• Nettan31

Lergigan comp mot pollenallergi?

Är det någon mer än jag som har fått Lergigan Comp utskriven mot pollenallergi? Jag vill verkligen inte ta några tabletter när jag är gravid, men jag måste för jag har blivit så allergisk. Jag får en fruktansvärd huvudvärk, svårt att andas, ont i bihålorna, nästäppa och klåda i ögonen av allergin. 

Måste ta 2-3 tabletter om dagen för att må bra. Känns som det måste vara bättre att ta en receptfri tablett cetrizin istället.

Är Lergigan Comp beroende framkallande och är det verkligen bra att ta koffeinpreparat?

Usch känner mig hemsk som tar dessa tabletter, när man läser vad de används för blir man ju mörkrädd!

• Svar på tråden Lergigan comp mot pollenallergi?
  • J W

Lergigan comp är inte vanebildande, tagit det vid alla mina graviditeter mot illamående.

Vad säger din läkare att du ska ta?
    När jag frågade på apoteket om allergimedicin så sa hon att det inte fanns nå receptfritt som gravida kunde ta utan hon hänvisade mig till en läkare i så fall.

• J W
    J W skrev 2011-05-18 15:08:21 följande:
    Lergigan comp är inte vanebildande, tagit det vid alla mina graviditeter mot illamående.

Vad säger din läkare att du ska ta?
    När jag frågade på apoteket om allergimedicin så sa hon att det inte fanns nå receptfritt som gravida kunde ta utan hon hänvisade mig till en läkare i så fall.
    lite knäppt svar, du har ju fått lergigan comp av din läkare så bortse från det i mitt svar
  • Nettan31

Nej tyvärr får man ju inte ta några recpeptfria allergitabletter. Det var läkaren på vårdcentralen som skrev ut de. Hon är gynekolog och jobbar i vanliga fall på kvinnokliniken så hon vet nog vad hon gör.

Men jag blir nojjig när jag läser vad det används för.... Låter inte som nåt som skulle vara bra ett foster. 
    Sen säger  de ju att man ska undvika kaffe men koffeintabletter går bra :/ ? förvirrande?

Vad används Lergigan comp 10mg/50mg/10mg för?

Lergigan comp används mot spänning och ångest vid nervösa besvär. Alkoholmissbruk och beroende av narkotiska medel. Sömnrubbningar. Svår oro. Som lugnande medel före operation och tandingrepp. Rörelsesjuka, till exempel sjösjuka. Hudklåda och allergier. Illamående och yrsel.

• UntilTheDark

Har sett många trådar här på FL där folk skrivit att de får äta vissa vanliga allergimediciner som finns på apoteket. Så de säger väldigt olika läkarna.

• NillaGreve

Jag äter vanligtvis Aerius mot min pollenallergi. Min Bm sa att jag skulle köpa och ta zyrlex men på allergimottagningen sa de att Loratadin går bra att ta både under graviditeten och under amningen (vilket zyrlexen inte rekommenderas). Jag har sedan v 10 ätit Lergigan comp mot illamående och äter det fortfarande (gick in i v 38 idag), och bebisen växer och rör på sig enl kurva :)

Lycka till!

Svar på tråden Lergigan comp mot pollenallergi?