• I Blackrose I

Vilka har (Inte) rätt att bilda en familj och/eller skaffa barn?

Ja, precis så som det står i rubriken. Vilka har (Inte) rätt att skaffa familj och skaffa barn? Motivera gärna!

Psykisk sjuka som skaffar barn?
    Folk med downsyndrom?
    Knarkare?
    Alkoholister?
    Feta människor?
    Människor som har åldern inne (35+)?
    Kusiner?
    Homosexuella?
    Kortväxta (Dvärgväxta)

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 09:05
    Glömde skriva detta. HÅLL ER till ämnet och inget annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 16:07
    Min personliga åsikt är följande:

Det är skitsamma vilka som är ens föräldrar. Det är kvalitetet på uppfostran som spelar roll.
  • Svar på tråden Vilka har (Inte) rätt att bilda en familj och/eller skaffa barn?
  • adrift

Ingen som eg kan säga de inte får men enligt min mening så tycker inte jag sjuka människor så som psykiskt sjuka el de m Downs . Alkolister å knarkare kan ju sluta med sitt beteende men kan ju få ett icke friskt barn.. Å absolut inte kusiner! Äckligt !!

• I Blackrose I
    http://www.netdoktor.se/graviditet/?_PageId=390

"Nu uppmärksammar forskare och läkare att fetma vid graviditet blir allt vanligare och kan leda till både fosterskador och förlossningsproblem. Marie Cedergren är överläkare i obstetrik vid kvinnokliniken på Linköpings universitetssjukhus, hon har undersökt hur fetma i tidig graviditet påverkar fosterutveckling och förlossning. 
    - Jag fick upp ögonen för det här problemet efter en svår förlossning av en patient som vägde 149 kilo och som det därmed innebar hög risk att söva och förlösa med kejsarsnitt. Med dagens stora överviktsproblem kommer vi att se fler och fler patienter med denna högriskbild, säger Marie Cedergren.
    Enligt hennes statistik var sex procent av alla kvinnor som blev gravida 1992 feta (BMI över 30). Tio år senare hade siffran nästan fördubblats och låg år 2002 på elva procent. År 2004 var andelen feta 15 procent av de kvinnor som blev gravida. Statistiken talar sitt eget tydliga språk. Om inte trenden vänder kan Sverige snart vara i närheten av USAs höga siffror, där är idag 35 procent av alla gravida feta (det vill säga, har ett BMI-värde över 30)
    - Fetma vid graviditet ökar risken för missbildningar. Man ser ett samband mellan fetma hos modern i tidig graviditet och ryggmärgsbråck, hjärtfel, och gomspalt (harmynthet), hos fostret säger Marie Cedergren."
  • Fidelis ad urnam

Psykisk sjuka som skaffar barn?  Så länge de anses kapabla att ta hand om ett barn och inte äter tunga mediciner under graviditeten ser jag inga problem.
    Folk med downsyndrom?  Samma som ovan
    Knarkare?  Inte så länge de är aktiva knarkare
    Alkoholister?  Inte så länge de är aktiva alkoholister
    Feta människor?  Så länge de följer konstrekommendationer och ser till att vårda sin kropp under graviditeten
    Människor som har åldern inne (35+)?  Ja varför inte?
    Kusiner?  Njea, nej.
    Homosexuella?  Absolut.
    Kortväxta (Dvärgväxta) ? Ja.

Nu kan inte jag bestämma och tror mig inte kunna bestämma över vilka som får och inte får skaffa barn, detta är bara mina ytterst personliga åsikter i ämnet.

• Jäjd

Hej Rose {#emotions_dlg.flower}

Psykisk sjuka - det skulle ju bero på i vilken mån man är psykiskt sjuk och vad exakt det innebär för den personen, hur det skulle påverka förmågan att ta hand om ett barn och sköta sitt eget liv.

Folk med downsyndrom- är väl i regel sterila...

Knarkare - nope

Alkoholister- nej

Feta människor- ja? Såvida de inte applicerar sitt sjuka förhållningssätt till mat på barnet vilket i så fall inte vore nåt annat än misshandel

Människor som har åldern inne (35+) - varför inte?

Kusiner - if it makes them happy

Homosexuella- det beror helt på. Sköts det på egen hand (bögpar + flatpar t ex) är det väl ingens egentliga business men jag är inte helt säker på att jag tycker staten ska bidra till bildande av vilken slags familjekonstellation som helst.

Kortväxta (Dvärgväxta) - ja. Det är inte nödvändigtvis ärftligt.

• I Blackrose I
    Fidelis ad urnam skrev 2011-05-19 09:16:22 följande:
    Psykisk sjuka som skaffar barn?  Så länge de anses kapabla att ta hand om ett barn och inte äter tunga mediciner under graviditeten ser jag inga problem.
    Folk med downsyndrom?  Samma som ovan
    Knarkare?  Inte så länge de är aktiva knarkare
    Alkoholister?  Inte så länge de är aktiva alkoholister
    Feta människor?  Så länge de följer konstrekommendationer och ser till att vårda sin kropp under graviditeten
    Människor som har åldern inne (35+)?  Ja varför inte?
    Kusiner?  Njea, nej.
    Homosexuella?  Absolut.
    Kortväxta (Dvärgväxta) ? Ja.

Nu kan inte jag bestämma och tror mig inte kunna bestämma över vilka som får och inte får skaffa barn, detta är bara mina ytterst personliga åsikter i ämnet.
    Okej, tack.

Varför tycker du det är rätt att Feta människor ska få skaffa barn när det finns en hel del risker med graviditetet?
    Samma sak med knarkare, alkoholister och psykisk sjuka? Du vet att psykiska sjukdomar är ärftliga? Något du vill utsätta en oskyldig barn för?

Du vet att risken att få ett "defekt" barn ökar en hel del när man passerar 35? Något du vill utsätta ett barn för?

Tycker du det är rätt att öka risken för att få ett barn som kommer få ärva downsyndrom-gener iochmed att föräldrarna har sjukdomen?
  • Fidelis ad urnam
    I Blackrose I skrev 2011-05-19 09:21:35 följande:
    Okej, tack.

Varför tycker du det är rätt att Feta människor ska få skaffa barn när det finns en hel del risker med graviditetet?
    Samma sak med knarkare, alkoholister och psykisk sjuka? Du vet att psykiska sjukdomar är ärftliga? Något du vill utsätta en oskyldig barn för?

Du vet att risken att få ett "defekt" barn ökar en hel del när man passerar 35? Något du vill utsätta ett barn för?

Tycker du det är rätt att öka risken för att få ett barn som kommer få ärva downsyndrom-gener iochmed att föräldrarna har sjukdomen?
    Detta är vad jag tycker och ingenting jag känner något behov av att diskutera vidare.
  • I Blackrose I
    Jäjd skrev 2011-05-19 09:18:10 följande:
    Folk med downsyndrom- är väl i regel sterila...

Feta människor- ja? Såvida de inte applicerar sitt sjuka förhållningssätt till mat på barnet vilket i så fall inte vore nåt annat än misshandel
    Nej det behöver dom inte vara. Har sett föräldrar till barn med downsyndrom som själva har haft sjukdomen.

Läs inlägg #2.
  • I Blackrose I
    Fidelis ad urnam skrev 2011-05-19 09:22:58 följande:
    Detta är vad jag tycker och ingenting jag känner något behov av att diskutera vidare.
    Ok.
  • Jäjd
    I Blackrose I skrev 2011-05-19 09:24:13 följande:
    Nej det behöver dom inte vara. Har sett föräldrar till barn med downsyndrom som själva har haft sjukdomen.

Läs inlägg #2.
    Jaha ja.
  • tina91

De som inte borde få skaffa barn är de som inte kommer att ta väl han om ungen

Svar på tråden Vilka har (Inte) rätt att bilda en familj och/eller skaffa barn?