• Anonym

partiell mola

Hej
    Fick för någon vecka sedan reda på att fostret i min mage dött i v 7 och nu var det v 13. På ett senare UL sade gynekologen att han kunde se en misstänkt partiell mola och prov skulle tas vid skrapningen då cytotec inte räckte. När jag frågade gynekologen som utförde skrapningen trodde hon inte att det var en mol pga blodprovet men att hon skulle återkomma när skrapprovet var analyserat inom en månad. Jag och min sambo vill bli gravida så fort det går och gärna direkt nu vid ÄL som förhoppningsvis kommer.
    Men vet du vad som händer om man blir gravid och därefter får veta Att förra missfallet var en partiell mola?

tack på förhand

• Svar på tråden partiell mola
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Ni ska inte försök bli gravida innan ni fått svaret på om det var en partiell mola eller inte. Anledningen till det är att molan kan sprida sig och sätta sig lite varstans i kroppen. För att kontrollera att det inte har hänt så tar man ett blodprov som kallas HcG. Molor producerar nämligen HcG som normalt annars bara finns i kroppen om man är gravid. Skulle du bli gravid under tiden så finns det ingen möjlighet att kontrollera om molan spridit sig eftersom det då bildas HcG utav graviditeten. Om molan spridit sig behöver man ta medicin för att få bort den och den medicinen är inte lämplig att ta när man är gravid. Så det är viktigt att ni inväntar svaret.

Mvh Jenny

• Anonym

tack då ska vi definitivt vänta på resultatet, men en positiv sak är att när jag tagit graviditetstest visar det ingen graviditet tyder det på att det inte är en partiell mola?

• Jenny Barnmorska

Det är bra att graviditetstestet är negativt det talar absolut för att risken är mindre att det är en mola.

• Anonym

tack för hjälpen idag fick jag ett bra besked det var bara graviditetsrester i provet så det är ingen partiell mola. Det är så skönt nu kan vi satsa på att försöka igen.

Svar på tråden partiell mola