Varför luktar kläderna konstigt? Blir tokig!
Jag håller på att bli tokig på att mina och makens kläder, fastän de är nytvättade, luktar konstigt när de blir det minsta fuktiga - vilket de rätt ofta blir eftersom vi båda bär runt på en bebis som slabbar lite på oss Det är liksom en mögelaktig eller liksom jordig och lite frän lukt som verkar särskilt framträdande på vanliga bastoppar och t-tröjor i bomull eller bomullsblandningar. Det luktar inget om dem när de är torra och det är definitivt inte någon kroppslukt.
Vi har inte minsta lilla fukt eller mögel eller konstig lukt i huset och torkar kläderna i ett litet torkrum med en rejäl avfuktare som är helt ny. Tvätten torkar ganska fort. Kan det helt enkelt vara så att det bara är tröjorna som börjar bli gamla? Det verkar värst på dem som är äldst. Eller kan det vara för att vi ibland slarvar och inte hänger upp tvätten omedelbart efter tvätt, utan den blir liggande i maskinen några timmar innan vi har fått tummen ur? Det är kanske en dödssynd när det gäller tvätt i allmänhet eller då bomull i synnerhet? Och om det är detta som är problemet, kan man på något sätt få bort lukten?
Eller är det så att man behöver göra något med tvättmaskinen? Köra något särskilt program eller medel i den för att rengöra den? Vi har nog haft den i tre år och den verkar för mig helt fräsch men man vet ju inte hur det är inne i rören.
Tacksam för om någon har tips, man vill ju inte gå runt och lukta gammal jordgrop.