• Mayen

Hänga i knävecken och falla ner på huvudet, hur farligt är det?

Min dotter är en liten "akrobat" som inte gör annat än hjular, gör volter, hänger i knävecken etc. Hon är 5 år gammal.

När hon hänger i knävecken så har det hänt 2 gånger nu att hon ramlar ner och faller rakt på huvudet (hon håller armarna i kors för att liksom visa hur duktig hon är - att hon kan hänga utan armar).

Hur farligt är det att falla rakt på huvudet? Barn är ju ganska mjuka i kroppen, men det ser väldigt otäckt ut när det händer och jag blir rädd. Men jag kan ju inte förbjuda henne att hänga i knävecken. Det gör väl alla barn?

Vad säger ni?

• Svar på tråden Hänga i knävecken och falla ner på huvudet, hur farligt är det?
  • Philippa

Beror väl på hur hon landar och hur högt det är....

• Flickan och kråkan

Tänkte samma sak. Beror på underlaget också. Kan hälsa att min 3-åring tidigare under våren ramlade bakåt från en klätterställning ner på huvudet (sidan bak). Han stod upp på en avsats som var 1½ meter, så fallet var högt. Sand under, men frost. Vi var inne på akuten men det enda han fick var en bula . Hoppas vi slipper uppleva det igen.

• Mayen

Underlaget i vår lekpark är sån där "mjuk" asfalt (vet inte riktigt vad det kallas) som de har i lekparker för att det ska vara mindre farligt för barnen att ramla.
    Höjden, det beror ju inte på vad hon tänker hänga ifrån (det finns liksom en stege hon använder)
    Längst ner når hon ner med händerna, i mitten kanske det är 1 meter från huvudet och ner och högre upp (det vill jag inte ens tänka på).

Men vad kan man göra, nu står jag ju där med hjärtat i halsgropen när jag ser att hon tänker hänga i knävecken, och hon vill INTE ha hjälp, men jag är så rädd att hon ska falla igen. Hon har ganska bråttom också när hon slänger sig bakåt. Hon har liksom inte förstått att det kan vara farligt, trots att hon redan ramlat ner 2 gånger på huvudet.

• Flickan och kråkan
    Mayen skrev 2011-05-18 11:15:01 följande:
    Underlaget i vår lekpark är sån där "mjuk" asfalt (vet inte riktigt vad det kallas) som de har i lekparker för att det ska vara mindre farligt för barnen att ramla.
    Höjden, det beror ju inte på vad hon tänker hänga ifrån (det finns liksom en stege hon använder)
    Längst ner når hon ner med händerna, i mitten kanske det är 1 meter från huvudet och ner och högre upp (det vill jag inte ens tänka på).

Men vad kan man göra, nu står jag ju där med hjärtat i halsgropen när jag ser att hon tänker hänga i knävecken, och hon vill INTE ha hjälp, men jag är så rädd att hon ska falla igen. Hon har ganska bråttom också när hon slänger sig bakåt. Hon har liksom inte förstått att det kan vara farligt, trots att hon redan ramlat ner 2 gånger på huvudet.
    Kan du inte prata lite med henne om det här med att slå huvudet? Hon har ju med största sannolikhet hjälm när hon cyklar och när hon åker skridskor etc. Kanske kan du förhandla lite med henne så att hon inledningsvis, nu när hon precis lärt sig det hela, hänger på lite lägre "trappsteg" så att säga så att inte fallen blir så höga.

Jag kanske är tramsig, men jag hade nog också varit lite orolig .
  • Sodapoppan

Detta hände en kompis till min dotter. Hon föll nog nästan en meter rakt ner i asfalten.
    Det blev en STOR bula men hon tappade aldrig medvetandet. Vi ringde sjukvårdsuppl. som absolut tyckte vi skulle ringa ambulans, det kunde vara en stor blödning i hjärnan sa de. Vi tog dock egen bil in och var på plats e 15 min. En svår hjärnskakning och kraftigt blåmärke blev diagnosen.
    Doktornr råd var att ALDRIG någonsin låta henne hänga över hårt underlag igen!

Självklart kan du förbjuda ditt barn att göra detta, som förälder vet man bäst och ska skydda sitt barn.

• ChinChin

Hjälm med grönt spänne är lösningen!

• sunsed1

Hände mig själv två gånger faktisk när jag var 5 och sedan 7 år gammal. Men jag slog huvudet i hårt asfallt med små vassa grusstenar på när jag hängde upp och ner som du beskrev.

Det gick hål i huvudet på mig och det blev AKUTEN båda gångerna och den sista gången fick de sy ett par stygn. Själv kände jag knappt något då skallen är ju rätt hård, bara åsynen av droppande blod skrämde mig.
    Ingen hjärnskakning, inga inre blödningar tack och lov.

Svar på tråden Hänga i knävecken och falla ner på huvudet, hur farligt är det?