• zygoma girl

Måste man choka bilar nuförtiden?

Jag övningskör med dottern och inser att jag automatiskt "chokar" bilen genom att trampa ner gasen två gånger innan jag startar motorn. Det lärde jag mig en gång i tiden och sedan har det skett automatiskt i alla år.

Men måste man choka moderna bilar eller har jag gjort det i onödan i alla år??

Jo, jag skulle kunna prova men numer har familjens enda bil en automatlåda (ska bytas!) och när jag sätter mig i dotterns bil så går foten automatiskt och trampar på gasen. Och nu sitter jag långt från familjen, utan tillgång till bil, och funderar över hur det ligger till.

Så hjälp mig, allvetande FL!

• Svar på tråden Måste man choka bilar nuförtiden?
  • Pettersson

Man ska inte pummpa med gasen innan man startar moderna bilar. De va på 60 talet man gjorde så. Ja brukar göra så med min Briggs gräsklippare innan ja rycker i snöret så startar den lättare men inte med bilen. Min bil e en modern disel å dom ska man absolut inte pumpa me gasen, då kommer de ut disel i katalysatorn å de e inte bra.

• Jockehehe

Nej du ska inte pumpa med gasen. Detta kan leda till att du skickar in för mycket bränsle i motorn som inte förbränns, dessa skickas sedan ut i avgaserna och kan skada katalysatorn och dess tillhörande delar

• EFI

Äldre bilar fram till 90-års modell kan behöva ett tryck på gasen innan du startar motorn. Äldre japanare i synnerhet. Annars är det som de andra två säger, att bilar idag har automatisk "choke" dvs att de ger motorn en fetare bränsleblandning när motorn kallstartas. Moderna bilar behöver man inte göra någonting alla med mer än vrida om nyckeln.

Apple user since 1987
  • Rabarbapuppa

Moderna bilar har elektronisk bränsleinsprutning. Det finns (sedan sent 80-tal/tidigt 90-tal) viss elektronik som styr hur insprutningen skall ske, som givetvis under åren har blivit allt mer förfinad. Att trycka på gasen med avstängd motor gör varken till eller från. Insprutningen kommer inte reagera. Det är inte längre så att gaspedalen via ett länkage eller en wire är kopplad till en förgasare där man m.a.o skulle kunna påverka ett spjäll genom gasning även i avstängt läge. (jmf exemplet ovan med en gräsklipparmotor där det kan vara lämpligt att "snapsa" lite)

På ännu modernare bilar är gaspedalen dessutom fly-by-wire, d.v.s bara kopplad ungefär som en dimmer till belysningen i vardagsrummet. Du trycker på gaspedalen och den elektriska konsekvensen av det tolkas av en dator som sedan sköter allt som har med bränslinsprut och luft att göra.

/Puppa

• Rotar

Anledningen till att det lönade sig trycka ned gaspedalen på äldre fordon är att de hade förgasare, i dessa förgasare fanns en accelerationspump, när då gaspedalen trycktes ned aktiverades denna pump i förhållande till pedalens läge och en liten stråle bensin sprutade in i förgasarhalsen, den som då var van vid det enskilda fordonet viste exakt hur långt eller ofta det skulle trampas på pedalen, spesiellt vid kall väderlek, för att motorn skulle starta snabbast, om då nogon annan skulle starta samma fordon gick det ofta inte lika bra

• zygoma girl

Tack för svaren! Bums lärde jag mig mer om bilar än jag kunnat genom alla år!

Jag har således i onödan trampat på gasen många år nu men frågan är om vanan går att bryta. I vilket fall verkar det inte göra någon skada att trampa - jag får väl se det som motion!

Jag körde upp i och ägde i många år en Mitsubishi -87 och den bilen behövde man choka i vilket fall och därav min (o)vana.

Tack igen, o allvetande FL, min guide i livet!

• Jockehehe

Vad är det för bil du har då?

• zygoma girl
    Jockehehe skrev 2011-05-22 01:53:26 följande:
    Vad är det för bil du har då?
    Dottern har en Peugeot 405 från 1998-1999 någongång. Familjens automatväxlade slentrianchokar jag inte av någon anledning men min tidigare bil av 2009 års modell chokade jag alltid. Dvs det är först nu när jag övningskör med dottern som jag har blivt uppmärksammad på att jag gör det eftersom jag berättar allt jag gör när jag själv kör "där framme är ett barn på cykel, nästa kvarter ska jag svänga vänster så redan nu lägger jag mig i vänsterfilen..." etc
  • Faber

En 2009:a med förgasare?

Artibus et armis recuperatur gloria
Svar på tråden Måste man choka bilar nuförtiden?