• Terese f

Ni som pottränat före 1 års ålder!

Hej!

Har en dotter på 9 mån som vi har börjat att sätta på pottan ibland. (när hon vaknar, sen ungefär 1-2 h mellanrum)

Tanken är inte att få henne blöjfri nu utan att få in en vana att kissa på pottan , att det ska vara roligt och inte vara rädd för den.

Men drömmen är ju att hon skulle vara torr tills hon börjar dagis (1,5 år)

Ni som har pottränat barn under ett år, hur gick det, hur gjorde ni, när blev barnen torra ?(dagtid)

I dagens läge sitter hon på pottan för att det ska vara roligt och hon får beröm när hon väl kissar el. bajsar (8/10 gånger) Blir hon ledsen tar jag bort henne därifrån och låter henne kissa i blöjan.

Har ni tips?

Läs Gnälliga Morsans blogg på www.Froststedts.blogg.se!
  • Svar på tråden Ni som pottränat före 1 års ålder!
  • Dr Mupp

Började potta vid ca 6-9 månader. Torra hemma helt vid ca 1,5 års ålder. Torra på dagis vid ca 2-2,5 års ålder, då även nattorra.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Terese f
    Dr Mupp skrev 2011-05-18 06:57:15 följande:
    Började potta vid ca 6-9 månader. Torra hemma helt vid ca 1,5 års ålder. Torra på dagis vid ca 2-2,5 års ålder, då även nattorra.
    Varför är det så att barnen inte är torra på dagis när de är torra hemma? (ber om ursäkt för dumma frågor men dottern är mitt första barn :P)
  • Dr Mupp
    Terese f skrev 2011-05-18 07:02:00 följande:
    Varför är det så att barnen inte är torra på dagis när de är torra hemma? (ber om ursäkt för dumma frågor men dottern är mitt första barn :P)
    För att personeln inte har samma möjligheter att hålla koll på barnen och så händer det så mycket mer att barnen glömmer bort att de ska gå på toaletten.

Hemma med ett barn så är det lätt att se att nu ser han kissnödig ut, bäst att påminna om toaletten. Har man 15-25 barn till så blir det mycket svårare.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • sahara sahara

Min dotter är 1,5 år, ofta blöjfri hemma, men varken torr eller blöjfri på förskolan. Däremot kissar hon ofta på pottan där. Vi brukar få med två (ibland en eller tre) tygblöjor hem, resten har kommit på pottan. Det som har funkat för oss har varit att inte välja det ena eller det andra, utan fortsätta med blöja *och* potta.

Men vi har inte pottränat henne - pottan har funnits med som ett alternativ från första början.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • viseversa

Började potträna indra bnär hon var 7mån. hon blev helt torr på dagen vid 2 år. och då både hemma OCH på dagis. Helt torr på natten vid 2,5 ca!

• viseversa
    Terese f skrev 2011-05-18 07:02:00 följande:
    För att många försoepersonal är väldigt slöa och tycker det är såå jobbigt att hjälpa ett barn på toa. Domn skyller på att dom har så mänga andra barn att hålla reda på. Men jag tror det är skitsnack.
  • Hallonmumsan

jag gjorde det tidigt men sonen var ändå inte helt blöjtorr förän vi tre år. Mest hände olyckorna på dagis.
    Däremot så bajsade han på pottan tidigt och man slapp det i blöjan. Bara att slippa den biten var skön.
    Nu tror jag att min son var sen överlag med kissandet för han blev inte natt torr förän han var över fyra.

• Hallonmumsan
    viseversa skrev 2011-05-18 07:52:11 följande:
    För att många försoepersonal är väldigt slöa och tycker det är såå jobbigt att hjälpa ett barn på toa. Domn skyller på att dom har så mänga andra barn att hålla reda på. Men jag tror det är skitsnack.
    oftast för oss var att dom glömt sätta han innan dom gick ut eller glömde efter maten. Det räkte inte för honom att endast gå innan lunch utan han hade behövt tre gånger istället.
  • viseversa
    Hallonmumsan skrev 2011-05-18 08:25:18 följande:
    oftast för oss var att dom glömt sätta han innan dom gick ut eller glömde efter maten. Det räkte inte för honom att endast gå innan lunch utan han hade behövt tre gånger istället.
    Hur kan man GLÖMMA att sätta ett barn på toa. Dom borde ju tänkt efter en gång extra när han kissade på sig. Stackars lilla kille=(. 
  • Hallonmumsan
    viseversa skrev 2011-05-18 08:28:14 följande:
    Hur kan man GLÖMMA att sätta ett barn på toa. Dom borde ju tänkt efter en gång extra när han kissade på sig. Stackars lilla kille=(. 
    sen kom man ett par gånger och han satt och lekte i kisset och det luktade så han måste suttit en stund. Men jag visade starkt att jag var missnöjd och dom verkade skämmas efter sista händelsen. Det kan hända olyckor för alla barn men om dom tittar till barnen med jämna mellanrum så behöver dom inte gå i det så länge. Tillpåköpet så fick jag byta kläder och göra honom ren.
    Eftersom jag först bad dom ta av blöjan när han var relativt torr hemma så hade det inte behövts många veckor av extra passning på dagis.
    Plus att han var ett av få blöjbarn på sin avdelning eftersom han var yngst så det var inte heller så att dom hade 19 andra att göra det på. MEn jag tror dom "glömde" eftersom han var den enda som behövde tränas för att alla andra var äldre
  • Terese f
    Hallonmumsan skrev 2011-05-18 08:33:40 följande:
    sen kom man ett par gånger och han satt och lekte i kisset och det luktade så han måste suttit en stund. Men jag visade starkt att jag var missnöjd och dom verkade skämmas efter sista händelsen. Det kan hända olyckor för alla barn men om dom tittar till barnen med jämna mellanrum så behöver dom inte gå i det så länge. Tillpåköpet så fick jag byta kläder och göra honom ren.
    Eftersom jag först bad dom ta av blöjan när han var relativt torr hemma så hade det inte behövts många veckor av extra passning på dagis.
    Plus att han var ett av få blöjbarn på sin avdelning eftersom han var yngst så det var inte heller så att dom hade 19 andra att göra det på. MEn jag tror dom "glömde" eftersom han var den enda som behövde tränas för att alla andra var äldre
    fan vad surt, dedär kommer jag bli sur på om det ska vara så när Isolde börjar på dagis.... Inte kan man väl glömma? Visst att de har mkt att göra men endå. Hur gjorde ni alla när ni pottade barnen då? :) Bara satte de där med jämna mellanrum?
Svar på tråden Ni som pottränat före 1 års ålder!