En förhandling om omplacering är det ALLTID arbetsgivaren som kallar till, och facket skulle göra generalfel om dom inte fanns med som en förhandlare för din sida av storyn i det läget. Sen är det kanske möjligt att inte din närmaste chef inte viste om att det just var detta som förhandlingen gällde, även om jag personligen har svårt att tro på det. Jag kan inte säga, eller ens spekulera i, hur intern informationen går mellan den avdelning som du arbetar på, via HR avdelningen. Däremot skulle jag nog anse att man inte har följt MBL 19, om inte ens ditt lokala fack ombud hade en aning om vad mötet gällde, än mindre du själv. Tycker att det hör till god ton på en arbetsplats, att man ska förberedas möjligheten att i vart fall VETA vad mötet handlar om som man ska delta i.
Men, bortsett från det. Dom kan ju skriva egentligen hur många skrivelser dom vill, så länge det inte finns sakfakta att backa upp skrivelserna med, är det inte frågan om något annat än rent personliga åsikter. Och på rent personliga åsikter har man inte särskilt mycket att agera efter, vare sig som arbetsgivare eller facklig representant. Så det intressanta då vore att få klarhet i, VAD baserar dom sin omplaceringsutredning på? Det måste finnas en saklig grund. Också ber du att dom visar dig skriftligen så du själv får läsa. Det har du rätt till.
Faktiskt kan du som "motdrag", om du misstänker att fackklubben är "korrupt", helt enkelt skicka in en motion ( med kopia till lokala fackklubben ) till styrelsen på ditt fackförbund, och motionera för att den lokala fackklubben skall upplösas, just pga dom interna stridigheterna, om man tom kan misstänka att delar av dom själva är part i målet. Det följer ju också med ett ansvar att vara facklig representant, inte bara rättigheter. Och frågan är om inte du skulle bli centralt representerad från facket, när din situaton ser ut som den gör.
För att svara på din fråga om ditt jobb efter mamma ledigheten. Så länge du inte är uppsagd, har du alltid rätt att återträda till din tjänst, men det är sällan idag ett anställningsintyg är så specifiserat till enbart en, enda fysiskt begränsad plats, utan det är ganska vanligt att man erbjuds ett liknande/identiskt arbete, även om på annan avdelning. Och det är som regel ok, så länge det inte innebär några orimliga konsekvenser, vad gäller tex löner, schemaläggning eller själva arbetsmomenten i sig. Men det beror på hur ditt anställningsavtal ser ut, liksom om kollektivavtalet säger något ytterligare. Det kan jag inte svara på.
Däremot kan jag tänka mig att dom tolkat ditt uttalande om att jobba inom samma område, men inte samma avdelning, som ett indirekt godkännande till att omplaceras. Men det kan man förstås hävda, baserar sig på ett missförstånd, och att det inte var andemeningen i vad man menade...
men om det innebär att chefen har med saken att göra så ljög hon mig ju rätt upp i ansiktet...kan det vara så illa?
Hon säger till mig att hon inte hade en aning om att detta mötet skulle handla om omplacering och att detta inte kom från henne eller ledningen, däremot att hon tror att det kan vara en bra idé men hon var inte nöjd med mötet.
Före mötet frågade jag både chefen och mitt fackombud tydligt vad det skulle handla om, och båda sa samma sak: Mig-mitt mående, gravidtet, hur andra kan uppfatta mig.
Det sistnämnda blir jag dock inte klok på, då det spekulerades hit och dit, kanske var det mitt kroppspråk? Kanske var det mitt sätt? Kunde det vara att jag var känslig? Omogen?
Med andra ord jag blev ganska kränkt av detta och sa även att jag gärna velat ha något mer konkret "detta gör du fel" så jag kan ändra det istället för olika funderingar om vad det KANSKE skulle kunna vara.
Jag har bett om möte på facket för att få besvara dessa anklagelser, det lilla jag vet så handlar det in vad folk tror sig sett och hört, vad de hört av andra dvs vad ryktena säger och saker tagna ur sitt sammanhang, en av dessa saker som jag vet att jag har sagt men är taget ur sitt sammanhang har jag informerat både personalavdelningen samt chefen om, ingen tyckte då att det lät speciellt konstigt. Kommer också att fråga vad de grundar detta på och varför jag döms OHÖRD...
Jag kommer också att göra en skrivelse om hur jag haft det sista halvåret, mobbning, inte få vara med och fika, satts på "straffjobb" tex städ 4 timmar om jag får en rolig arbetsuppgift, trots att denna "roliga" uppgift hört till jobbet och dels passat verksamheten vid det tillfället.
Sedan ä'ven vad jag tror om detta, då det som sagt varit mycket anmälningar och jag dels stått bakom när patienter fart illa samt reagerat när personal på eget bevåg dokumenterat olagligt (dvs dokumenterat om patienter i ett block och skickat mellabn olika fack i ett block) när personal på eget bevåg hittat på egna sätt att ge vid behovsmedicin utan att detta förankrats hos ansvarig sjuksköterska (vilket det enl lag måste) så jag ses nog som en fridstörare. Som facket sa på mötet att de måste egentligen ha mer att gå på än dessa skrivelser men eftersom jag är gravid och skall ha barn på sensommaren så var det en anledning nog...Stämmer detta?
Jag tror facket sitter med någit fult på sig, när mitt fackombud inte vet något, och säger att detta är huvudskyddsombudet som tagit emot och hållt på med mitt fall (denna har hört min version kort i telefon men då av anledning att jag mått dåligt) sedan lades mitt fall över på fackombudet som enligt sig själv inte fått info.
Detta var då ordförande i facket som lade fram.
Ja, jag vet inte hur bindande en omplacering är, jag sa ju som sagt okej men inom samma område, MEN vi tillhör avd Fuktionshinder och jag har starkt nekat till att jobba med tex utvecklingstörda och grava autister utan vill jobba kvar inom det området jag är i nu, även äldrevården går helt bort. Men hur mycket mitt ord är värt vet jag inte. Jag har inte skrivit på något eller så...Utan chefen skulle få möjlighet att se vad som fanns det har jag sagt var okej och personalavdelningen ville att detta skulle fastställas redan nu före jag går på mammaledighet så jag vet och det tror jag de har en stor poäng i, jag vill ju gärna veta var jag skall jobba och hur många procent inte gå ovetandes om var jag hamnar ett helt år.
Jag hade ett förslag om vart jag kunde tänka mig att jobba dock tror jag chansen att hamna där är ganska omöjlig då det bara är 4 anställda där som trivs som fisken i vattnet samt att jag gissar att det är ganska attraktivt då deras schema bara ligger på dagtid.
Sedan fanns det en daglig verksamhet till som chefen tyckte var olämplig då en annan fd kollega jobbar där (som jag fungerar mycket bra med), då finns ett boende kvar där det kan försvinna folk MEN detta boende har en del kontakt med stället jag jobbar nu och mycket skitprat om andra som gått över dit har förekommit och startats upp även där så jag vet inte om det är så mycket bättre....
Såhär tänkte jag agera nu
*Skrivelse till facket om min situation som mobbad (har skrivit dagbok flera månader så vittnar om mycket)
*Skrivelse om kollegor hur det går till på jobbet (ur risksynpunkt för patienterna)
*Muntligt besvara och läsa genom skrivelserna och försöka få ett ORDENTLIGT svar på vad som sker samt grunden till omplacering osv.
Föresten tack för dina långa och utförliga svar.
Det gör jättemycket att höra från någon som verkligen tycks kunna och veta.