• Anonym ((X))

Lag (1999:997) om särskild företrädare för barn

det står:

Yrkande

Det yrkas att X vårdnadshavare för Y förordnas att ensam ta till vara på Y´s rätt enligt 2§ lagen (1999:997) om särskild företrädare för barn.

X bör  förordnas interimistiskt med stöd av  utan att Y´s andra vårdndshavare hörs.....

Beslut

På åklagarens begäran och med stöd av 1, 2 och 6 lagen( 1999:997) om särskilt företrädande för barn förordnar TR vårdnadshavaren X att ensam ta till vara på Y´s rätt under förundersökning och i en efterföljande rättegång...

Vet någon om detta innebär att X har enskild vårdnad om Y fram tills beslut tas om målet ska läggas ner, eller leda till rättegång?

• Svar på tråden Lag (1999:997) om särskild företrädare för barn
  • Anonym

Inte en aning, kan du inte ringa din advokat och fråga? Han/hon kan säkert ge dig ett helt korrekt svar.

• smulpaj01

Sådär fick vi när min sambo var misstänkt för barnmisshandel på mitt barn.
    Jag ringde upp och i praktiken betyder det tydligen ingenting...

Allt lades ner efter ett tag och då kom ett brev om att denne person blivit "entledigad" som företrädare för barnet.

• Anonym

Det innebär att x kan fatta beslut rörande barnet under tiden fram till dom, utan att den andres godkännande krävs. Dock är det inte läge att flytta, öppna bankkonto som den andre inte får röra, byta skola eller liknande. Det skulle man syna i kommande rättegång.

• Anonym
    Anonym ((X)) skrev 2011-05-19 13:02:48 följande:

det står:

Yrkande

Det yrkas att X vårdnadshavare för Y förordnas att ensam ta till vara på Y´s rätt enligt 2§ lagen (1999:997) om särskild företrädare för barn.

X bör  förordnas interimistiskt med stöd av 6§  utan att Y´s andra vårdndshavare hörs.....

Beslut

På åklagarens begäran och med stöd av 1, 2 och 6 lagen( 1999:997) om särskilt företrädande för barn förordnar TR vårdnadshavaren X att ensam ta till vara på Y´s rätt under förundersökning och i en efterföljande rättegång...

Vet någon om detta innebär att X har enskild vårdnad om Y fram tills beslut tas om målet ska läggas ner, eller leda till rättegång?

På din text så står det (vad jag fattade) att x har vårdnaden om y tills TR har gjort en förundersökning och tills rättegången och vad TR belutar då.

Intermistiskt betyder period och denna period är tills rättegången är avslutad och TR har förkunnat dom.
  • Anonym ((X))

TACK för era svar, har pratat med utredaren på polisen, som håller i "härvan" och fick reda på att det

är som smulpaj01 skriver, mer eller mindre....X ska se till, ta till vara på  Y´s rätt i själva utredningen/förundersökningen,

men innebär inte att X har enskild vårdnad i det som rör Y i övrigt.

Ang advokat, så har Y precis blivit tilldelad en, men har inte lyckats med att få tag i personen än, därav att jag ställde frågan här.

Svar på tråden Lag (1999:997) om särskild företrädare för barn