• Amazina

Hur ofta låter ni era nyfödda barn ligga på mage?

Jag har en liten dotter på 4,5 veckor. Hon är rätt sällskapssjuk av sig och finner sällan ro när hon ligger själv. Helst vill hon bli buren hela tiden och när hon somnat i famnen kan man lägga henne och hon fortsätter sova om man har tur. Annars vaknar hon och då får man bära igen. När hon ligger på dock mycket nöjdare. Hon ligger och vrider lite på huvudet, lyfter huvudet och sparkar lite med benen. Men det tar lång tid innan hon säger ifrån. Jag lämnar henne aldrig själv i magläge med tanke på risken för psd, och jag har hittills aldrig låtit henne sova så... Är lite feg... Just nu ligger hon kanske på mage 30 minuter om dagen...

Hur gör ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 21:16
    när hon ligger på mage... ska det stå...

• Svar på tråden Hur ofta låter ni era nyfödda barn ligga på mage?
  • skånegås

Vår lilla på 7 veckor har kanske legat på mage sammanlagt ca 10 min sedan han föddes. Vi bär oftast runt på honom. Räknar man tiden han legat på mage i knöt blir det lite mer. Verkar ha börjat uppskatta det senaste veckan...

• supermimmi

Jag hade alltid min på mage sen 7 veckor. Hon verkade trivas bättre så, och hon fick ut lite gaser också. MEN, vi har ju andningslarm.

• ToK

Min dotter är 3 månader och har väl legat på mage på golvet kanske 15 minuter i sitt liv.. Hon gillar det inte alls. Hon kan lyfta upp huvudet och titta runt lite en stund när hon ligger på mage ändå, trots att hon sällan ligger där.

Hon ligger dock dagligen på mage på våra bröst.

• jennie30

Min dotter är en magsovare så hon ligger väldigt mycket på mage,enda sättet hon kan sova på! hon ligger även mycket på mage i babygymet. Hon häver sig nu upp kortare stunder för att kolla läget

• Mellanmjölkens land

Lägger henne på mage en lite stund de flesta dagar. Hon är inte överdrivet förtjust, försöker krypa/åla sig framåt och blir frustrerad när det inte går. På våra bröst går det däremot bättre. Fick tips från BVC om att lägga barnet på mage på skenbenen och sen låta det "flyga". Testade idag och det verkade vara rätt kul (för att inte tala om grym magträning för mig ).

Hon är knappt 6v.

• MamaPapa

Min son är 7v och vill inte sova på rygg alls. Han sover på mage varje natt med andningslarm. På dagen i bärselen eller i min famn.

• violan

Min dotter ligger på mage några gånger i veckan, men sover alla vilopauser på dagen på mage på mig. Jag fick höra på bvc att barnen bör ligga på mage minst en gång om dagen (övervakat) för att träna nackmusklerna, så jag har dåligt samvete för jämnan för att jag glömmer träna henne..

• 201201232

Min son sover ganska ofta på mage. Testar alltid med ryggläge först, men när det inte fungerar och han inte kan komma till ro får han ligga på mage. Jag kan inte med att tvinga honom att ligga på rygg när han uppenbarligen inte vill. Till BVC säger jag dock att han får ligga på mage övervakat någon gång per dag...

• Frila2

De ska ligga på mage en stund om dagen för att träna nackmusklerna men barnet tränar sina nackmuskler lika bra genom att ligga på mage på förälderns mage eller bröst samt att bäras mycket, både upprätt i famnen och i sjal. Ett barn som alltid ligger på rygg på golvet eller i babysitter, som knappt blir buret eller som aldrig ligger på mage i föräldrarnas famn måste kanske träna nackmuskler men annars är det ok ändå.

• Frila2
    violan skrev 2011-05-20 21:07:15 följande:
    Min dotter ligger på mage några gånger i veckan, men sover alla vilopauser på dagen på mage på mig. Jag fick höra på bvc att barnen bör ligga på mage minst en gång om dagen (övervakat) för att träna nackmusklerna, så jag har dåligt samvete för jämnan för att jag glömmer träna henne..
    Men om hon ligger på mage på dig när hon vilar så tränar hon nackmusklerna. Hon vänder säkert huvudet någon gång under sovpausen. När hon vaknar och ni ligger så så är det ju lika mycket träning som om hon varit på¨golvet.
  • servetten

Min dotter har sovit på mage sedan hon var nyfödd. Hon kan inte sova på rygg då hon sprattlar till och väcker sig själv hela tiden. Jag vet mycket väl att det inte är att rekommendera.. Hon kunde hålla huvudet efter två veckor och började rulla från mage till rygg för två veckor sedan, hon är åtta veckor nu. Sonen var också en magsovare men då han var prematur hade jag andingslarm till honom. Det har jag inte nu.

Svar på tråden Hur ofta låter ni era nyfödda barn ligga på mage?