• mammalollo

Hur göra?

Jag har en 4 dagars gammal bebis här hemma nu och jag vill inte göra samma fel med honom som jag gjorde med den äldsta sonen att låta honom sova i våra sängar utan vill att han ska sova i egen säng från början.
    Har redan testat lägga honom i sängen med varma filtar och så för att få honom känna sig trygg som i livmodern.
    Hur gamla var era små spädisar när de började sova i egna sängar?Och hur gjorde ni för att de skulle trivas och verkligen sova där?
    Hoppas det inte blev för klyddigt att förstå.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur göra?
  • Prinsessan Zelda

Ehh...

Jag la bara Adam i sin spjälsäng när han somnade. Såg till att han var varm bara.

• Prinsessan Zelda

ska väl tillägga att han just nu sover där i godan ro, blir 8 månader imorgon. Jag har en sån där vetekudde i form av en nallebjörn som man kan värma i micron. Den kan man lägga i sängen innan så att den är varm och skön. Jag har dock inte behövt anvädna den så men vet många som gör det. Lycka till

• Cia o krabaten

ENgla var en vecka.
    Sen har det gått i perioder hur mycket hon kommit över till oss och inte när jag ammat på natten. Beror i princip på hur trött jag är när jag ammar...Men hon sover alltid minst första passet i sin spjälsäng.

Har från början haft en hoprullad fleecefilt på vardera sida om henne i sängen. Har precis tagit bort den ena för att hon ska kunna vända sig mera fritt. Har nämligen tagit upp henne från magläge tre nätter i rad... Hon är idag 9 mån

• Sommar mamma

Hej. Axel "skämde" (om man nu kan göra det:) vi bort med att oftast somna i våra trygga famnar. Det var ju så underbart gosigt, men vi kommer att göra annorlunda med barn nr 2. Nu gick det bra att vänja honom vid att somna på egen hand ändå, vilket är skönt. Jag tror i alla fall att det är viktigt att barnet känner sig trygg i sin egen säng. Tror på idéen att inte alltid lägga barnet i sängen då det skall sova, utan även dagtid i vaket tillstånd. Kanske för att titta på mobilen, eller leka med fötterna eller bara för att vara. Somnar barnet i mammas eller pappas famn och sedan vaknar i en säng, så undrar säkerligen barnet var tog mamma och pappa vägen. Än om barnet kanske somnar i sin egen säng och kanske vaknar till, jag tror det är lättare för barnet att somna om i den miljö som den somnade in i. Låter det luddigt?

• LovleyMamma

Sommar Mamma---> Det låter helt rimligt. Så sa nämligen min bvc sköterska till mig.

• Sommar mamma

Rexxa-vá bra att det låter rimligt. Tänk om man visste detta när Axel var liten, men det gick ju bra ändå. Man lär så länge man lever!

• mammalollo

Tack för era storys måste säga att pyret sover nu i sin egen säng gjorde dock inte inatt men det kommer snart.
    Äldsta sonen sov på sitt eget rum hela natten till sju sen fick han välling och sen somnade han om till kl.tio.
    Tack än en gång.

• Twicted

viktor har alltid sovit i sin säng....

• tvillingmor

Emmy och Tindra har sovit i spjälsäng sedan första dagen. Men då tillsammans. När de blev förstora att sova i samma spjälsäng la vi dem bara i sängen med virade handdukar som en ring runt så de kunde känna sig omslutna. De älskade det och även nu vill de ha sina snuttisar virade som en korv innan de lägger sig. Idag är de 20 månader och sover i varsin juniorsäng.

• Chrissi

Max har alltid sovit i sin spjälsäng. Jag gjorde som dig, lade en ihoprullad fillt om honom så det blev lite ombonat. När han blev lite större fick han istället trängas med sitt stora Lejon (gosedjur). Då blir inte sängen så stor och tom och han lär sig att finna trygghet i gosedjuret.

• Melly

Oj min dotter sover fortfarande hos oss hon är 10 månader. Vi tycker det är såååå mysigt och har inte bråttom med att flytta på henne. Jag tänker som så att hon kommer att sova utan oss hela livet sen så det är bäst att vi passar på att mysa med henne medans vi kan

Svar på tråden Hur göra?