Kan han ha haft Clostridium difficile sen födseln?!
För 14 månader sen berikades vi med en vacker gosse. Vid förlossningen behandlades jag med antibiotika eftersom jag hade GBS.
När sonen var 6 veckor fick vi åka in med honom för att vi trodde att han hade fått RS, men vi ordinerades a stmamedicin Airomir och Pulmicort.
Ganska så snart efter födseln började han visa tecken på att något inte stod rätt till. Han sov väldigt lite. Han gallskrek när han skulle amma. Han hade köttsår i rumpan eftersom han bajsade konstant. När jag tog upp det på BVC hänvisade de mig till barnmottagningen på sjukhuset. Där ordinerade de mig mjökfri kost, men sonens hälsa blev inte bättre. Hade jag tur lyckades jag få honom att sova en sisådär 2x10 minuter på en hel dag. Nätterna var en aningen bättre. Han sov kanske en timme åt gången då, men sen bajsade han och skulle äta. Sömbristen (och smärtan från magen??) gjorde att han gallskrek nästan konstant i tre månader. Den mjölkfria kosten hjälpte inget. När han var tre månader var jag så slutkörd att jag blev sjukskriven och min man kunde vara hemma med oss ett tag. Sonen började sova en halvtimme åt gången 2 gånger per dag. Tog upp det med läkaren igen, som insisterade på mjlkfri kost. Ringde BVC och fick då träffa en läkare där istället. Han tykte att vi omdedelbart skulle sluta med astmamedicinen eftersom en av biverkningarna är överaktivitet. Sonen började dock inte sova bättre.
När sonen var ca 9 månader fick han dubbelsidig öroninflammation och behandlades med Kåvepenin. Någon månad efter det började en hemsk resa. Han vaknade helt utom sig på nätterna och bajsade ner hela sig själv. När jag ringde BVC sa de att det troligtvis var tänderna som spökade och rekommenderade Sempers magdroppar. Efter två veckor hade vi återbesök för att kolla att hans öron läkt bra. Tog upp hans diarréer med läkaren, som sa att det säkert var tänderna. Två veckor till gick och jag ringde hans läkare på barnmottagningen som ÄNTLIGEN tyckte att de kunde ta lite avföringsprover. Det visade sig, vid 11 månaders ålder, att han hade Clostridium difficile. Men läkaren ville inte behandla. En månad senare krävde jag ny provtagning då sonen inte alls mådde bra och bakterien fanns ju givetvis kvar! Läkaren satte in Flagyl. Denna behandling fick upprepas en gång till.
Nu är sonen 14 månader. Han status... Han sover ok, men inte bra. Han har gått upp ett hallvt kilo på 5 månader. Han har fortfarande lös avföring. Och ja, troligtvis så har han fortfarande infektionen i magen. Uppföljning hos hans läkare är i juni.
Så till mina frågor till er där ute:
- Någon som varit med om något liknande?
- Kan sonen ha fått Clostridium redan vid födseln då jag behandlades med antibiotika?
- Kan Clostridium vara orsaken till att vår son mått så fruktansvärt dåligt under sin första tid i livet?
- Kan jag ställa läkarna till svars för detta? Är så arg för att de ignorerade hans problem!