• srka

Solglasögon till solarium.

Jag tänkte åka och sola lite solarium i ett drop in solarium för att få lite färg på kroppen till en stundande fest.
    Jag har inte solat på ca. 10 år och har inte kvar mina gamla solglasögon till solariet. Vart hittar jag nya? Säljs det på drop in solarium eller är det helt kört. Måste man ha glasögon?

• Svar på tråden Solglasögon till solarium.
  • allmänt

Alla jag har varit på så har det funnits en automat med sånna ögonlockskoppar man lägger på att köpa. Och lite sololja och nån dricka brukar det finnas med. Och växelautomat.

• srka

Tänkte förtydliga lite. Jag ska åka till ett obemannat solarium.

• allmänt

Och ja. Du måste skydda ögonen! De skadas lätt fast man blundar.

• Åssi

Båda de två solarierna jag brukar besöka (obemannade drop-in) har en automat där man kan köpa glasögon.

• allmänt
    srka skrev 2011-05-19 08:49:53 följande:

Tänkte förtydliga lite. Jag ska åka till ett obemannat solarium.

Jo precis :) men det brukar stå automater där
  • srka

Tack alla. Då vet jag. Har inte varit på ett obemannat solarium nån gång. Vet ni vad glasögonen kostar på ett ungefär?

• allmänt

mja, 30 spänn kanske. Jag minns inte riktigt. ta med lite extra.

• srka

Och vad kostar det då att sola? Jag får så bra svar så jag passar på att fråga lite extra! Kan man betala för olika lång tid?

• srka

Snart dax att åka. Ska kolla efter pengar i burken nu. Är det femmor eller tior som gäller?

• allmänt

Tror det funkar med båda men det kan kanske vara olika. Jag brukade ha tior. Gärna fler än jag behövde, för ibland är det nån pengjävel som inte "tar" utan bara rullar ut hela tiden. Då brukar det hjälpa att byta mynt! Varför det är så kan jag inte begripa, men det är min erfarenhet iaf :P

• allmänt

Sola inte mer än typ 12-15 minuter föresten, speciellt inte om du inte solat på länge. och speciellt inte om rören är nya (det brukar stå om de är det)

• iii

Dum fråga, men på vilket sätt kan ögonen skadas? Jag har slarvat mycket med solglasögonen och tänkte att det säkert räckte att blunda.

• allmänt
    iii skrev 2011-05-19 20:38:03 följande:
    Dum fråga, men på vilket sätt kan ögonen skadas? Jag har slarvat mycket med solglasögonen och tänkte att det säkert räckte att blunda.
    Jag har inte gjort nån grundlig research på det direkt, men jag antar av samma anledning som att man inte skall titta rakt in i solen, det är för starkt.

UVstrålningen från solarier är dessutom starkare och mer skadlig än från solen, det kan irritera hornhinnan och bli infekterat tex. Så skydd på även om du blundar!
  • srka

Solad och klar. Allt gick jättebra. Växlingsautomat och glasögon fanns på plats. Det enda som nu saknas är ett passerkort för att komma in. Det löste sig idag men ska fixas till nästa gång. Tack alla som svarat på mina
     i-landsfrågor.

Svar på tråden Solglasögon till solarium.