Febertermometer
Någon som har nåt bra tips på en bra febertermometer (vart makan köpa och priser!)?? Vill görna ha en sån som man bara sticker in i ört!!
Någon som har nåt bra tips på en bra febertermometer (vart makan köpa och priser!)?? Vill görna ha en sån som man bara sticker in i ört!!
dom som stämmer bäst är rumptermometer o en sån kan du köpa på apoteket.
Dom som man sticker in i örat finns att köpa på Apoteket. Kostar 600-700 kr.
Vi använder oss av rumptermometer men jag har hört mycket bra om den som man tar i örat. Tycker priset är hutlöst dyrt bara.
Vanlig rumptermometer kostar ca 100 kr.
Nån mer?
Jag jobbar i sjukvården och tycker örontermometrar är kasst. De är nämligen ganska osäkra, och mycket användarberoende. Har du tex ett oroligt och varmt barn, och örontempen visar 36,8 - så vet du ändå inte om barnet verkligen inte har feber - det kan ju vara tempen som visar fel. Vill man verkligen veta tempen så får man ta den i rumpan.
Jag kan verkligen rekommendera en braun örontermometer.
Finns att köpa på de flesta affärer som elgiganten, onoff, power m.m.
Kostar 499 kronor.
Har också hört tidigare att de kan missvisa så ett tag så tog jag både med en vanlig termometer och med en örontermometer och de visade samma så jag litar fullt på örontermometern.
Kan hända att örontermometetrar av sämre märke visar fel, vad vet jag.
Lätt att ta och det tar bara 3 sekunder att ta tempen.
Perfekt speciellt när barnet är jätte litet men även när barnen blir större.
Har köpt en örontermometer från Apoteket. Kostar runt 600:-
Går på en sekund och är så smidig! Rekommenderar en sådan!
Tack så jätte mycket! testade en braun igår och den värkade super! SSynd bara att lillen fktist hade feber!!
Vi har en Braun och den är skitkass! En av de sämsta inköpen jag gjort faktiskt. Man kan ta tempen 10 gånger på rad och få 10 olika resultat - hur säker känns den??
På vuxna så kan man ju köra på tills man får ungefär samma temp några gånger i rad... Men sonen tycker att det är hur pestigt som helst att tempas mer än en halv gång. Så där är det endast rumptermometer som gäller.
Vi köpte en örontermometer, men tycker den inte är tillförlitlig. Vi har gått tillbaka till vår rumptemp igen
Kanske man får olika temp med en örontermometer för att det är svårt (tycker jag) att veta om man har "stoppat" in det rätt.
Jag har av blivit rekomenderad att INTE köpa en sådan (både på apoteket och av bvc), dom är jättesvåra att göra rätt med och är väldigt ofta missvisande, man måste visst rikta exakt rätt för att det ska stämma och får dom högre feber måste man ändå fram med rumptermometern för att få veta exakt. Dom är väldigt opålitliga. Bästa är och har alltid varit att ta tempen i rumpan.
Örontempar funkar ju så att den sänder ut en stråle, som ska träffa trumhinnan och mäta av tempen där. Nu är ju örongången lite krokig och olika på alla, så visst kan det vara svårt att sikta rätt och att träffa trumhinnan. Nyfödda har väl inte det problemet, men vi vuxna kan ju ha endel vax (proppar?) i hörselgången som också stör.
Det måste vara därför som många får så olika och felvisande svar med den antar jag.
"Somliga använder örontermometrar, trots att det kräver stor precision att sikta och träffa det rätta stället, speciellt när det gäller små barn. Kom exempelvis ihåg att inte mäta på ett öra som precis har legat nere i den varma kudden eller ett som precis kommit in från kylan. I dessa fall ska det helst ha gått 10-15 minuter före mätning i örat."
"Den vanligaste orsaken till felmätningar är att den temperatur som termometern mäter inte är den som egentligen ska mätas, nämligen den från trumhinnan, utan istället en temperatur från ett annat ställe i hörselgången."
Hittade idag en rumptermometer som man mäter tempen på 10 sekunder på bbyproffsen, ska köpa den istället för örontermometern