• fridanittio

Skriva in sig på AF + Studera på distans samtidigt

Hejsan,

Från juni kommer jag bli arbetslös och kommer då skriva in mig på AF.
    Jag har sökt en utb i höst, omvårdnadsprogrammet på distans.

Jag kommer inte få något studiemedel alls, därför undrar jag: Kan jag skriva in mig på AF, studera på distans (i höst) samtidigt som jag får aktivitetsstöd?

Det är väl om man har studiemedel som det kan bli lite knasigt kanske. Men jag kommer inte ha något sådant alls. Inte änns studiebidraget.

• Svar på tråden Skriva in sig på AF + Studera på distans samtidigt
  • Lykkorus

Då borde det vara okej. Det är, som du nämner själv, om du ska få studiestöd och jobba som det kan bli problematiskt Glad

• Inversable

Vet inte om jag uppfattar dig rätt, du tänker alltså finansiera dina studier med aktivitetsstöd som du från från AF för att du är arbetslös för att slippa ta studielån? Det tror jag inte är okej i så fall. Dessutom om man får aktivitetsstöd från AF så ingår man väl i nån form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd, alltså praktikplats, kurser eller liknande? Hur ska du få ihop det med och plugga samtidigt?

• fridanittio
    Inversable skrev 2011-05-20 22:08:37 följande:
    Vet inte om jag uppfattar dig rätt, du tänker alltså finansiera dina studier med aktivitetsstöd som du från från AF för att du är arbetslös för att slippa ta studielån? Det tror jag inte är okej i så fall. Dessutom om man får aktivitetsstöd från AF så ingår man väl i nån form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd, alltså praktikplats, kurser eller liknande? Hur ska du få ihop det med och plugga samtidigt?
    Nej, inte alls så. Jag får inte ta mer studielån då jag inte fixat tidigare studier.
    Nu ska jag ta utan studielån och det är på distans. Något jag gör på sidan om alltså, t.ex på kvällen. Jag kan ju ha praktik eller vad det nu blir, även fast jag studerar på distans. :)

Därför undrade jag..
  • Red Hot Chili

Nej det går inte. Är du inskriven på arbetsförmedlingen så är du arbetssökande på heltid och då får du inte studera på heltid.

Fixa det du missat så att du har rätt att ta studielån istället. Eller börja jobba och studera på kvällarna och helgerna.

• fridanittio

Jag menar, det är ju en studie som man gör då man vill. Jag är alltså tillgänglig för att vara med på heltidsaktiviteter som AF anordnar. Får prata med dom istället helt enkelt. Tror inte änns dom kan få reda på om jag är inskriven på någon skola.

• Red Hot Chili
    fridanittio skrev 2011-05-21 09:58:32 följande:
    Jag menar, det är ju en studie som man gör då man vill. Jag är alltså tillgänglig för att vara med på heltidsaktiviteter som AF anordnar. Får prata med dom istället helt enkelt. Tror inte änns dom kan få reda på om jag är inskriven på någon skola.
    Jag har studerat på distans under flera år och nej, man får inte studera när man är arbetssökande och uppbär ersättning.

Tänk dig det själv, varför skulle någon ens få för sig att ta studielån om man skulle kunna få pengar gratis från annat håll? 
  • fridanittio

För att det är en sak om man pluggar och går i skolan. Men okej. Tänker ändå kolla upp.

• fridanittio

Sen är studielån något man kan klara sig på. Att klara sig på aktivitetsstöd är väldigt lite pengar för att få det gå ihop till allt. Men det är ju min åsikt.

• Red Hot Chili
    fridanittio skrev 2011-05-21 14:04:47 följande:
    Sen är studielån något man kan klara sig på. Att klara sig på aktivitetsstöd är väldigt lite pengar för att få det gå ihop till allt. Men det är ju min åsikt.
    När man är inskriven på ams så får man endera a-kassa eller från soc och de pengarna får man för att man söker jobb och inte för något annat, men för all del..kolla upp det du.
  • D Darko
    Red Hot Chili skrev 2011-05-21 16:32:50 följande:
    När man är inskriven på ams så får man endera a-kassa eller från soc och de pengarna får man för att man söker jobb och inte för något annat, men för all del..kolla upp det du.

• Malais

Även om utbildningen är på distans så krävs det att du lägger ned 40 timmar i veckan om den är på heltid!

• BeaBee
    fridanittio skrev 2011-05-18 20:06:33 följande:
    Hejsan,

Från juni kommer jag bli arbetslös och kommer då skriva in mig på AF.
    Jag har sökt en utb i höst, omvårdnadsprogrammet på distans.

Jag kommer inte få något studiemedel alls, därför undrar jag: Kan jag skriva in mig på AF, studera på distans (i höst) samtidigt som jag får aktivitetsstöd?

Det är väl om man har studiemedel som det kan bli lite knasigt kanske. Men jag kommer inte ha något sådant alls. Inte änns studiebidraget.
    Jag fick problem när jag var inskriven på  arbetsförmedlingen för att skydda min SGI när jag studerade utan studielån men då hade jag varken aktivitetsersättning eller akassa. Numera så arbetar jag heltid och studerar heltid och studierna tänker jag fortsätta med även när mitt vikariat tar slut men även då utan akassa.

De blev lite sura på arbetsförmedlingen eftersom de inte ansåg att jag stod till arbetsmarknadens förfogande när jag studerade men det gör jag ju då jag utan problem klarar heltidsstudier vid sidan om. Så nu säger jag helt enkelt inte till arbetsförmedlingen att jag studerar. Men observera att jag aldrig hade gjort så här om jag fått någon sorts ersättning.
Svar på tråden Skriva in sig på AF + Studera på distans samtidigt