• Morgongåvan

Tips på fin underhållsfri häck?

Tanken är att vi och grannen ska plantera häck mellan oss, och söker tips, råd och hjälp bland er här på FL.

Vi vill ha en lättskött häck som är så underhållsfri som möjligt, gärna vintergrön, utan giftiga bär (då det finns småbarn). Den får gärna bli i alla fall 1,20 m hög. Och såklart...en häck som inte kostar en förmögenhet.
    Ingen tuija, och växer den snabbt så är det bara ett stort plus. Den behöver också tåla mycket sol.

Är det någon av er som har bra tips på en häck som skulle passa oss? :)

• Svar på tråden Tips på fin underhållsfri häck?
  • Carisma95

En friväxande häck är ju att föredra om ni vill ha så lite underhåll så möjligt;

Häckmispel Syrén Vildros Brudspirea Buxbom Avenbok
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Morgongåvan
    Carisma95 skrev 2011-05-18 15:30:55 följande:
    En friväxande häck är ju att föredra om ni vill ha så lite underhåll så möjligt;
    Häckmispel Syrén Vildros Brudspirea Buxbom Avenbok

Tack för tipsen! Häggmispeln låter intressant och som om det skulle kunna vara ett bra alternativ. Ska se vad grannarna tycker! :)

• Carisma95
    Morgongåvan skrev 2011-05-19 10:07:33 följande:

Tack för tipsen! Häggmispeln låter intressant och som om det skulle kunna vara ett bra alternativ. Ska se vad grannarna tycker! :)

Bra att du förstod. Klart det ska vara HÄGG- och inte häckmispel... Ha ha!
  • fjonkan
    Carisma95 skrev 2011-05-19 10:54:08 följande:
    Bra att du förstod. Klart det ska vara HÄGG- och inte häckmispel... Ha ha!
    Annars hade just en häckmispel varit intressant att ha mot grannen....hehehe.

Jag gillar spirea väldigt mycket och den kan bli otroligt hög. Vår buske är drygt 2m hög och blommar otroligt mycket.
    Jag är faran som lurar i natten.....
  • FixarFrasse

Ett litet tips oavsett vilken häck du väljer, där har du redan fått en del tips:

Det kostar kanske något mer, men snåla inte på tätheten mellan plantorna! Rekommenderar man t ex 3-4 plantor per meter, kör absolut på åtminstone fyra. Du kommer bara att bli irriterad senare om du är för snål inledningsvis. En fin häck ska vara tät nertill också!

• hymafr

Någon som är väldigt tät och fin är ju annars Liguster. Den kräver visserligen att man ansar den en gång per år, men håller man den relativt låg så är det inte särskilt mycket arbete med en elektrisk häcksax.

• Seglarn6

Häggmispel växer som f-n. Den är långt från underhållsfri, vår drar iväg närmare 60 cm var sommar.

Om ni är 2 som skall dela på kostnaden, skulle jag vilja föreslå Idegran, den är dyr per planta, men blir tät och vacker samt vintergrön.
     Glöm inte kolla på www.odla.nu

/Seglarn 

• Morgongåvan
    FixarFrasse skrev 2011-05-19 11:03:22 följande:

Ett litet tips oavsett vilken häck du väljer, där har du redan fått en del tips:

Det kostar kanske något mer, men snåla inte på tätheten mellan plantorna! Rekommenderar man t ex 3-4 plantor per meter, kör absolut på åtminstone fyra. Du kommer bara att bli irriterad senare om du är för snål inledningsvis. En fin häck ska vara tät nertill också!

Satt just och funderade på det där med tätheten. :) Så tack! :) Jag kommer att föreslå 4 plantor/meter.
  • Morgongåvan
    Seglarn6 skrev 2011-05-19 11:07:00 följande:
    Häggmispel växer som f-n. Den är långt från underhållsfri, vår drar iväg närmare 60 cm var sommar.

Om ni är 2 som skall dela på kostnaden, skulle jag vilja föreslå Idegran, den är dyr per planta, men blir tät och vacker samt vintergrön.
     Glöm inte kolla på www.odla.nu

/Seglarn 
    Oj! Så pass..! Hmm...värt att tänka på. Tror inte grannen ville ha gran, men fördelen är ju som sagt att de är vintergröna.
  • Morgongåvan
    fjonkan skrev 2011-05-19 10:57:19 följande:
    Annars hade just en häckmispel varit intressant att ha mot grannen....hehehe.

Jag gillar spirea väldigt mycket och den kan bli otroligt hög. Vår buske är drygt 2m hög och blommar otroligt mycket.
    Jag gillar också brudspireor väldigt mycket!! Otroligt fin och doftar gott också. Frågan är om vi lyckas lika bra som er...att få den 2 m hög. :)
  • Carisma95
    Morgongåvan skrev 2011-05-19 11:58:27 följande:
    Jag gillar också brudspireor väldigt mycket!! Otroligt fin och doftar gott också. Frågan är om vi lyckas lika bra som er...att få den 2 m hög. :)
    Brudspireor är jättefina. När de blommar.
    Efteråt måste jag säga att de är rätt fula. Men smaken är som baken!
  • FixarFrasse
    Carisma95 skrev 2011-05-19 13:02:04 följande:
    Brudspireor är jättefina. När de blommar.
    Efteråt måste jag säga att de är rätt fula. Men smaken är som baken!
    Gillar man spireor kan Bukettspirea vara ett bra alternativ. Superfin när den blommar, lättare att ha klippt som en vanlig häck, 2m på en sådan är en baggis!
  • fjonkan

Vår Spirea är säkert 35 år nu och blommar som en ungdom fortfarande,doftar så gott med. Tycker dom är lätta att klippa till önskad form osv och så finns det ju i alla fall 2 färger att välja på. Ska bli intressant att läsa om vad ni kommer fram till:)

Jag är faran som lurar i natten.....
  • tulpanen11

Ta absolut inte Idegran, den är mycket giftig. Vi hade två här på vår tomt när vi flyttade in och de rykte direkt när jag hade kollat med en trädgårdsmästare vad det är för buske och hon meddelade om giftigheten.

här kommer från Wikipedia.
    sv.wikipedia.org/wiki/Idegranar

"Alla arter av idegranar innehåller mycket giftiga ämnen - taxaner. Den exakta formeln varierar mellan arterna. Alla delar av växten med undantag av fröhyllet innehåller detta ämne. Fröhyllena är dock ätbara och söta, men fröet är mycket giftigt. Taxaner används för att tillverka cytostatika.

Fåglar kan inte bryta ner fröskalet och fröet passerar därmed deras matsmältningskanal utan att skada dem. Människans matsmältningssystem kan däremot bryta ner fröskalet. Att äta fröhyllena från idegranar utan att avlägsna fröet kan vara dödligt för människan."
Svar på tråden Tips på fin underhållsfri häck?