• holly03

Hjälp! Tips på mat/godis man kan äta UTAN mjölkprotein!!!

Har ni några tips på vad man kan äta när man ammar en son som är känslig för mjölkprotein!?! Det är ju sååå svårt! Allt innehåller ju mjölkprotein av alla de slag?! 

Önskar att det fanns ost o choklad utan mjölk! 

• Svar på tråden Hjälp! Tips på mat/godis man kan äta UTAN mjölkprotein!!!
  • Dimitra

Kung Markattas choklad (är placerad på "allergihyllan" på affärerna där jag bor) är mjölkfri. Var min räddning när jag åt mjölkfritt under amningen

The Dimitra universe.
  • Hoppetossan79

Delicatobollar är mjölkfria.

• Loreena

Cocosmjölk kan du använda i grytor :) Du kan göra varm choklad av sojamjölk... baka kladdkaka och använda rapsolja ist. för margarin.. etc

• sensommarbarn

Ett "trick" jag lärde mig rätt snabbt när jag blev mjöljallergiker var att godis (och mat) som är klar/genomskinlig oftast är mjölkfri! Alltså typ gelegodis.. Inget skumgodis eller liknande. Finns väldigt bra mjölkfria produkter till matlagning, själv har jag fastnat för sojaprodukter! Vi använder Milda Culiness till matlagning och bak, men har tyvärr hört om mjölkallergiker som reagerat även på det..

Smörarom är däremot helt mjölkfritt när det står i innehållsförteckningen ;)

• 1969

Wienernougat, den vita asken med dansande par på.
    Delicatobollar, eller egna chokladbollar gjorda på mjölkfritt margarin. 

• violah

Plamil choklad (brukar ligga bland glutenfria produkterna) har nu kommit med mjölkchoklad. Den är jättegod!Finns även med mint, spelsin och som mörk choklad. Det finns MASSOR med godis som inte innehåller ngn mjölk. Bara att läsa innhållsförteckningen, sen lär man sig fort vad som går att äta och inte. Här är det mjölk, ägg och nötallergi men det finns forfarande massor med godis som man kan äta.

• tessan27

Marabous mörka choklad som har samma förpackning som mjölkchokladen är mjölkfri... kan innehålla spår av mjölk i och för sig. Min dotter mår bäst av att äta mjölkfritt men denna funkar för henne, även nonstop, som det står på förpackningen att den innehåller mjölk men förut stod det att det kunde förekomma spår av mjölk, så vi ringde och frågade, men dem har skrivit så för att vara på den säkra sidan. Ska man köpa fikabröd så finns det Findus (eller vade det Felix) bullar som är frysta, Delicatos produkter allt som oftast, men även där kan det innehålla spår av mjölk, så det beror ju på om hur känslig din son är.

• Allrona

Lohmanders bearnaise var min räddare under grillsäsongen när jag åt mjölkfritt. Annars tycker jag nästan all mat och bak går att göra mjölkfritt, bara att byta ut mot havregrädde, havre/risdryck och mjölkfritt smör. Tänk på att vara försiktig med sojaprodukter då många mjölkallergiker även utvecklar sojaallergi pga att proteinerna i mjölk och soja är ganska lika.

Svar på tråden Hjälp! Tips på mat/godis man kan äta UTAN mjölkprotein!!!