• Gul Katt

Måste man lämna referenser?

Sitter och skriver ett CV.
    Har insett att jag har ju för 17 ingen jag kan lämna som referens.

Min senaste arbetsgivare ogillade mig (vet dock inte varför) så det känns inte bra att ange honom som referens.
    Men det är ju 3 år sedan jag hade en annan arbetsgivare, och det känns lite dumt att ta dom...

Har sett på vissa mallar att man kan skriva "referenser lämnas på begäran"
    Är det ok? Kan man göra så? Eller ser det illa ut?

Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta...

• Svar på tråden Måste man lämna referenser?
  • sirisdotter

Du har möjligen inte varit aktiv i någon förening,  där de känner dig?    Jobbigt det där när man känner tydligt att chefen inte gillar en.   Ibland kan man ha en mellanchef eller en kollega på arbetsplatsen som man litar mer på. 

• Gela O

Det är helt klart att rekomendera att skriva "referens lämnas på begäran", referanserna lämnas sedan oftast under ev intervju.
    Du har ingen fd/nuvarande kollega du kan använda som referens? Det behöver inte vara närmsta chef. 

• Gul Katt

Tyvärr inte med i någon förening....eller, jag satt som sekreterare i en ett tag, men det är väl 5 år sedan det med...

Från tidigare arbetsplatser har jag ju kollegor och ev nån chef jag skulle kunna ange, Men det känns så dumt eftersom det är 2-4 år sedan jag jobbade med dom.
    Så tråkigt, för alla tidigare chefer har tyckt så bra om mig och allt har varit frid och fröjd.

Men den här gubben har haft något agg mot mig. Och ringer dom honom så får jag nog inget jobb alls...Dumt eftersom det är ett lite liknande jobb som det jag ska söka nu.

Men hur gör man, kan jag bara strunta i att skriva något alls om referenser?
    Jag vet att när jag sökte det jobbet jag sagt upp mig från nu, så ringde dom inte till de jag angett som referenser utan dom valde andra ur mitt cv.

• Gul Katt
    Gela O skrev 2011-05-19 12:16:03 följande:
    Det är helt klart att rekomendera att skriva "referens lämnas på begäran", referanserna lämnas sedan oftast under ev intervju.
    Du har ingen fd/nuvarande kollega du kan använda som referens? Det behöver inte vara närmsta chef. 
    Kan man göra så? Det ser inte illa ut då? Som att man inte har nån referens att lämna ut? (Så är ju iofs fallet nu...men ändå...)

Det kan vara kollega alltså?
  • FixarFrasse

Förvisso är referenser något av en färskvara, men referenser som är 3-4 år gamla är inget konstigt, många har ju haft sin nuvarande befattning så länge elelr längre och av naturliga skäl vill man ofta inte lämna någon på nuvarande arbetsplats som referens.
    Ska man skriva "referenser lämnas på begäran" måste du ju kunna backa upp det, d v s verkligen lämna en referens när det efterfrågas, och det gör det sannolikt.

Visst kan man skippa referenser helt, men helt klart är det inte till din fördel.

• FixarFrasse

En ´referens kan vara en kollega, kund, leverantör eller någon annan, måste inte vara direkt chef även om det ofta är det.

• sirisdotter
    Gul Katt skrev 2011-05-19 12:23:57 följande:
    Tyvärr inte med i någon förening....eller, jag satt som sekreterare i en ett tag, men det är väl 5 år sedan det med...

Från tidigare arbetsplatser har jag ju kollegor och ev nån chef jag skulle kunna ange, Men det känns så dumt eftersom det är 2-4 år sedan jag jobbade med dom.
    Så tråkigt, för alla tidigare chefer har tyckt så bra om mig och allt har varit frid och fröjd.

Men den här gubben har haft något agg mot mig. Och ringer dom honom så får jag nog inget jobb alls...Dumt eftersom det är ett lite liknande jobb som det jag ska söka nu.

Men hur gör man, kan jag bara strunta i att skriva något alls om referenser?
    Jag vet att när jag sökte det jobbet jag sagt upp mig från nu, så ringde dom inte till de jag angett som referenser utan dom valde andra ur mitt cv.
    Jag har hört en chef jubla över att en mindre omtyckt  mellanchef sökt annat arbete.   Chefen lämnade gladeligen bra referenser och gav lång tjänstledighet för att pröva annat arbete för att bli av  med den mindre omtyckta....
  • Älskarlivet

Men 3 år är inte särkilt mycket?
    VI tar alltid referens från typ 3 senaste jobbet (oavsett hur längesen det är). Referenser för oss är A och O.

Men måste inte bara vara arbetsgivare utan säger som en del andra det kan vara andra i din omgivning.

Lycka till!

• FixarFrasse
    sirisdotter skrev 2011-05-19 12:29:14 följande:
    Jag har hört en chef jubla över att en mindre omtyckt  mellanchef sökt annat arbete.   Chefen lämnade gladeligen bra referenser och gav lång tjänstledighet för att pröva annat arbete för att bli av  med den mindre omtyckta....
    Det förekommer. Därför brukar man vilja kolla mer än en referens, och gärna någon som inte jobbar med dig just nu (m a o inte har någon anledning att vara annat än ärlig)
  • Gul Katt

Hmm...kanske ska kolla med en fd kollega från mitt senaste jobb....Och en chef från mitt förrförra....
    Ser kanske dumt ut att inte lämna någon alls....?

Och som sagt, dom kanske ringer min senaste chef ändå. Men då har jag ju iaf gjort ett försök genom att lämna andra referenser.

Svar på tråden Måste man lämna referenser?