• Anonym

Varför skriva ut sig från Sverige vid flytt utomlands???

Denna fråga kanske mer hör hemma under Juridik men hittade ingen sån rubrik....

Hur vet Skatteverket om man verkligen bor i Sverige? Att man är folkbokförd men egentligen har sitt stadigvarande boende i ett annat land och arbetar där?? Jag vet att man SKA skriva ut sig om man tror att vid utflytten ska vara borta i minst 12 mån, men VARFÖR?? Vad kan de negativa konsekvenserna bli??

Finns det fördelar att skriva ut sig?

• Svar på tråden Varför skriva ut sig från Sverige vid flytt utomlands???
  • IsDimma

Jag vill också veta. Jag bodde drygt 1.5 år på Irland utan att skriva mig där, var folkbokförd hos mina föräldrar.

• Tow2Mater

'Genom folkbokföringen får hela samhället på ett enkelt sätt tillgång till basuppgifter om befolkningen.'

Det finns väl också en risk att sköntaxeras. Om man bor i sverige är amn väl ganska obegränsat skatteskyldig, men det kan vara formånligare att bara skatta i andra länder.

Ditt personnummer kan inte lika lätt stjälas om du inte har en Svensk address kopplad till det inbillar jag mig.

• Takex

Därför att Sverige är bara "gratis" så länge du betalar skatt, du ska inte få de "förmåner" som man får när man är folkbokförd om du inte betalar "avgiften" ;).

Dom kan få reda på det på olika sätt, för mig var det när jag skulle gifta mig och beställde papper. Jag trodde dock redan att jag var helt utskriven men dom hade visst inte förståt det. 

• Afterlife

När jag flyttade till ett annat nordiskt land var jag tvungen att skriva mig där för att jag skulle få tillgång till sjukvård och pension i det landet. Samma sak gäller en del andra länder inom EU utanför norden.
    Jag tror att en av de största nackdelarna kan bli att du blir skattskyldig i båda länderna. Sedan beror det i sin tur på vilka skatteavtal landet du bor i har med Sverige. Inom EU är reglerna annorlunda än utanför.
    Det borde finnas rätt bra information om det på skatteverkets hemsida, om inte annat kan man alltid ringa dem och fråga.

• Afterlife

Jag menar alltså att man kan bli skyldig att betala skatt i Sverige också om man fortsätter vara skriven här. Huruvida svenska skatteverket får reda på att du tjänar pengar utomlands beror på vilket land det är.
    Mellan nordiska länder (jag tror det gäller alla) sker informationsöverföringen automatiskt när man skriver sig där. Jag får alltså mina pensionspoäng från det andra landet i mitt orangea kuvert, till exempel.

• Ankdammen
    Takex skrev 2011-05-19 19:15:44 följande:
    Därför att Sverige är bara "gratis" så länge du betalar skatt, du ska inte få de "förmåner" som man får när man är folkbokförd om du inte betalar "avgiften" ;).

Dom kan få reda på det på olika sätt, för mig var det när jag skulle gifta mig och beställde papper. Jag trodde dock redan att jag var helt utskriven men dom hade visst inte förståt det. 
    bullshit. Jag är utskriven från Sverige. Men bor i Sverige. Jag har full tillgång till allt som man som svensk har. På papperet bor jag i UK ...
  • Ankdammen
    Afterlife skrev 2011-05-19 19:27:22 följande:

När jag flyttade till ett annat nordiskt land var jag tvungen att skriva mig där för att jag skulle få tillgång till sjukvård och pension i det landet. Samma sak gäller en del andra länder inom EU utanför norden.
    Jag tror att en av de största nackdelarna kan bli att du blir skattskyldig i båda länderna. Sedan beror det i sin tur på vilka skatteavtal landet du bor i har med Sverige. Inom EU är reglerna annorlunda än utanför.
    Det borde finnas rätt bra information om det på skatteverkets hemsida, om inte annat kan man alltid ringa dem och fråga.

I helvete heller. Man blir bara skyldig att skatta för den summa man tjänar i respektive land. Jag har inte betalat skatt i Sverige på sju år... tack och lov, nu när man ser vad skattepengarna inte går till.
  • Tow2Mater
    Ankdammen skrev 2011-05-19 19:33:33 följande:
    I helvete heller. Man blir bara skyldig att skatta för den summa man tjänar i respektive land. Jag har inte betalat skatt i Sverige på sju år... tack och lov, nu när man ser vad skattepengarna inte går till.
    Det beror på vilka avtal olika länder har.

Du verkar vara en "snyltare" imo.
  • MaryEllen

Om du ska vara borta från Sverige i mer än 12 månader är du inte att anse som bosatt i Sverige enligt socialförsäkringslagen (kanske heter det socialförsäkringsbalken numera). Det är bara de som är bosatta här enligt socialförsäkringslagen som har rätt till de s.k. bosättningsbaserade sociala förmånerna som föräldrapenning på lägstanivå/garantinivå, bostadsbidrag, sjukvård etc.

Det finns även arbetsbaserade förmåner som man har rätt till om man arbetar i Sverige, exempelvis sjukpenning och föräldrapenning på sgi-nivå. De behöver man inte alltid vara bosatt i Sverige för att få.

Var du ska betala skatt beror på var du arbetar, och vad eventuella avtal om dubbelbeskattning säger om man arbetar i flera länder.

Om man inte har skrivit sig utomlands och fått exempelvis barnbidrag, föräldrapenning och liknande fastän man inte har haft rätt till det, kan det bli rätt dyrt när det uppdagas.

Fördelen med att skriva sig i det land där man faktiskt befinner sig kan ju vara att man då har rät till fömåner i det landet, som man kanske endast kan få om man bor där "officiellt".

• Takex
    Ankdammen skrev 2011-05-19 19:32:14 följande:
    bullshit. Jag är utskriven från Sverige. Men bor i Sverige. Jag har full tillgång till allt som man som svensk har. På papperet bor jag i UK ...
    Trevligt för dig men du "bor" dock bara i UK så du har EU utifall att Sverige skulle vägra och det skulle du inte ens märka vid eventuella läkabesök t ex förstår du. För mig som inte bor inom EU så är det som om dom har hundar som sniffar fram en vid varje vårdcentral.

Det är självklart för mig att man skriver ut sig. Det är knappast så att man säger upp sig som medborgare, man anmäler bara sin frånvaro. Man ska inte snylta på andras skattepengar, skattepengar ska endast gå till den personen som betalat dom och denne personens barn fram tills att dom är vuxna. Inte till landhoppare.
  • Takex

Den fördel jag har fått genom att skriva ut mig, förutom mitt closure med Sverige, var att mitt adoptivland (som det så fint heter) lagligt kunde gå in och ta över ansvaret för mig. Så är jag i Sverige på semester och bryter benen så tar dom emot räkningen precis som dom gör med sina medborgare.

Men det där får man nog kolla från land till land om det blir någon skillnad! Men har man ingen långsiktig plan att verkligen flytta utomlands, att man bara är utomlands ett tag för t ex studier och ofta då tar svängar till Sverige så kanske man inte vill skriva ut sig.

Svar på tråden Varför skriva ut sig från Sverige vid flytt utomlands???