• Elsa o jag

Tips till kakbuffé

Jag ska ha öppet hus på lördag och ska bjuda på kakbuffé på eftermiddagen och grillat på kvällen. Just nu är jag i full färd med att baka minivarianter av mina favoritkakor. Det jag har gjort än så länge är:

- muffins med citron, blåbär och valmofrön som ska toppas med glasyr och citroncest.
    - muffins med vit choklad, hallon och valnötter som ska toppas med vit chokladkräm och färska hallon
    - nöttoppar
    - kokostoppar
    - dammsugare
    - choklad och apelsin cookies
    - bullar med mandelfyllning
    - kanelbullar
    - Kung Oscar II tårta

Det blir en del sorter men alla kakor är i miniformat så att man ska kunna äta så många sorter som möjligt. Men det känns som om någonting saknas och att allt är lite för lika. Jag är inget stort fan av hårda kakor typ kolasnittar och har därför inte gjort något sådant, men det kanske skulle vara bra för texturvariationen på buffén? Kanske är smakerna i kakorna lite väl lika? Är det någon som har några tips på något mer? Det får gärna vara lättbakat Flört

• Svar på tråden Tips till kakbuffé
  • Emmi27

minibrownies!!! okej, det är choklad men det är så larvigt gott

• sjöberg75

Lättbakat om ngt är ju allt i mördeg, man kan göra schakrutor, syltkakor, doppa de i socker/kanel ja möjligheterna är oändliga.. 

• FrökenL

hallongrottor, drömmar, bondkakor, finska pinnar, olika sorter av långpannekakor som man skär i små bitar typ falsk toscakaka, kärleksmums, ambrosia.

sen mördegskakorna med rosa socker runt måste ju bli supersöta i mini format =)  

• Elsa o jag

Oj vad många bra tips! Det finns ju jättemånga goda långpannekakor och hallongrottor är ju super. Ska nog satsa på något som är ganska fruktigt.

• FrökenL

Långpannekaka med hallon och blåbär .. Eller gör en vanlig långpanne sockerkaka, en sån som är grunden till allt och balnda bär med hackad vitchoklad och håll över i smeten och grädda .. mums ! =) 

• jelina

Ingen aning om vad mer du kan baka men får jag komma? Flört
    Skämt åsido, mini-pavlova? Maränger? Biskvier? Såna där som Leila bakar...macarons? Vanliga hederliga chokladbollar alt. dammsugare?

• Elsa o jag

Tack för er input! Det blev en mycket lyckad buffé där det var strykande åtgång på flera sorter, framförallt minidammsugarna. Gjorde efter Leilas recept på recept.nu men jag hade marsipan med päronsmak (bad sambon köpa krön marsipan...) och jag gjorde 30st av receptet så de var pyttesmå.
    Kompletterade buffén med hallongrottor.

• Elsa o jag
    Elsa o jag skrev 2011-05-23 11:50:25 följande:
    Tack för er input! Det blev en mycket lyckad buffé där det var strykande åtgång på flera sorter, framförallt minidammsugarna. Gjorde efter Leilas recept på recept.nu men jag hade marsipan med päronsmak (bad sambon köpa krön marsipan...) och jag gjorde 30st av receptet så de var pyttesmå.
    Kompletterade buffén med hallongrottor.
    grön inte krön Tungan ute
Svar på tråden Tips till kakbuffé