• sara73

Nattvälling - hur länge??

Hej,

Min son på elva månader dricker en hel flaska välling varje natt någon gång mellan 02-06.
    Jag anar att han egentligen inte behöver den, men vet inte hur jag ska vänja av honom med den. Just nu äter han också dåligt på dagarna, och jag tror att det kan vara en ond cirkel, och att han kanske skulle få mer aptit på dagen om han inte åt på natten?
    Någon med samma erfarenhet och tips??

Sara

• Svar på tråden Nattvälling - hur länge??
  • agges

jag har oxå en son på 8 månader som äter välling på natten. på dagen äter han ändå bra tycker jag. Han somnar inte om om han inte får vällingen... Hur ska jag göra?

• Tao

Jag tror att man får bestämma sig ordentligt för att ta tag i det. Passa på när ni båda är hemma och "bråka" med dem ett par nätter. När dom är så stora ska inte nattmålet behövas det är bara en vana som dom ha. Enl Anna Wahlgren ska en tre månaders baby klara sig utan nattmål. Min son slutatde äta på natten redan vid 7 v och fortsatte så tills för någon vecka sedan, men nu har vi gått över till välling och de två senaste nätterna har han sovit som en stock igen (peppar peppar...)

• Maj 2005

Man ska nog bara vara envis och inte ge med sig. Min tjej har sovit hela natten utan mat sedan hon var ca 3 månader. Hon sover ca 14 timmar. I stället för att ge henne mat, så gav vi henne nappen (eller finger om inte babyn tar napp) så hon fick suga, för det är tydligen inte maten dom är efter utan själva sugandet. Efter ett par nätter så, så sov hon sött genom hela natten. Började med sådär 11 timmar... Hon är 8 månader nu.

• maddie

Hej!

Jag tror att det är ganska lagom att sluta med nattflaska runt 12-14 månader.

Men vad sägs om att trappa ner? Och slutligen ge vatten om han vaknar?

Min dotter som är 2 år äter välling (sockerfri) när hon går och lägger sig kl 19 och sen när hon vaknar kl 7-8. Tycker att det funkar kanon.

//Maddie

• Millenium

Vår son son välling på kvällen vid 22.30-22.30 sedan brukar han få igen 05-06 på morgonen. Då lägger jag honom runt 20 på kvällen.

Svar på tråden Nattvälling - hur länge??