• elitepearl

Namngivningscermoni, hjälp börjar få PANIK!

Hur går det till? Hur får jag ihop det? HJÄLP! :)

Min flicka Sol, kommer att ha fyllt ett år när cermonin kommer att äga rum.

Jag vill absolut inte döpa henne i kyrkan, men har ingen aning om hur jag planerar och organiserar en namn.cermoni.

Det jag vet är:

jag vill ha det utomhus, typ picnic
    jag har bett några vara faddrar, men har flera som är viktiga och har svårt att välja ut några få, kan jag be alla osm jag bjuder in?
    Jag har inte mycket pengar tyvärr, så jag behöver ordna allt själv

Snälla, snälla tips och hjälp! 

• Svar på tråden Namngivningscermoni, hjälp börjar få PANIK!
  • sjd

Vi hade namnfest för vår son när han var typ 5 månader (han är född i februari).
    Vi hade bjudit in släkt och vänner och bjöd på mat och fika. (egenlagad lättare buffé följt av tårta och kaffe)

Hade inga faddrar eller någon speciell ceremoni, berättade bara lite för de inbjudna om bakgrunden till att vi valt de namn vi gjort, och vad de betyder (både för oss och allmänt).
    Sen hade vi bara en trevlig dag/kväll helt enkelt.

Vi kommer troligtvis att göra på samma sätt för den väntade bebisen.

• AnnelieE

Vi gjorde det väldigt enkelt för oss.
    Vi hade lite mingel med chips, frukt och glögg (det var innan jul) till dess alla kommit.
    Sen presenterade vi vår dotter, berättade vad hon skulle heta och förklarade varför vi valt just de namnen och vad de betyder för oss. Därefter läste min mamma en dikt och sambons pappa höll ett litet tal om att vara farfar. Vi hade bara bett dem säga några ord och sagt att de fick lägga upp det hur de ville.

Sen bjöd vi på fika och hade det bara allmänt trevligt.

Vi hade ett presentbord där vi även hade en bärbar dator som visade ett bildspel på vår dotter och spelade musik som vi valt ut. Googla på det så får du massor av förslag.

Jag hade gjort några enkla stående kort på alla platser där alla hennes namn stod med lite fakta om vad de betyder och varför vi valt dem (typ det vi sa, men med mer statistik). Statistik kan du hitta på svenskanamn.se

• TheOnlyOne

Luuuuugn!
    Det bästa med namngivningsceremoni är att man kan göra den precis som man vill!
    Vi valde inga faddrar, men man får välja det och hur många man vill!

Vi sa hur programmet såg ut, en låt, sen pratade vi om namnet, sen läste jag en dikt och en sista låt, fika och öppna presenter.

Tips: Baka själv!
    Koka mormorssaft
    Blanda med pappers-plastartiklar så slipper ni diska.
    Handla på billiga varuhus, typ ÖoB.

• Millicent

Min kompis hade namngivningscermoni för sin dotter och de hade en vattenskål med blommor i som barnet fick plaska lite med och sen höll de upp sitt barn och sa ungefär att det här är vår flicka som har kommit till oss och som vi älskar. Hon heter NNN. XX och YY vill ni vara NNNs faddrar och hjälpa, stötta och vara närvarande vuxna i hennes liv? Och sen typ NNN det här är dina faddrar! Sen la föräldrar och faddrar handen på barnets huvud och sa något till henne, ungefär lyckönskningar av olika slag och löften om att finnas där efter bästa förmåga. Det är den enda namngivningscermoni jag varit på

Svar på tråden Namngivningscermoni, hjälp börjar få PANIK!