• Lillave

Är du bra på glasögon????

Är novis på detta område men var idag på Synsam för undersökning och optikern menade att jag behöver progressiva glas för 7300 kr... Sedan tillkommer bågar. Så totalt ca 10000 kr för ett par brillor.

Han rekommenderade verkligen inte de erbjudanden som billigare kedjor har som ex Specsavers och Q-eyes eller vad de heter.

Jag kan som sagt INGET om detta, men priset känns ju mäktigt. Jag är inte i absolut behov av glasögon men visst skulle det vara skönt att avlasta ögonen ibland. Mitt synfel är ganska betydande.

Ngn med erfarenhet?

• Svar på tråden Är du bra på glasögon????
  • Anonym

Beställ på favoptic istället! De är mycket billigare och du behöver bara skicka in ditt recept med dina värden. Sen kan du låna hem glasögon och prova hemma. www.favoptic.se

• Anonym

Klart han inte rekomenderade andra "billigare". Han vill ju tjäna pengar. Jag är supernöjd med mina från favoptic.

• Ekrlsn

Låter dyrt, jag va hos specsavers och köpt två glasögon för totalt 3500, då kom det med sån här slipning som gör att det ser grönt ut(vad det nu heter)

• Lillave
    Anonym skrev 2011-05-19 18:32:04 följande:
    Beställ på favoptic istället! De är mycket billigare och du behöver bara skicka in ditt recept med dina värden. Sen kan du låna hem glasögon och prova hemma. www.favoptic.se
    Jag fick aldrig med mitt recept hem. Kan jag be om det så här i efterhand??
  • Anonym
    Lillave skrev 2011-05-19 18:43:24 följande:
    Jag fick aldrig med mitt recept hem. Kan jag be om det så här i efterhand??
    Japp, det måste dom ge ut. Det är din rättighet kan du påpeka om de blir tjuriga. Det står bland frågor och svar tror jag på sidan annars om det.
  • jagäraf

Synsam är skitdyra rent ut sagt! Och inte vet jag om det är bättre kvalitet på deras produkter.

• Anonym

Jag har beställt glasögon från Lensway (om än inte progressiva). De tar 995 extra för progressiva glas. Jag är mycket nöjd med mina brillor som är perfekta fast jag har kraftigt synfel.
    Man har enligt lag rätt att få ut receptet. 

• Anonym (Hoppla!)

10.000kr för glasögon, det lät väldigt dyrt! Mina gick loss på 4.400kr för två år sedan - och då fick jag med solglasögon med styrka + synundersökning + antireflex och allt vad det heter. Det var på Synoptik. Mina var dock inte progressiva.

Gå till en annan optiker, kolla runt lite. Progressiva glas är förvisso dyrare, men 10.000kr?

• linte

Jag gjorde undersökningen på Synsam men de enda tänkbara bågarna jag hittade där var inte supersnygga och kostade 7000. Gick istället och bad om mitt recept och köpte två par på specsavers för 3500. Jag har två optiker i släkten som båda jobbar på Synsam och de sa att det faktiskt oftast inte spelar någon roll att de billigare kedjorna har glas med lite sämra kvalitet. Det är bara om man har ett väldigt avancerat synfel som det är värt att investera i dyrare glas på ex Synsam.

Svar på tråden Är du bra på glasögon????