Förstoppad. Olja i vällingen?
Jag har en son på 2 år som är väldigt förstoppad. Han blir jätte ledsen när han försöker bajsa och krystar o krystar utan att nått händer. Har läst att man kan ha olja i vällingen, vilken och hur mycket?
Jag har en son på 2 år som är väldigt förstoppad. Han blir jätte ledsen när han försöker bajsa och krystar o krystar utan att nått händer. Har läst att man kan ha olja i vällingen, vilken och hur mycket?
Messmör är bra att blanda i vällingen mot förstoppning!
Vi har använt linfröolja och messmör! Fungerar bra efter att tag...
Men vilken olja som helst är bättre än inge!
Vi brukar hälla i ganska så mycket, nån matsked kanske lite mer!
Vilken olja som helst men en som inte smakar så mycket är ett tips. Rapsolja kanske. Testa med ett par matskedar och fyll på med mer om det inte räcker.
Annars är kokosfett väldigt effektivt men det lär du inte ha hemma.
Förebygg förstoppning genom att ta bort alla fibrer, särskilt fiberberikad gröt och vällning. Små barnmagar tål inte fibrer utan blir förstoppade av det.
Rapsolja använder vi, ca 1 tsk vid mild förstoppning och upp till 1 msk vid värre problem.
Större mängd en 1 msk gör vällingen "konstig" i smak/konsistens enlig oss iallafall.
Ang. fibrer kan små barn reagera tvärtom och bli förstoppade.
Min tjejs mage blev dock mycket bättre när vi började med lite fibrer/fullkorn runt 9-10 månader.
Men har aldrig kunnat gå över till 1 år vällingen ( äter 8 mån välling ) är 2 år gammal ( blev bara pruttig av den)
om bebisen är 1månad och 3veckor å blir förstoppad hela tiden vad kan man göra då?
Man kontaktar en läkare och är kritisk mot de råd man får.
Google PNUT, gå in på deras hemsida (lio) och läs deras råd om förstoppning hos barn.