SEB fonder
varför ska det ta en sådan tid om man säljer sina fonder på SEB? sålde det borde inte ta flera dagar, när jag hade Swedbank kom pengarna över samma dag..,muttrar
varför ska det ta en sådan tid om man säljer sina fonder på SEB? sålde det borde inte ta flera dagar, när jag hade Swedbank kom pengarna över samma dag..,muttrar
Swedbanks fonder är mer likvida.
Flera dagar tar det ju inte. Nästan allihop har en likviddag och några få fonder 2 dagar.
Ja, det stämmer att det tar flera dagar att sälja SEB fonder,
Jag vet inte hurdan det är hos de andra banker,
Jag tror bankerna medvetet låta det dröja fond säljandet,
Bankerna passa på och göra nya affärer,när pengarna finns i banken,
sedan är så,när pengar finns i ett fond konto, så tjänar bankerna på det-
Jag har varit kund hos SEB,ha haft fonder,men jag tröttnade på det,och jag ska stegvis avsuta hos seb.
Men jag vet inte riktig vilken bank är bättre.alla är väl likadana,
Men jag antar att Handelsbanken skulle passa mig bättre.
Bankerna har inte heller öppet då för den delen...
suck!
Villkoren för bankernas fonder vad gäller köp och försäljningar är ganska lika. Det som kan skilja vad gäller tid till likvid vid försäljning är förmodligen var fonden är registrerad. De fonder som är registrerade i Sverige ger pengar på kontot dagen efter. De som är registrerade utomlands (oftast Luxemburg) tar ytterligare någon dag eller två. de flesta banker erbjuder fonder som är registrerade utomlands. Dels egna fonder, men också andra fondförvaltares fonder. De sistnämnda kan ta änne längre tid att sälja. För att komplicera det ytterligare finns en del specialfonder, såsom t ex hedgefonder där man bara kan sälja vid vissa tidpunkter som en gång i månaden.
Men allt det här står ju klart och tydligt i informationen som beskriver fonden. Det kan väl inte vara så svårt att läsa innantill?
^
Ja, inte alltid så lyckat att diskutera på nattkröken, efter midnatt. Vilka rundpallar som kan delas ut, bäst att ducka...