MissMarilyn skrev 2011-10-07 18:46:02 följande:
Hej på er! Min läkare misstänker Ss... Jag har inga jätteproblem, men min dotter fick en hjärtsjukdom pga mina antikroppar. Jag har lite torra ögon, svullna leder vid fingrarna, trötthet och jag har haft en feberperiod innan jag blev gravid. Någon som vet om sjukdomen förvärras med tiden? Om jag nu har detta så har jag hittills väldigt lindriga problem... Ska tillbaka till Spenshult om 4 mån och höra av mig om jag slutar amma... Finns det någon bromsmedicin??
SS är i förloppet liknande MS, som är likt SS oxå en autoimmun sjukdom. Förloppet går i skov vilket betyder att man har perioder som är sämre och då går ner ett trappsteg. Sen mår man bättre en tid tills det kommer en ny SS-period. Varje SS-period försämrar såklart allmäntillståndet men SS är oftast en rätt "snäll" sjukdom som inte handikappar en till ett liv i rullstol.
Däremot är det vanligt att man har fler autoimmuna tillstånd tillsammans och det kan då leda till värre tillstånd. Alltså, SS i sig blir värre med tiden men ändå oftast under kontroll.
Tyvärr finns ingen bromsmedicin, bara medicin som stabiliserar läget för stunden.
Själv äter jag Salagen mot uttorkning och sen använder jag stimulerande som ögondroppar, salivstimulans, osv.
Salagenen hjälper mina leder.
Hoppas du snart får svar på vad det är som påverkar dig!