Ögonlaser ELSA (lasek)
Jag tänkte jag ska beskriva lite hur det känns att göra en elsa. För jag hade själv väldigt svårt att hitta berättelser från folk som gjort det. Visst är det trevligt att höra alla nöjda kommentarer men jag ville veta vad jag har att vänta mig. Så det blir lite som en dagbok här några dagar. Hoppas det är okej
Kan börja att säga att jag bara opererade höger öga.
Jag opererade mig igår 10.30. Inte särsklit nervös men jag fick lite lugnande ändå. Så musklerna ska slappna av lte. Fick svara på lite frågor och få en hel drös bedövningsdroppar i ögat. Sen fick jag sätta mig i stolen i operationsrummet. Kändes lite som att gå till tandläkaren faktiskt. Man sitter där och spänner fötterna för det är det enda man kan göra. Titta på den röda pricken hela tiden! Ja visst det var inget svårt. Maskinen smattrade lite och så var det klart. Kändes ingenting. Lite läskigt när han spände upp ögonlocken bara. Sen fick jag sitta och lugna mig en stund med en kopp kaffe och och kaka. Sen var det bara att gå hem. De rekommenderar att någon hämtar en men mest pga den lugnande medicinen. Jag fick inte så mycket så tog faktiskt bussen hem. Min man kunde inte smita från jobbet så jag hade tänkt ta en taxi.
Väl hemma var det lugnt. Jag åt en ordentlig lunch för jag visste inte hur ont det skulle göra senare. Tur var det för när väl bedövningsdropparna började släppa gjorde det ordentligt ont. Kändes som jag hade en stor sten i ögat och kunde inte alls öppna det utan att det gjorde gruvligt ont. Jag låg i sängen och halvsov hela dagen. När min man kom hem hjälpte han mig att droppa lite bedövningsroppar i ögat men de märktes knappt. Jag satt mest och blundade och lyssnade på teven och väntade på läggdags. Han hjälpte mig droppa all dropparna i ögat och såg till att jag fick i mig sömnpillret. Det tog en stund men sen somnade jag. Vaknade till när min man gick upp men sen somnade jag igen.
Vaknade efter 12 timmars sömn. Gött. Livrädd för att öppna ögat stapplade jag in på toa med stängda ögon. Väl där tog jag sats och tittade. Oj, inte alls lika ont som igår. Det rann bara lite grann, igår rann det floder så fort jag öppnade ögat. Tog de första ögondropparna. Gick bra. Försiktigt med hjälp ev en blöt bommullspad torkade jag bort de intorkade tårarna. Sen tog jag ögondroppe nummer två. Ögonlocket och allting runt ögat är väldigt svullet. Har lyckats äta lite frukost och som ni märker även sitta lite framför datorn. Men jag ska nog sätta mig i soffan med en ljudbok nu. Ögat är väldigt irriterat. Känns som när man somnat med vanliga linser. Ytterligare rapport kommer senare.