• Anonym

Problem med visuomotoriken

Hej!

Jag har en son som fyller 7 år nu i juni, och alltså börjar 1:an i höst. Igår var vi på besök hos skolläkaren, något som alla i hans förskoleklass är inbokade för, och han fick göra ett par test: rita en triangel och hoppa på ett ben. därefter fick han gå ut ur rummet med sköterskan och läkaren säger utan omsvep "Ja, han är ju inte mogen"

För en mamma är det nog alltid en örfil att få höra något sådant om sitt barn, och jag frågade om hon verkligen kunde avgöra något sådant genom benhopp och trianglar; han är nämligen otroligt verbal, vetgirig och snabbtänkt. Om något är han lite lillgammal

"Ja, jag menar inte att han rent generellt är omogen, men han är visuomotoriskt omogen - han har problem med koordinationen mellan öga och hand"

Hej

Min son har alltid varit väldigt försiktig, ingen som har sprungit runt och stojjat, även om det kommit mer på senare tid. När han var liten hade han svårt att gå nedför trappor, lite så fortfarande, och att ta sig ned från stolar. Jag tvingade till mig flera besök på ögonkliniken för att jag var övertygad om att han hade brytningsfel . jag har det själv och vet hur jag känner mig i liknande situationer om jag inte har glasögon - men de hittade inget och tillslut hamnade vi hos en neurolog, som inte heller hittade något. Och så nu detta.
    Nu menar hon att både jag och ögonläkarna som hävdade att han inte hade synfel hade rätt - han ser inte som han ska, men det sitter inte i ögonen

Nu känner jag att jag har en massa frågor, och jag vet naturligtvis att jag borde fråga henne, men hon har inte telefontid förrän nästa tisdag, så jag tänkte att du kanske har möjlighet att svara på något.

Hon sa att det kommer att ta honom längre tid att lära sig skriva med penna, därför kommer han att ha dator i skolan, han kommer att få specialanpassad gympa - det är mycket bollspel, balanslekar o.dyl, och han klarar inte det, det visste jag redan; gymnastik har redan hunnit bli hans stora skräck.

Vad jag nu undrar: kommer han alltid att ligga något efter sina jämnåriga? Hon underströk att han naturligtvis kommer att lära sig allt andra kan, men att man får vara beredd på att det kommer att ta längre tid. Att lära honom cykla t.ex lär bli ett projekt.

"visuomotoriskt problem" kallade hon det; är det i praktiken ett dolt handikapp han får lära sig leva med? 

Mvh, Mamma 

• Svar på tråden Problem med visuomotoriken
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag förstår att du upplverer detta jobbigt och tycker verkligen att du måste få mer konkret information från skolhälsovården.

Min erfarenhet är att den visuella motoriken är barnets förmåga att samorda visuell perception och motorisk kontroll. Vad jag vet, löper barn som är för tidigt födda ökad risk för sämre utveckling av denna funktion. Hur som helst, påverkar den visuella motoriken barnets skolmognad, då det påverkar förmågan att lära sig läsa, skriva och lösa matematiska uppgifter.

Min uppfattning är att barn, som man misstänker ha sämre utvecklad visuell motorik, bör undersökas av både läkare och psykolog. Det finns flera olika tester som kan användas för att mäta denna förmåga.

Det är bra att skolan tagit tag i detta, även om du borde fått/få mer information kan jag tycka.
    Var förberedd till nästa möte. Skriv ned alla frågor innan och be om att få information både skriftligt och muntligt. Jag vet att det är lätt att glömma bort saker, när det är så mycket känslor involverade dessutom.

Hoppas verkligen att du känner dig bättre informerad och underrättad efter nästa tisdag.

Mvh Christine

Svar på tråden Problem med visuomotoriken