• Number452

Vilken polarhund tilltalar er mest?

Vilken av dessa polarhundar tilltalar er mest? Utseendemässigt och arbetsmässigt. Tror du att du skulle ha ett hem att erbjuda just en polarhund och kunna ge denne den aktivering som krävs? Är du av den sorten som är medveten om att dessa raser verkligen kräver sitt eller tror du mer på uttalandet att "ägaren gör hunden"? Varför jag frågar är för att jag allt mer ser dessa raser, framför allt huskyn, som mer sällskaps- och utställningshundar. Showhuskyn framavlas mer och mer och med det avlas dess ursprungliga egenskaper bort allt mer. Det finns ett ord jag kan säga om det och det är sorgligt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken polarhund tilltalar er mest?
  • MattiasFru

jättevackra hundar, men jag skulle aldrig i mitt liv skaffa en just därför att jag inte på långa vägar skulle kunna stimulera en sån hund med motion och hjärnstimulans. Skulle inte heller ha möjlighet att låta den dra, som jag tror att sånahär hundar behöver för att må bra i psyket. Så nej, jag skulle aldrig skaffa en sån hund och tycker det är rent gräsligt när folk skaffar såna hundar för att dom är så fina, och inte inser att det här är ingen hund som man kan ha i handväskan för att dom är fina och titta på, utan faktiskt kräver en himla massa.

• Kazeer

Alaskan malamute.

Jag skulle inte skaffa en polarhund, eftersom jag inte skulle kunna ge hunden den aktivering som krävs.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Irmeline

Älskar siberian, men kan inte ha en sån hund i mitt liv just nu, kan inte ge den vad den behöver.
    Någon gång när jag flyttat från stan kanske..

• Lady without tattoo

Raserna tilltalar inte mig öht

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • dezibel

Jag har varit på väg flera gånger att köpa en Alaskan Malamute men besinnat mig inte för att jag inte skulle klara av att aktivera den utan av utrymmes och ekonomiska skäl. Jag tycker dessa hundar inte ska leva själva utan vara minst två, dom bör ha en stor hundgård, hela tomten ska hägnas in med 2m staket med tanke på hur rymningsbenägna dom är/kan vara, dragutrustning ska inköpas osv
    Rasen skulle passa mig eftersom jag är väldigt aktiv och jag nästan går sönder min DS, nackdelen är att polarhundarna brukar vara svåra att ha lösa i skog & mark.

• Runguska

Alla är de fina men min absoluta favorit är: Siberian husky. Bor bra till för hund, men då vi inte är fullblodshundmänniskor kommer vi inte skaffa hund - oavsett ras. Däremot älskar jag att gå med hundar så jag rastar gärna bekantas hundar länge och väl. Då jag bodde hemma gick jag varje kväll kvällspromenad med familjens hund på 1,5 timmar - lite drygt en mils promenad - det saknar ja oändligt mycket!

• Raskask

Jag har alltid haft en förkärlek för Siberian Huskys, så trevliga typer har alla jag träffat varit. Har aldrig haft någon dock och lär aldrig skaffa någon heller. Lite för krävande på alla sätt och vis för min del eftersom jag inte precis är någon friluftsmänniska numera.

• Runguska
    Runguska skrev 2011-05-18 12:02:44 följande:
    Alla är de fina men min absoluta favorit är: Siberian husky. Bor bra till för hund, men då vi inte är fullblodshundmänniskor kommer vi inte skaffa hund - oavsett ras. Däremot älskar jag att gå med hundar så jag rastar gärna bekantas hundar länge och väl. Då jag bodde hemma gick jag varje kväll kvällspromenad med familjens hund på 1,5 timmar - lite drygt en mils promenad - det saknar ja oändligt mycket!
    Och nu låter det som att jag tror att det räcker med att promenera en hund. Givetvis vet jsag att det krävs mer, men det var promenaderna jag tyckte bäst om och eftersom det "andra" inte alltid var lika "roligt" tänker jag inte skaffa hund förrän jag så att säga vill glöra "hela paketet"!
  • MammaTillDomFinaste

jag kommer troligen en dag att skaffa en malamute. Jag är uppvuxen med husky, innan jag var stor nog att stå på en släde så fick jag åka pulka bakom dom, hehe, ska börjas i tid tror jag var 7 år elelr nåt när jag fick min egna släde, köra 2 spann med, skit kul!
    Så jag vet vad de är för hundar och vad dom kräver, huskyn alltså, men alltid varit svag för malamuten,  så jag har varit sugen på en. älskar allt med att vara ute (jag älskar mina kineser, men dom är inte riktigt anpassade för mitt frilufsliv, att tillbringa heldagar ute på vintern i flera minus mm, älskar dom som sagt, och tycker dom är tok roliga, men kommer nog itne bli nå flera kineser efter dom) men de passar inte just nu. men en dag, jagh tror jag kan hantera dom, men jag är också uppvuxen med mellan 10-15 stycken!

men jag har set samma sak som du, att de är tok många som köper dom som rent sällskap att bo i en lägenhet centralt, kopplade korta promenader osv. bästa jag sett var en kvinna i högklackat med pälsjacka som fösökte rasta sin ouppfostrade (men enormt snygga) husky hane i ett lägenhetsområde på is. de gick inte så smidigt för henne kan jag säga  men de första man tänker då är ju att, ja, hunden var grymt snygg, så de var väl därför hon skaffat den troligen. Dom jag besökte sa att de alltid såg ut sådär när hon var ute med den, och hon gick bara runt huset och in igen. 
    (visst, dom höll ju itne stenkoll på kvinnan, men av döma av hundens kropp och hur han uppfödre sej å att dom enbart sett henne i högklackat när hon varit ute med han fick en att dra vissa slutsatser iaf) 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • GalvaG

Jag har inte särskilt mycket till övers för polarhundar. De fäller förskräckligt mycket och deras utseende är inte tilltalande. De saknar även den arbetslust jag vill ha i en hund.
    När jag var yngre hade jag dock en Samojed som jag tävlade i lydnad och körde lite drag med under vintern. På sommaren var det cykelturer, bad och dra skrinda som gällde. En trevlig hund var det men inget för en renodlad bruksmänniska. 

Svar på tråden Vilken polarhund tilltalar er mest?