• daggvåt äng

Ögonlaser ELSA (lasek)

Jag tänkte jag ska beskriva lite hur det känns att göra en elsa. För jag hade själv väldigt svårt att hitta berättelser från folk som gjort det. Visst är det trevligt att höra alla nöjda kommentarer men jag ville veta vad jag har att vänta mig. Så det blir lite som en dagbok här några dagar. Hoppas det är okej

Kan börja att säga att jag bara opererade höger öga.
    Jag opererade mig igår 10.30. Inte särsklit nervös men jag fick lite lugnande ändå. Så musklerna ska slappna av lte. Fick svara på lite frågor och få en hel drös bedövningsdroppar i ögat. Sen fick jag sätta mig i stolen i operationsrummet. Kändes lite som att gå till tandläkaren faktiskt. Man sitter där och spänner fötterna för det är det enda man kan göra. Titta på den röda pricken hela tiden! Ja visst det var inget svårt. Maskinen smattrade lite och så var det klart. Kändes ingenting. Lite läskigt när han spände upp ögonlocken bara. Sen fick jag sitta och lugna mig en stund med en kopp kaffe och och kaka. Sen var det bara att gå hem. De rekommenderar att någon hämtar en men mest pga den lugnande medicinen. Jag fick inte så mycket så tog faktiskt bussen hem. Min man kunde inte smita från jobbet så jag hade tänkt ta en taxi.
    Väl hemma var det lugnt. Jag åt en ordentlig lunch för jag visste inte hur ont det skulle göra senare. Tur var det för när väl bedövningsdropparna började släppa gjorde det ordentligt ont. Kändes som jag hade en stor sten i ögat och kunde inte alls öppna det utan att det gjorde gruvligt ont. Jag låg i sängen och halvsov hela dagen. När min man kom hem hjälpte han mig att droppa lite bedövningsroppar i ögat men de märktes knappt. Jag satt mest och blundade och lyssnade på teven och väntade på läggdags. Han hjälpte mig droppa all dropparna i ögat och såg till att jag fick i mig sömnpillret. Det tog en stund men sen somnade jag. Vaknade till när min man gick upp men sen somnade jag igen.

Vaknade efter 12 timmars sömn. Gött. Livrädd för att öppna ögat stapplade jag in på toa med stängda ögon. Väl där tog jag sats och tittade. Oj, inte alls lika ont som igår. Det rann bara lite grann, igår rann det floder så fort jag öppnade ögat. Tog de första ögondropparna. Gick bra. Försiktigt med hjälp ev en blöt bommullspad torkade jag bort de intorkade tårarna. Sen tog jag ögondroppe nummer två. Ögonlocket och allting runt ögat är väldigt svullet. Har lyckats äta lite frukost och som ni märker även sitta lite framför datorn. Men jag ska nog sätta mig i soffan med en ljudbok nu. Ögat är väldigt irriterat. Känns som när man somnat med vanliga linser. Ytterligare rapport kommer senare.

• Svar på tråden Ögonlaser ELSA (lasek)
  • daggvåt äng

Resten av dag 2 var ganska okej. Skavde mer än vad det gjorde ont. Lite jobbigt att titta så jag låg mest och lyssnade på min ljudbok. Men det var inga problem att ta ögondroppar och fixa mat. Skönt.

Dag 3.
    Idag var det mycket lättare att öpnna ögat. Lite ont gör det fortfarande så jag tog ett piller till frukosten. Ögat rann ganska mycket inatt. Vaknade till flera gånger när tåren rann över näsan. Höll på att peta mig i ögat flera gånger innan jag kom på att jag bara får torka bort tåren som runnit. Känner mig väldigt ljuskänslig. Hade solglasögon i köket. De andra rummen har jag dragit ner persienner i. Idag ser jag suddigt som tusan. Men doktorn sa att det skulle hända. Ser du bra nu, frågade han när han var klar. Ja, ganska. Ja, det kommer du inte göra i morgon. Nähä nä.
    Ikväll ska jag ta bort bandagelinsen. Ska bli spännande. Och lite läskigt. Det gör säkert ont. Jag skulle droppa ögondroppar (vanliga fuktgivande) från eftermiddagen ända till kvällen så linsen mjukas upp. Kanske är därför det skaver och jag ser suddigt nu. Det sitter en halvtorkad kontaktlins på ögat. Jaja, jag får väl se hur det går.

• daggvåt äng

Dag 4
    Tog ut linsen igår. Gjorde inte alls ont men det skavde som tusan så jag försökte somna med en gång. Skavde rätt mycket i morse med men idag lyckades jag jobba. Blev bättre och bättre under dagen. Nu skaver det bara lite grann. Eller tja det beror på vad man jämför med. Finkornig sandstrand i ögat just nu. I morse var det typ mackadam.
    Synen blir bättre. Nu är det lite som om någon kletat vaselin i ögat. Men klarare än i morse.

• daggvåt äng

Dag 7
    Synen blir bättre och bättre och skavkänslan blir mindre och mindre. Men det skaver fortfarande. Eller kanske snarare värker. Känns typ som om man haft en skavande lins hela dagen. Man får nästan lite ont i själva ögat av det. Så känns det. Men inget som stör. Ögondroppar så fort jag vaknar bara så är det lugnt. För då känns ögat torrt.
    Verkar som om det var en bra idé det här. Skrattande Det var häftigt att kunna ligga i sängen på kvällen och se skruvarna på fläkten. Det har jag aldrig gjort innan. Inte utan glasögon eller linser.

• Jillton

Hej. Tack för berättelsen om din operation. Jag gjorde en lasekoperation, båda ögonen, för åtta dagar sedan och söker nu andras erfarenheter av samma sak.

För mig var det jobbigt de första två dagarna.Operation em dag 1, sov hela dag 2 och hade då ordentligt ont. Dag 3 var jag tillbaka till kliniken för att få bandagelinsen bortagen, och åkte sedan hem och sov och lyssnade på ljudbok. Dag 4 var jag ljuskänslig, men funkade hyfsat. Umgicks med familjen, men gick då och då och la mig och vilade ögonen genom att blunda och lyssna på ljudbok. Från dag fem har jag inte blivit trött i ögonen, haft glasögon i direkt solljus men annars klarat mig bra ändå. Nu, efter åtta dagar, har jag inte ont alls och behöver inte ens solglasögon, trots att det är mitt i sommaren. Däremot ser jag ganska suddigt och känner mig ganska begränsad av det. Vill helst inte vara på platser med mycket folk, där jag eventuellt känner igen de jag möter, då jag helt enkelt inte ser det innan jag är precis nära. Kan inte se tv med text, om jag inte sitter precis mot rutan.

Hur har det varit med synen för dig TS? Är du helt bra nu?

• jenjen79

Bra initiativ TS - jag ska göra Lasek på torsdag och man funderar ju lite över hur det ska bli

• johanwallbeck

Elsa borde vara samma sak som Lasek, och det har jag stor erfarenhet av! Faktum är att jag gjorde en operation för att fixa mina synfel med ögonlaser för inte så länge sedan. Är inte så bra på att skriva om det så att ni kan förstå men ska försöka. Det många frågar mig är hur jag visste vart jag skulle gå för att det finns så många kliniker. Jag gjorde så här att jag åkte till storstan för att där finns det fler att välja på. Viktigt är att jag fick en läkare som var väldigt erfaren, för det handlar inte bara om utrustningen utan även den som använder den. Jag gallrade fram alla kliniker som gör ögonlaserbehandling och så ringde jag upp dem och bokade in en förundersökning. Det flesta har en gratis förundersökning så jag bokade in det med så många kliniker som jag kunde. Efter att ha varit på 4 av 7 så var jag expert på området och kunde lätt besluta om vilken klinik som ska får göra min behandling. Så detta är mer eller mindre mitt råd om hur ni väljer rätt ställe för er Lasek eller vilken behandling ni nu väljer. Cool

• Jonas12301

Om du funderar på att göra en ögonlaser operation har jag bara en sak att säga, GÖR DET INTE!

Jag tänker berätta om min senaste tid och helvete samt vad egentligen en så kallad "ögonkirurg"

gör med dina ögon vid en operation. Det är mycket man inte får reda på vid en förundersökning tex

- Att man i ALLA refraktiva operationer inför så kallade högre ordningen synfel oavsett metod vilket medför att du får mer "skräp" i synen, dvs. ljusspridningar, halos, svårt att läsa text på skärmar mm.
    - Att hornhinnan är det stället på kroppen med flest nervtrådar, vilket medför extra känsligt för yttre påverkan, vilket kan medföra permanenta nervskador som ger smärta i ögat, ansikte mm hela livet.
    - Att om du behöver komplettera med en extra operation är det endast i 10% av fallen det blir bättre, i 90%! blir det antingen sämre! eller ingen skillnad.

- Att permanent ögontorrhet är inte speciellt ovanligt, en del kan ha det i flera år med torra ögon, ljuskänslighet, ont i ögonen som följd, detta beror på hur stor korrigering man gör, dvs hur många nerver man förstör och om dessa läker tillbaka eller inte.

- Att vid LASIK försämrar man ögats hållfastighet och detta läker aldrig ihop 100%

- Att om man inte använder en så kallad vågfronts analys ökar risken kraftigt för resterande och/eller bestående synfel

- Att man förstör det så kallade "Bowmans lager" vilket har till uppgift att skydda hornhinnan ifall

det yttre cellagret på ögat går sönder, även hjälper detta till med hållfastigheten i ögat.

- Att nervtrådarna i ögat efter en operation inte växer tillbaka i samma mönster som innan vilket kan påverka tårgenerering och ögonens torrhet

- Det är stora pengar inblandade i denna bransch vilket medför att man ofta "tummar" lite på kraven på de som vill operera sig.

- De tider och återhämtningstider som anger är klart glädjesiffror, lite att jämföra med bilbranschens siffror på bensinförbrukningen... Stämmer under exakt rätta förutsättningar....

Allt ovanstående finns att läsa framförallt på Engelska hemsidor och på FDAA:s hemsida, det finns

också ett flertal rapporter/avhandlingar där man diskuterar detta med högre ordningen synfel och dess påverkan av synen, även rapporter om nervbanors återväxt mm. Flera riktiga ögonkirurger varnar kraftigt för att om man inte har medicinska orsaker till att operera sina ögon ska man absolut avstå på grund av de höga riskerna. Fler och fler går även ifrån LASIK operationer pga. komplikationer, man skär djupare i hornhinnan vilket kapar fler nerver (därför det inte känns någon smärta vid LASIK) som gör att ögonen blir ännu torrare

Ska man göra en operation, välj det som påverkar ögat minst och som skär/skrapar ytligast på ögat! då minimerar man nervtrådarnas skada och det finns större chans att ögat läker någorlunda bra.

Se till att kliniken använder den senaste utrustningen och analys utrustning som mäter och ställer in lasern till att justera just ditt unika synfel, alla ögon är olika!

De kliniker och kirurger som hävdar att man inte behöver det utan använder sig av generella beräknings modeller för att korrigera ögonen borde inte få utföra operationer överhuvudtaget, de vet inte vad de sysslar med! De borde lägga mer pengar på utrustning och utbildning än TV reklam...

Hade jag vetat allt detta innan jag opererade mina ögon hade jag aldrig gjort det, tyvärr så

läste jag inte på tillräckligt och litade för mycket på de som utför dessa operationer (Big misstake!). Idag har jag delvis torra ögon, starbursts, mer eller mindre konstant huvudvärk pga. delvis överkorrigerat område i ögat och astigmatism. Har delvis även smärtor i ögonen som härletts till nervskador i ögonen pga. laserbrännig av nervtrådarna. Idag hoppas jag fortfarande på att ögonen ska läka ihop, ser dock ganska dystert ut.

• Optikerstudent

TILL DIG SOM HAR GJORT REFRAKTIV KIRURGI !!!

Hej!

Jag är optikerstident och just nu skriver jag mitt examensarbete som handlar om refraktiv kirurgi (ögonlaserbehandling)

I länken nedan så finns det några frågor, som du kan svara på. Enkäten görs för att bedöma hur nöjda patienterna är, det är anonymt och frivilligt men jag blir tacksam om du ställer in dig!

Det tar inte mer en 5 minuter att besvara frågorna!

Tack på förhand!

docs.google.com/forms/d/1QS_LgfkGUf0gMXJI696v_R3gAr6RgwzqL4nq3zWD_-o/viewform

Svar på tråden Ögonlaser ELSA (lasek)