• Anonym (Frågande)

Hur funkar det med graviditetstest?

Nu är det så att jag misstänkte att jag kanske har blivit gravid så va inne på apoteket och köpte två tester igår. Nu på morgonen drack jag kaffe innan jag gjorde testet. Kan detta påverka testet? Va inget streck till en början möjligtvis ett spökstreck, men nu efteråt så har det visat sig ett klart och tydligt streck. Brukar det komma streck efteråt eller är det så att jag kan ha blivit gravid?

• Svar på tråden Hur funkar det med graviditetstest?
  • Anonym (Frågande)

Ingen? Jag sitter här ovetande om jag är gravid eller inte och vill gärna veta hur jag ska göra.

• Anonym

Vad köpte du för test? Och vad står det på förpackningen? Jag gjorde också ett test imorse, med ett Clear Blue och visade +. På den förpackningen stog det att om man testar tidigt ska man ta med morgonurin för att det ska visa säkert och om du gått över beräknad mens kan man testa närsomhelst på dagen.

Lycka till och grattis! =)

• Anonym (Frågande)

Grattis till dig med =)

Jag köpte ACO Preg. Tyckte det va ett spökstreck efter 5 minuter som man skulle vänta. Men sedan efter yttligare 5-10 minuter så var det ett streck där. Har inte fått någon mens heller på fem veckor.

• Anonym

Tror det står på alla tester att man INTE ska lita på dom efter 10 min om inget annat anges? Är inte superbra på det här med tester, men jag litar på det som står på förpackningen.

Förra gången jag blev gravid gjorde jag 7 tester Drömmer (Kunde inte tro att det var sant). Men alla visade lika starka/svaga streck efter flera dagar som det gjorde när det var nytestat... men annars kan du ju ta det andra testet med morgonurinen imorrn igen eller som en vän sa till mig förut, att hålla sig i minst 4 timmar, sen göra ett test.

• Anonym (Frågande)

Tack. Får läsa en extra gång på pappret och sedan testa en gång till med det andra för att vara på säkra sidan. Glad 

• Anonym (Frågande)

Det står "Läs av resultatet 5 minuter efter att du gjort testet. Avläsningen måste ske inom 30 minuter, annars är resultatet inte tillförlitligt"

Betyder detta då att jag faktiskt har fått ett positivt test? Kan jag verkligen tro det? Får väl ta det andra och hoppas på bättre svar inom 5 minuter så jag kan tro på det.

• 3 barns mamma

Oj spännande håller tummarna för vad svaret blir :) men låter ju som att det har flyttat in någon :)

• Anonym
    Anonym (Frågande) skrev 2011-05-18 07:41:25 följande:
    Det står "Läs av resultatet 5 minuter efter att du gjort testet. Avläsningen måste ske inom 30 minuter, annars är resultatet inte tillförlitligt"

Betyder detta då att jag faktiskt har fått ett positivt test? Kan jag verkligen tro det? Får väl ta det andra och hoppas på bättre svar inom 5 minuter så jag kan tro på det.
    Ja, du har ju läst av det efter max 20 min, och det är ju inom 30-minutersintervallet ;) Så ja, du borde vara gravid. grattis, om det var resultatet du ville ha.
  • Anonym (Frågande)

Ja det låter så, dock har jag inga symtom som förra gången mer än den här "mensvärken" som kommer och går och att jag inte har samma aptit som innan.  :) Hoppas jag kan hålla mig nu och inte springa på toa så jag kan ta testet senare idag.

• Simply CC

Testen fungerar bäst vid mer koncentrerad urin, så försök att inte dricka en massa vatten i onödan om du ska testa igen, men det verkar ju som att du redan har ditt svar... Grattis!

• Anonym (Frågande)

Jag får försöka med det :)

• Anonym (Frågande)

Nu tror jag att jag snart dör. Första var positivt då inom dessa 30 minuter (på 10-15 min). Och det andra jag testade visar inget allt knappt så att kontrollrutan visar något. Kanske kissade för länge på den så det fördärvades eller så är det första fel. Ah har ju inte tid och råd att springa till apoteket och köpa test hela tiden.

• Spättan i Midgård

CB har ju ett graviditetstest där det står om man är Gravid eller inte gravid... Om du är osäker skulle jag köpa ett sånt!
    Lycka Till!!!

• Anonym (Frågande)

Går inte att förstöra dom på något vis? Har inte använt något annat än det jag har testat nu.

• Simply CC

Köp test på en sådan där sida på nätet t ex minipris-tester eller liknande så kostar de ca 7kr styck och handlar man för typ över 50 eller 60kr tror jag det är så är det fri frakt :) De brukar komma dagen efter hem i brevlådan. Jättesmidigt.

• Simply CC

...och min barnmorska har sagt att de fungerar lika bra som de från Apoteket. Så länge de mäter HCG-nivån så är det ungefär samma exakthet (och med ungefär menade hon att det kan skilja 0,1% som ju inte spelar någon roll. Man har ju råd att ta ett till så får man större säkerhet när man använder de billiga testerna om man är orolig)

• Anonym (Frågande)

Jo jag har varit inne på den hemsidan och kollat och kommit till kassan flera gånger men backat ut. Ska ringa till en barnmorska idag, läste ännu en gång på testet och läste att efter 5 minuter efter syns inget streck men ett par minuter efter så ska det komma. Så går efter det. Och det sista blev nog förstört då inte ens kontrollstrecket syns som det ska och allt har flytit ut.

Tack för alla svar!

Svar på tråden Hur funkar det med graviditetstest?