• apanxxx

Delad gomspene?

Hej,

Upptäckte i helgen att våran son på ett år har en delad gomspene... Har aldrig hört om det förut...
    Var till BVC igår som bara konstaterade att den var delad och sa att det var inget att oroa sig för, att den inte hade någon funktion...

Finns det fler som har barn med delad gomspene och vad har era barn fått för undersökningar/kontroller?

Jag bara tänker ifall det kommer påverka talet eller så??

• Svar på tråden Delad gomspene?
  • maddelu

jag har delad gomspene....Lider inte av det och har aldrig blivit undersökt för det vad jag vet? Ingen aning om det kollades upp medans jag var liten men. Jag har väldigt hög och smal gom oxå, har ditt barn det? Vet inte om det har något samband....

Du blev nog inte klokare av detta, men nu vet du att din son inte är ensam iallfall.....

• apanxxx

Tack för ditt svar!

Jag tror hans gom ser "normal" ut i övrigt, svårt att se...

Känns bra att höra att inte du har haft några problem med din gomspene i alla fall Glad

• ejrevi

Både min son och min dotter har det. Har bett såväl bvc och barnläkare om mer information, men egentligen inte fått någon alls. Har du fått höra något mer? Om du vill kan du mejla till mig på ejrevi@gmail.com Jag är verkligen nyfiken på detta fenomen.

• Koffie

Det kan ibland också vara fråga om en dold gomspalt - så be dem kolla det extra noga.

Min son har en gomspalt och delad gomspene - men alltså inte någon läpp- eller käkspalt. Nu var hans gomspalt öppen och inte dold (dvs både mjukdelar och de hårda delarna av gommen var spalt, i dold gomspalt är det i huvudsak de hårda delarna som inte sitter ihop).
    OM det är dold gomspalt så kan barnet få lite problem med talet t ex och det finns läpp- käk- och gomspaltscentrum där man kan få hjälp. Däremot brukar det inte behövas någon operation eller så, om det inte är så att det finns någon minispalt någonstans. Det behöver dock inte betyda några som helst problem med en dold gomspalt heller, men kan vara bra att känna till.

Min sons delade gomspene syddes ihop tillsammans med resten av gommen när han opererades för sin gomspalt.

• saaraaen

Hej! 
    Jag har också delad gomspene, är nu 20  år och har väldiga problem med min hals, men det har jag haft sedan jag var liten då det ligger i släkten. 

Men det var samma för mig, mina föräldrar fick ingen information om varför jag hade delad gomspene och vad som var fel, läkarna sa bara att det var "unikt". 

det här året har jag gått till läkare ungefär en gång i månaden då jag väldigt gärna vill operera bort mina halsmandlar. Det var då jag och min familj fick reda på varför jag hade delad gomspene. Delad gomspene tyder på att det finns någon missbildning i halsen/gommen. Det är inget som skadar och i de flesta fallen inget farligt heller om man är frisk i övrigt. Men i min situation blev det ju mer komplicerat då jag har sjuka halsmandlar, det är därför jag har fått gå på så otroligt många läkarbesök för en "enkel" operation, har även fått röntga min gomfunktion nu vilket gick väldigt smidigt. 

så efter 20 år av halsont med sjuka halsmandlar får jag äntligen operera bort de i år! 

Med vänlig hälsning 

• anhörig01

Min dotter föddes med kluven gomspene. Då läkaren sa att det inte var något att bry sig i så glömde vi bort att hon hade det.... tills nu när jag började leta sjukdomar för hon har problem med sin kropp som växer så fort och har överrörliga leder. Då hittade jag att det faktiskt finns ett par sjukdomar som har symptom med delad gompinne.
    För den som är intresserad så heter syndromen jag hittade Loey-Dietz syndrom , Larsen syndrom och Brankiootorenalt syndrom. Men det finns nog fler syndrom. Man kan söka på socialstyrelsens hemsida och skriva "kluven gomspene" om man vill vet mer. Vill du söka bilder så heter gomspene "uvula" på latin. Min dotter är nu 13 år och har aldrig klagat över sin gomspene. Den bara är sån.

Svar på tråden Delad gomspene?