• pingel

Varför luktar kläderna konstigt? Blir tokig!

Jag håller på att bli tokig på att mina och makens kläder, fastän de är nytvättade, luktar konstigt när de blir det minsta fuktiga - vilket de rätt ofta blir eftersom vi båda bär runt på en bebis som slabbar lite på oss Det är liksom en mögelaktig eller liksom jordig och lite frän lukt som verkar särskilt framträdande på vanliga bastoppar och t-tröjor i bomull eller bomullsblandningar. Det luktar inget om dem när de är torra och det är definitivt inte någon kroppslukt.

Vi har inte minsta lilla fukt eller mögel eller konstig lukt i huset och torkar kläderna i ett litet torkrum med en rejäl avfuktare som är helt ny. Tvätten torkar ganska fort. Kan det helt enkelt vara så att det bara är tröjorna som börjar bli gamla? Det verkar värst på dem som är äldst. Eller kan det vara för att vi ibland slarvar och inte hänger upp tvätten omedelbart efter tvätt, utan den blir liggande i maskinen några timmar innan vi har fått tummen ur? Det är kanske en dödssynd när det gäller tvätt i allmänhet eller då bomull i synnerhet? Och om det är detta som är problemet, kan man på något sätt få bort lukten?

Eller är det så att man behöver göra något med tvättmaskinen? Köra något särskilt program eller medel i den för att rengöra den? Vi har nog haft den i tre år och den verkar för mig helt fräsch men man vet ju inte hur det är inne i rören.

Tacksam för om någon har tips, man vill ju inte gå runt och lukta gammal jordgrop.

• Svar på tråden Varför luktar kläderna konstigt? Blir tokig!
  • Michisen

Tvättar ni i enbart låga temperaturer?
    Då och då behöver man köra igenom maskinen på högsta värmen.

Annars finns det en uppsjö av råd på internet om hur man får bort bakterier (som är det som luktar illa) ur tvättmaskinen, kolla tvättmaskinstillverkarens råd eller googla.

• trettioplus

Jag skulle köra kläderna på lite högre värme nästa gång. Är lukten lite sur, så är det nästan garanterat problemet. Oavsett vad tvättmedelstillverkarna säger, så blir det inte riktigt rent på fyrtio grader.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Fuffens

håller med ovanstående, tvätta upp allt på lite högre grader. Kanske även att du tillsätter lite sköljmedel för att få bort lukten.
    Sen är det nog så att det kan bidra att ni lämnat tvätten i maskinen, prova att ta ut den på en gång.

Kan ju även vara så att tvättmasinen behöver rengöras. Ta ut och rengör tvättmedelsfacket ordentligt och häll sedan i en påse citronsyra i facket och kör en tom maskin på 90 grader. Det brukar även fastna massa otrevligt i gumminringen runt öppningen.
    När ni tvättar så låt dörren till maskinen vara öppen en timme efter så att all fukt försvinner.

Hoppas ni löser det!

• sys

Jag håller med om att det kan vara antingen för låg temperatur, gammal maskin eller "smutsig" maskin.

Är luckan till tvättmaskinen stängd när den inte används?

we begin our lives when we die
  • mina1

Hos oss blir det så om jag inte låter tvätten torka helt en enda gång, eller har låtit den ligga kvar några timmar för länge i maskinen. Men får bort det med hjälp av 1 dl ättika i maskinen.

• sys
    trettioplus skrev 2011-05-19 07:56:46 följande:
    Jag skulle köra kläderna på lite högre värme nästa gång. Är lukten lite sur, så är det nästan garanterat problemet. Oavsett vad tvättmedelstillverkarna säger, så blir det inte riktigt rent på fyrtio grader.
    +1
    we begin our lives when we die
  • aussiemia

Ättika funkar mot all dålig lukt. Precis som flera tidigare sagt, häll ättika i facket och kör som vanligt.
    Se till att dörren står öppen när tvättmaskinen inte används.

• Margaux

Vi hade det problemet med mörka tvättar... typiskt tvättat på 40 i en evighet!
    Kör kläderna på 60 så försvinner det säkert!

• pysselmajjo

Min sambos t-shirtar lukar också så efter ett tag. Jag tror att det helt enkelt är så för att han svettas mer än oss andra och t-shirtarna börjar bli gamla.
    Det är inga andra kläder som luktar unket.

• pingel

Wow, vilken respons! Familjeliv när det är som bäst! Tusen tack hör ni, nu ska jag börja lägga upp en luktdödarstrategi.

Jag ska tänka på att ta hand om tvätten genast framöver, samt att låta luckan vara öppen (fast det tror jag att jag brukar göra). Ska också köra ett maxvärmeprogram med tom maskin, och alla kläder i 60° en gång.

Frågor!

Michisen skrev 2011-05-19 08:02:59 följande:
    Ta ca ½dl ättika istället för vanligt sköljmedel så ska lukten försvinna också.
    Menar du i en tom maskin? Eller med kläder i? Ursäkta om jag är lite korkad. Outspädd ättika, alltså så som man köper den på flaska?

Jag provar nog med citronsyra också för säkerhets skull. Nu jäklar ska lukten bort!
  • Michisen
    pingel skrev 2011-05-19 10:02:50 följande:
    Wow, vilken respons! Familjeliv när det är som bäst! Tusen tack hör ni, nu ska jag börja lägga upp en luktdödarstrategi.

Jag ska tänka på att ta hand om tvätten genast framöver, samt att låta luckan vara öppen (fast det tror jag att jag brukar göra). Ska också köra ett maxvärmeprogram med tom maskin, och alla kläder i 60° en gång.

Frågor!Menar du i en tom maskin? Eller med kläder i? Ursäkta om jag är lite korkad. Outspädd ättika, alltså så som man köper den på flaska?

Jag provar nog med citronsyra också för säkerhets skull. Nu jäklar ska lukten bort!
    De kläder som redan luktar kan du köra igenom maskinen tillsammans med en halv deciliter ättika i sköljmedelsfacket så bör lukten försvinna. ;)
  • pingel

Nu har jag tagit död på lukten och kläderna är fräscha igen!

Det här gjorde jag:
    1) Rengjorde tvättmedelsfacket (jag tyckte det såg rent ut men när jag drog ut hela lådan satt det en rejäl illaluktande och svartfläckig avlagring, typ flera matskedar, längst inne i tomrummet bakom lådan)
    2) Körde maskinen tom på maxvärme (90°C)
    3) Körde maskinen tom på maxvärme med citronsyra i huvudtvättfacket
    4) Körde maskinen tom på maxvärme med en halv deciliter ättika i huvudtvättfacket
    5) Körde alla illaluktande kläder i 60° med en skvätt ättika i förtvättsfacket (i övrigt som vanligt)

I övrigt har jag varit supernoga med att ta ut tvätten omedelbart efter tvätt!
    Tack alla för era bra tips!

• fanatsilös

Jag har samma problem, särskilt med mörk 40tvätt. Misstänker att det är för att jag tvättat sambons träningskläder med vanliga kläder. Har tvättat ur dem flera gånger men det hjälper inte, har även gjort rent tvättmedelsfacket. Däremot så har jag inga problem alls med 60tvätt och vittvätt. Sen har ju sambons inga vita träningskläder heller.

Det jag undrar är : Har det funkat för dig pingel nu så här i efterhand? Det är ju ett litet projekt att starta ;) 

• Verea

Det räcker kanske om du lägger kläderna i blöt i ättika och vatten och sedan tvättar. Så behöver du inte starta med ett projekt. När kläderna är torra försvinner problemet.
    Jag har behövt blötläga en del plagg ett par gånger och andra har det försvunntit direkt på.

• VTC

Jag har haft samma problem och efter att ha läst många kommentarer och tips som inte har funkat för mig kom jag fram till att det enda som jag inte har provat är att behandla detta som mögel.

Eftersom jag bara har tvättat i 40 och 60 grader och dessutom använder miljövänligt tvättmedel har sporerna fått fäste!

Jag köpte därför mögelmedel för inomhusbruk och efter att tvättat maskinen noga med såpa, både trumman, gummiringen, tvättmedelsfacket och tömningsslangen. Så sprayade jag maskinen med mögelmedel som fick verka i ett dygn. Eftersom det är starkt tvättade jag sedan ur maskinen med såpa igen och tvättade tom 3 ggr.

Nu är maskinen som ny, och tvätten luktar underbart rent!!

Måste dock se till att hålla efter detta och tvätta med 95 gradig tvätt med jämna mellanrum så att alla sporer inte får fäste igen!

• vivagloria

Om kläderna luktar, betyder det att tvättmaskinen är smustig och en massa beläggingar  och behöver själv tvättas !!!! Ni måste köra tvättmaskninen med tomt med högsta temperaturen längsta programmet 3-4 tim   och änvänd en bra mängd  bkikarbonat och ättika !! Ni ska tvätta maskinen var tex 3 månad !!!

Svar på tråden Varför luktar kläderna konstigt? Blir tokig!