• Anonym

Panikångest!

Hejsan!
    Jag skulle vilja prata med andra som lider av panikångest.
    Hur/Vad gör ni när ni får en panikångestattack?
    Hur känner ni er när den kommer?

Jag blir svimfärdig, tungt o andas, varm i hela kroppen, hårda hjärtslag osv.
    Jag tror helt enkelt att jag ska dö :(
    Äter nu Citalopram 40mg..

• Svar på tråden Panikångest!
  • Den allsmäktige

Får du någon slags hjälp? Alltså, har du någon du pratar med om detta? :)

• Anonym
    Den allsmäktige skrev 2011-05-19 19:53:11 följande:
    Får du någon slags hjälp? Alltså, har du någon du pratar med om detta? :)
    Jo.. min husläkare.. har gott på samtal förut men hjälper inte..!
  • Den allsmäktige

Har du gått på KBT? Du måste få lära dig hur du ska hantera attackerna. Har du testat andas i en påse? Låter komiskt men det hjälper, samt att man "andas i en fyrkant".

• Anonym
    Den allsmäktige skrev 2011-05-19 21:34:11 följande:
    Har du gått på KBT? Du måste få lära dig hur du ska hantera attackerna. Har du testat andas i en påse? Låter komiskt men det hjälper, samt att man "andas i en fyrkant".
    KBT? Vad betyder de??
    Ne har aldrig prövat att andas i en påse eftersom jag inte hyperventilerar?!
    Hur menar du med att andas i en fyrkant? :) 
  • Den allsmäktige
    Anonym skrev 2011-05-19 21:50:57 följande:
    KBT? Vad betyder de??
    Ne har aldrig prövat att andas i en påse eftersom jag inte hyperventilerar?!
    Hur menar du med att andas i en fyrkant? :) 
    Kognitiv Beteendeterapi, man lär sig att hantera situationerna, att ändra på beteendet :)
    Förlåt, missade den informationen ang hyperventilering.
    Att andas i en fyrkant innebär:
    www.sinnet.nu/halsa/stress/stresskolan/andas-i-fyrkant

Hoppas du kan få hjälp! :)
  • Anonym
    Den allsmäktige skrev 2011-05-19 22:47:40 följande:
    Kognitiv Beteendeterapi, man lär sig att hantera situationerna, att ändra på beteendet :)
    Förlåt, missade den informationen ang hyperventilering.
    Att andas i en fyrkant innebär:
    www.sinnet.nu/halsa/stress/stresskolan/andas-...

Hoppas du kan få hjälp! :)
    Tack för tipset.. lider du oxå av panikångest??
  • Den allsmäktige
    Anonym skrev 2011-05-19 22:50:05 följande:
    Tack för tipset.. lider du oxå av panikångest??
    Nej det gör jag inte. Men av stressyrsel, i pressade situationer känns det som att jag ska svimma.
    Jag tycker du ska kontakta din vårdcentral och säga att du behöver KBT, ingen ska behöva gå med panikattacker.
    Lycka till! :)
  • Anonym

Ingen som lider av panikångest här inne?? :/

• letmego
    Anonym skrev 2011-05-20 17:49:42 följande:
    Ingen som lider av panikångest här inne?? :/
    Jag lider av panikångest och depression! Jag driver en blogg om min panikångest, medicinering och
    annat som hör till, kontakta mig gärna där, pratar gärna om dessa saker eftersom jag vet hur ensam man
    känner sig och hur rädd man är! eller har du nån mail jag kan kontakta dig på? Det är bra att få tala ut.

Du är inte ensam
    ! :)

http://panikangestattack.blogspot.com/
  • ingridmarie

Jag hade min första panikattack under 2007. Har inte haft någon på väldigt länge, men rädslan att få en finns kvar. Gick i terapi för panikångest, social fobi och depression. Började med zoloft, gick sen över till sertralin, vilket jag fortfarande tar.

• ingridmarie

När jag fick en panikattack så fick jag svettningar, först blev det väldigt varmt, sen väldigt kallt, det kändes som att jag skakade i hela kroppen, hjärtat slog fortare, och jag kände att jag inte kunde gå iväg (fick det oftast på bussen eller i klassrum) eftersom alla skulle se att jag var konstig.

När jag känner mig nervös och vet att jag befinner mig i en situation där jag möjligtvis skulle kunna få en panikattack, så försöker jag andas lugnt och tänka att det inte gör något om jag skulle få en. Det är svårt att lugn sig själv, men för min del så känns det som att det är det enda jag kan göra.

• Jenny 207

Mindfulness fungerar jätte bra för mig.

Svar på tråden Panikångest!