• Sara E

Amningsnapp och Bröstvårtskräm - Vilka är de bästa?

Ska inte ha min bebbe förrän i Oktober. Men denna gången ska jag vara väl förberädd, så söker så mycket fakta som möjligt!
    Har haft problem med amningen med båda mina 2 barn, båda fallen har jag gett upp efter bara ett par veckor.
    Denna gången har jag gett mig den på att lyckas.

Tänkte köpa hem amningsnappar.

Nu till mina frågor
    Vilka amningsnappar är egentligen bäst? Finns ju en uppsjö. Men de vanligaste är väll ändå Medelas och Avent?

Sen undrar jag vilken bröstvårtkräm som är bäst mot ömma såriga bröstvårtor?

♥Oscar 11/2-07♥William 22/11-08♥Bebis BF 4/10-11♥ www.glamina.blogg.se
  • Svar på tråden Amningsnapp och Bröstvårtskräm - Vilka är de bästa?
  • Melly

Det viktigaste om man får ömma såriga bröstvårtor det är att få hjälp fort med taget. För det så är det bäst att du vänder dig till en amningsmottagning där det jobbar riktiga amningsproffs

Om man får ont och sår så är det nästan alltid för att bebisen tar fel tag.

Amningsnapp tycker jag att Medela har en bra

Brösvårtskrämer och sånt är bara kosmetika kan man säga. Det har ingen vetenskapligt bevisad efekt mot såriga bröstvårtor och det kan faktiskt öka risken för att det blir infektion i såren. Eftersom det blir svårare med hygienen och att hålla rent när man använder kräm på såren.

Det som är vetenskapligt bevisat det är att såren läker snabbt om taget blir rätt. Om man har fått kollat att taget är rätt men att såren ändå inte läker så kan man misstänka svamp eller bakterieinfektion och att då så behövs behandling mot det som dom oxå kan hjälpa till med på amningsmottagningen

Här är några bra faktalänkar om du vill läsa på innan:
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=149:sariga-broestvartor&catid=3&Itemid=4
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=146:smaerta-hos-mamma&catid=3&Itemid=4
    www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=3:amningsnapp&catid=3&Itemid=4

• Saralito

Bröstvårtskräm använder jag inte, jag smörjer in vårtan med lite bröstmjölk efter avslutad amning dock och det funkar kanon. När det kommer till amningsnappar däremot har jag testat en uppsjö och jag tycker utan tvekan att Avents är bäst. Medelas är ok de med, men lite för mjuka i materialet för min smak.

• Neenah

Använde avent amningsnapp och fick på bb testa medelas purelan och den var suverän!

• Skarpa

Jaf tycker att Medelas amninsnappar funkat bäst.

Ang. ömmande bröstvårtor så har vårtluftare hjälp mig betydligt mer än salvor. Även om bra tag såklart är det viktigaste,  så är vårtluftaren skön både när man har sår och när vårtorna bara är ömma. Jag hade vårtformare från Medela som också fick tjänstgöra som luftare.

Svar på tråden Amningsnapp och Bröstvårtskräm - Vilka är de bästa?