• Anonym

Är ögoninflammation en anledning att sjukanmäla sig?

Mår egentligen bra förutom att det rinner ur ögonen och jag får anstränga mig lite mer. Jobbar inom vården och behöver verkligen pengarna. Men ögoninflammation är ganska smittsamt och jag går och torkar och kliar i ögonen hela tiden så jag kan inte garantera att jag kommer ihåg att sprita varje gång jag gör det. Vill inte riskera komma dit med illröda ögon och folk börjar prata. 

• Svar på tråden Är ögoninflammation en anledning att sjukanmäla sig?
  • Kaupa Jaur

Ja, det är det. Vissa mår jättedåligt av öi och om du vill vila så var sjuk

• sextiotalist

Inom vården tycker jag absolut, men jag hade kunnat gå till arbetet med ögoninflammation (men hade nog haft på mig glasögon till och från arbetet)

• Druantia

Vi måste stanna hemma med ögoninflammation... (Jobbar inom vården). Det smittar ju som tusan! Jag hade stannat hemma, handlar ju om typ en dag.

• Anonym

Jo helst skulle jag vilja vara hemma Men jag vill inte förlora inkomst så jag vill jobba imorgon. Bara det inte är oansvarigt av mig att gå till jobbet och jobba med äldre. 

• Druantia
    Anonym skrev 2011-05-19 10:33:53 följande:
    Jo helst skulle jag vilja vara hemma Men jag vill inte förlora inkomst så jag vill jobba imorgon. Bara det inte är oansvarigt av mig att gå till jobbet och jobba med äldre. 
    Förmodligen är du bra imorgon. Ta och tvätta det ordentligt idag. Och klibbar det inte imorgon så kan du ju gå till jobbet. :) Nej, det kostar att vara hemma.
  • Moniqe1979

jag skulle bli fly förbannad om jag mötte någon med en aktiv ögoninflamation innom vården då jag vet hur vidrigt smittsamt det är och hur hemskt svårt JAG har at bli av med det. Mycket oansvarigt skulle jag kalla det. men kontakta din avdelsnings chef vet ja och kolla vad den säger.

• Anonym

Jag började märka av symptomen igår redan och idag är det värre. Kunde knappt öppna ögonen imorse för det var verkligen klibbigt. Vad har du haft för super ögoninflammationer? . De andra gånger jag har haft det har det hållt i sig i nästan en vecka, om man inte går till doktorn förstås. Men jag är lite emot att få antibiotika utskrivet för nåt som kroppen kan sköta själv. 

• Druantia
    Anonym skrev 2011-05-19 10:39:21 följande:
    Jag började märka av symptomen igår redan och idag är det värre. Kunde knappt öppna ögonen imorse för det var verkligen klibbigt. Vad har du haft för super ögoninflammationer? . De andra gånger jag har haft det har det hållt i sig i nästan en vecka, om man inte går till doktorn förstås. Men jag är lite emot att få antibiotika utskrivet för nåt som kroppen kan sköta själv. 
    Då får du nog stanna hemma lite längre. På mig sitter det bara något dygn. Räcker med vanlig koksaltlösning på mig.
    Men vet du med dig att det är så segt för dig att bli av med, och du inte vill vara hemma ifrån jobb. Ja då får du ta dig till doktorn.
  • Anonym

Jag tycker att du ska gå till apotekek och köpa salva samt koksalt och börja använda redan idag.köpte salva till sonen igår samt tvättade ögonen rent och idag ingen klibboch han mår mycket bättre.

Lycka till

• Gryntroll

Stanna hemma! 
    En självklarhet tycker jag när du arbetar inom vården...
    Alla som arbetar med mat och/eller människor borde stanna hemma om de har ögoninflamation (eller annat som är smittsamt). Det är ju som alla säger otäckt smittsamt och verkligen ofräscht.

Sitter själv med ögon som är på bättringsvägen efter en rejäl omgång i båda ögonen, (dotterns dagisbacillier)  fick antibiotikadroppar i söndags men är fortfarande inte helt ok... Japp det är trist med inkomstbortfall, men så är det.

Krya på dig!

• Rulltrappa

Ja, eftersom det är smittsamt. Men det beror ju lite på vilken typ av arbete man har. För mig som är personlig assistent med mycket kroppskontakt är det uteslutet att jobba med ögoninflammation.

• jennifer88
    Gryntroll skrev 2011-05-19 10:53:40 följande:

Stanna hemma! 
    En självklarhet tycker jag när du arbetar inom vården...
    Alla som arbetar med mat och/eller människor borde stanna hemma om de har ögoninflamation (eller annat som är smittsamt). Det är ju som alla säger otäckt smittsamt och verkligen ofräscht.

• Anonym

Ringde min chef precis. Hon är nog lite desperat då det fattas folk och hon har varit tvungen att beorda folk att hoppa in (kostar dubbelt så mycket) i nån vecka. Hon tyckte att så länge jag kunde stå på benen kunde jag absolut jobba. Rutinerna är ju som så att man alltid ska ha handskar hos brukarna och att man spritar sig innan och efter. Jag kunde ju låta bli att ta på de gamla i korridorerna och sedan även bära handskar när jag lagar och serverar maten. Inga problem... typ. 

• Druantia
    Anonym skrev 2011-05-19 11:03:54 följande:
    Ringde min chef precis. Hon är nog lite desperat då det fattas folk och hon har varit tvungen att beorda folk att hoppa in (kostar dubbelt så mycket) i nån vecka. Hon tyckte att så länge jag kunde stå på benen kunde jag absolut jobba. Rutinerna är ju som så att man alltid ska ha handskar hos brukarna och att man spritar sig innan och efter. Jag kunde ju låta bli att ta på de gamla i korridorerna och sedan även bära handskar när jag lagar och serverar maten. Inga problem... typ. 
    Yacks. :S
  • Gryntroll
    Druantia skrev 2011-05-19 11:19:27 följande:
    Yacks. :S
    Håller med... ingen höjdare att stöta på en anställd inom vården med inflamerade ögon, ughhh!

Knepigt av chefen att inte be TS att stanna hemma, risken finns ju att det bli ännu mera att göra när/om patienterna/brukarna blir smittade...
  • Mamma matte hustru

sjuka dig det är jättesmittsamt.

Svar på tråden Är ögoninflammation en anledning att sjukanmäla sig?