• Ansia

Försörjningsplikt för 19 åring .

Jag har en son som fortfarande bor hemma hos mig på 19 år , han går fortfarande på gymnasiet och har ett år kvar att studera efter sommaruppehållet innan han tar studenten .

Nu i år fyller han 20 år vilket tydligen innebär att han INTE kommer att få sitt förlängda underhållsstöd ifrån sin pappa längre genom försäkringskassan .

Hur kommer det att funka nu , läst massor att man som förälder har försörjningsplikt från 18 år upp till 21år om barnet studerar och det ska han ju göra ett år till .

Vart ska min son få pengar ifrån om inte pappan hjälper till att betala längre , eller hur går man till väga ?

Sonen bor och lever hos mig och kommer så att fortsätta göra under sina studier och pappan finns inte med i vårat liv förutom genom underhållet vi nu får från försäkringskassan , Men det blir tydligen sista utbetalningen nu i Juni.själv har jag för stunden usel ekonomi och har fått söka Socialbidrag och har inte ensamt råd att betala för sonen . Är det någon som vet vad som gäller för fadern att hjälpa till att betala till sin son ?

• Svar på tråden Försörjningsplikt för 19 åring .
  • allmänt

Jag vill minnas att jag lärt mig att man är försörjningsskyldig fram till 21. Hur det funkar med underhåll vet jag inte.

Däremot så vet jag att sonen kan söka CSN som alla andra förstås, antingen bidrag, eller bidrag och lån. Men bor han hemma hos dig så kanske han klarar sig på bidragsdelen.

• lillejag2009
    http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ff_us_underhallsbidrag.pdf

Varför ska underhållsbidrag betalas?Du som förälder är skyldig att efter förmåga bidra till dina barns försörjning. När ett barn bortillsammans med bara en förälder, ska den andra föräldern betala underhållsbidrag till barnet.Föräldrarnas ekonomiska ansvar upphör som regel när barnet fyller 18 år. Går barnet dåfortfarande i grundskola, gymnasieskola eller liknande, kvarstår underhållsskyldigheten sålänge barnet går i skolan, men längst till dess han eller hon fyller 21 år. Bestämmelserna omunderhållsskyldighet för barn finns i 7 kap. föräldrabalken.Underhållsbidrag till barn kan fastställas genom avtal mellan föräldrarna eller i domstol. Ombarnet fyllt 18 år ska underhållsbidraget fastställas mellan barnet och den förälder som intebor med barnet (den bidragsskyldige föräldern).
    älskar min son vincent 2009-11-06
  • Ansia

Ja tack jag ska Ringa till FK och höra mig för hur det kommer bli nu  Låter ju lite dåligt om jag som boende förälder ska betala att för honom och pappan inget . Men ringer och hör mig för på FK .
    Csn bidraget ska vi med kolla upp , tack så jätte mycket för svar!! 

• sarsparis

Ni som föräldrar är försörjningsskyldig tom 21 år, han kan således få förlängt underhållsstöd. Ring FK.

• Ansia

Det förlängda underhålls stödet upphör nu som man kan få genom försakringskassan har ringt och kollat upp det .

(Stödet är som mest 1 273 kronor i månaden. Försäkringskassan betalar pengarna direkt till dig. Du kan få underhållsstöd till och med juni månad det år du fyller 20 år) Svaret min son fick .

Dock kan han söka CSN bidrag nu under sommaren för sina fortsatta studier och det bidraget kommer kunna ersätta både det förlorade underhållet samt den tidigare studiepeninngen på 1050 kr , han kommer till och med få lite extra , tack och lov .

Så nu har jag fått svar på det hela , vissta anser jag att det är lite fel att inte pappan kommer bidra mer med hjälp till sonens ekonomi , men sonen kommer ju få bidrag från csn som täcker upp den förlusten så nog ska sonen lyckas klara sig med den nya ekonomin nu Glad

Han bor ju hemma hos mig ( sin mamma) och jag kommer även fortsättnintgsvis självklart låta honom få bo och äta här hemma tills den dagen han skaffar eget boende och min försörningsplikt upphör . .

• Försök inte
    Ansia skrev 2011-05-20 06:40:42 följande:
    Det förlängda underhålls stödet upphör nu som man kan få genom försakringskassan har ringt och kollat upp det .

(Stödet är som mest 1 273 kronor i månaden. Försäkringskassan betalar pengarna direkt till dig. Du kan få underhållsstöd till och med juni månad det år du fyller 20 år) Svaret min son fick .

Dock kan han söka CSN bidrag nu under sommaren för sina fortsatta studier och det bidraget kommer kunna ersätta både det förlorade underhållet samt den tidigare studiepeninngen på 1050 kr , han kommer till och med få lite extra , tack och lov .

Så nu har jag fått svar på det hela , vissta anser jag att det är lite fel att inte pappan kommer bidra mer med hjälp till sonens ekonomi , men sonen kommer ju få bidrag från csn som täcker upp den förlusten så nog ska sonen lyckas klara sig med den nya ekonomin nu Glad

Han bor ju hemma hos mig ( sin mamma) och jag kommer även fortsättnintgsvis självklart låta honom få bo och äta här hemma tills den dagen han skaffar eget boende och min försörningsplikt upphör . .

Det var bra. Håller med dig om att det är fel att inte pappan bidrar mer. De har det alltför bra i det här landet.
    Trodde de hade försörjningsplikt tills barnen gått ut gymnasiet oavsett om de fyllt 20 eller inte men man måste väl dra åldern någonstans. Bra att man fick veta detta iaf:)
  • A7411

Man kan ansöka om utmätning hos Kronofogden men då krävs antingen en dom från domstol, eller ett avtal mellan mamman och pappan bevittnat av två personer, att pappan ska betala underhåll. Om du har det så kan Kronofogden kräva pappan på pengar tills pojken fyller 21 om han fortfarande går i gymnasiet då.
    Blanketten finns här, längst bak i blanketten står det lite mer om detta.
    http://www.kronofogden.se/blanketterbroschyrer/blanketter/9301.4.58a1634211f85df4dce80001761.html

• allmänt
    Ansia skrev 2011-05-20 06:40:42 följande:

Ja men det där låter bra det tycker jag. Jättebra att du håller din son om ryggen så länge han behöver det, en sån mamma är det många som behöver! Å andra sidan så är han ju vuxen nu, hans pappa behöver inte försörja längre om han inte vill, frånvarande eller ej. Skit i honom, som den grisen han verkar vara (om han inte vill betala), vad skall han med honom till, det finns bättre personer att se upp till.

Jag tycker allting är i sin ordning. Jag är 23 år och har nästan 300 000 i skulder till CSN, så är det helt enkelt.  Det kostar att vara vuxen. Lycka till allihopa därborta, det kommer gå bra :) Studieskulder är inget att åma sig för, det har var och varannan medelsvensson så.
  • Kimona

Han har visst rätt till förlängt om han fortfarande läser på gymnasiet!

Svar på tråden Försörjningsplikt för 19 åring .