• Lill Mys

Kan han ha haft Clostridium difficile sen födseln?!

För 14 månader sen berikades vi med en vacker gosse. Vid förlossningen behandlades jag med antibiotika eftersom jag hade GBS.

När sonen var 6 veckor fick vi åka in med honom för att vi trodde att han hade fått RS, men vi ordinerades a stmamedicin Airomir och Pulmicort.

Ganska så snart efter födseln började han visa tecken på att något inte stod rätt till. Han sov väldigt lite. Han gallskrek när han skulle amma. Han hade köttsår i rumpan eftersom han bajsade konstant. När jag tog upp det på BVC hänvisade de mig till barnmottagningen på sjukhuset. Där ordinerade de mig mjökfri kost, men sonens hälsa blev inte bättre. Hade jag tur lyckades jag få honom att sova en sisådär 2x10 minuter på en hel dag. Nätterna var en aningen bättre. Han sov kanske en timme åt gången då, men sen bajsade han och skulle äta. Sömbristen (och smärtan från magen??) gjorde att han gallskrek nästan konstant i tre månader. Den mjölkfria kosten hjälpte inget. När han var tre månader var jag så slutkörd att jag blev sjukskriven och min man kunde vara hemma med oss ett tag. Sonen började sova en halvtimme åt gången 2 gånger per dag. Tog upp det med läkaren igen, som insisterade på mjlkfri kost. Ringde BVC och fick då träffa en läkare där istället. Han tykte att vi omdedelbart skulle sluta  med astmamedicinen eftersom en av biverkningarna är överaktivitet. Sonen började dock inte sova bättre.

När sonen var ca 9 månader fick han dubbelsidig öroninflammation och behandlades med Kåvepenin. Någon månad efter det började en hemsk resa. Han vaknade helt utom sig på nätterna och bajsade ner hela sig själv. När jag ringde BVC sa de att det troligtvis var tänderna som spökade och rekommenderade Sempers magdroppar. Efter två veckor hade vi återbesök för att kolla att hans öron läkt bra. Tog upp hans diarréer med läkaren, som sa att det säkert var tänderna. Två veckor till gick och jag ringde hans läkare på barnmottagningen som ÄNTLIGEN tyckte att de kunde ta lite avföringsprover. Det visade sig, vid 11 månaders ålder, att han hade Clostridium difficile. Men läkaren ville inte behandla. En månad senare krävde jag ny provtagning då sonen inte alls mådde bra och bakterien fanns ju givetvis kvar! Läkaren satte in Flagyl. Denna behandling fick upprepas en gång till. 

Nu är sonen 14 månader. Han status... Han sover ok, men inte bra. Han har gått upp ett hallvt kilo på 5 månader. Han har fortfarande lös avföring. Och ja, troligtvis så har han fortfarande infektionen i magen. Uppföljning hos hans läkare är i juni.

Så till mina frågor till er där ute:

- Någon som varit med om något liknande?
    - Kan sonen ha fått Clostridium redan vid födseln då jag behandlades med antibiotika?
    - Kan Clostridium vara orsaken till att vår son mått så fruktansvärt dåligt under sin första tid i livet?
    - Kan jag ställa läkarna till svars för detta? Är så arg för att de ignorerade hans problem!

Älskade, goaste ungarna!
  • Svar på tråden Kan han ha haft Clostridium difficile sen födseln?!
  • malose

Jag vet inte om man kan ha det ända från födseln men att det är vanligt att små barn har det och att man sällan behandlar barn. Så var det i alla fall tidigare, vet inte om de har blivit mer frikostiga med numera.

• popkornet

Lyssna på den här:

För 14 månader sedan berikades vi också med en underbar liten gosse. Redan vid två veckors ålder började han få väldiga besvär med magen, främst gaser samt konstant vattentunn avföring. Han sov max 20 min i sträck innan han fick kramp i magen, vilket gjorde att han var vaken/sov i korta intervaller dygnet runt, ständigt trött men fick aldrig sova! Vi började med Minifom och Sempers magdroppar. Magen blev värre för var dag som gick. Jag krävde ganska tidigt att få träffa en barnläkare eftersom vår första son också hade väldiga problem med magen som senare visade sig vara allergi mot mjölk, ägg och vete. Vid 6 veckors ålder fick vi träffa barnläkare då vår lille prins hade jätteont i magen dygnet runt och en kaffeliknande avföring. Läkaren skrattade, menade att alla spädbarn hade gaser och att man inte skulle räkna med att sova som småbarnsförälder (jaså??!) ...

P g a den äldsta sonens allergier fick vi prova ersättningen Althera eftersom den inte innehåller några allergener och jag slutade successivt amma. Magen blev värre, tror inte hans sköra mage tålde annat än bröstmjölk egentligen.. När han började äta mat smög vi in ett livsmedel i taget för att se om han reagerade mot något speciellt, men magen var ständigt i obalans vad han än åt. 

Dessutom hade/har han delvis en reflux som gör att han kräkts enorma mängder, haft halsbränna o s v.

Massor med besök på bvc, men eftersom lillen har så fin viktuppgång så är man tydligen frisk! Träffade barnläkaren ytterligare någon gång men inga prover togs. Krävde remiss till allergin och allergitest gjordes som var bra,vilket den tydligen oftast är på barn under 2 år oavsett allergi. Fortsatta gaskramper åtskilliga gånger per dygn, ffa senare delen av natten, diarréer, bajsar fortfarande nattetid vid 9 mån ålder, enorm sömnbrist hos hela familjen. Allt är normalt enligt bvc - så klart!

Tilläggas kan att vi varit på utlandssemester två gånger under hans första år med oerhörda diarréer som följd. Inte heller då vill man ta avföringsprover, för han har ju haft diarré sedan födseln, ja just ja - normalt alltså.

Vid hans ettårskontroll krävde vi remiss till barnläkare med gastrospecialitet, vilket så klart tog två doktorer på vägen samt åtskilliga telefonsamtal och därefter 2 mån väntetid. Väl på plats pratar läkaren om trolig veteallergi samt clostridium - vilket också proverna några dagar senare visar på.

Jag delar absolut din frustration mot nonchalant bemötande, helt fruktansvärt!! Jag är övertygad att vår son fick Clostridium på förlossningen eller vid något återbesök eftersom han varit dålig sedan två veckors ålder.

Hur har det gått för er? Är han frisk, sover han? Du kan anmäla, men jag skulle börja med att kontakta verksamhetschefen på bvc/vårdcentralen. Dessutom kan man begära ersättning via patientförsäkringen, jag tänker yrka på felaktig diagnos, sveda&värk samt ökade kostnader (blöjor, Minifom och probiotika -åtskilliga tusenlappar), vet inte om man får något, och vi har uppföljning med läkaren i slutet av juni så vi får väl börja där..

Vore intressant att höra hur det gått för er.

• Lill Mys

Wow! Hinner inte skriva nu...

• Lill Mys
    popkornet skrev 2011-06-14 22:38:38 följande:

Lyssna på den här:

För 14 månader sedan berikades vi också med en underbar liten gosse. Redan vid två veckors ålder började han få väldiga besvär med magen, främst gaser samt konstant vattentunn avföring. Han sov max 20 min i sträck innan han fick kramp i magen, vilket gjorde att han var vaken/sov i korta intervaller dygnet runt, ständigt trött men fick aldrig sova! Vi började med Minifom och Sempers magdroppar. Magen blev värre för var dag som gick. Jag krävde ganska tidigt att få träffa en barnläkare eftersom vår första son också hade väldiga problem med magen som senare visade sig vara allergi mot mjölk, ägg och vete. Vid 6 veckors ålder fick vi träffa barnläkare då vår lille prins hade jätteont i magen dygnet runt och en kaffeliknande avföring. Läkaren skrattade, menade att alla spädbarn hade gaser och att man inte skulle räkna med att sova som småbarnsförälder (jaså??!) ...

P g a den äldsta sonens allergier fick vi prova ersättningen Althera eftersom den inte innehåller några allergener och jag slutade successivt amma. Magen blev värre, tror inte hans sköra mage tålde annat än bröstmjölk egentligen.. När han började äta mat smög vi in ett livsmedel i taget för att se om han reagerade mot något speciellt, men magen var ständigt i obalans vad han än åt. 

Dessutom hade/har han delvis en reflux som gör att han kräkts enorma mängder, haft halsbränna o s v.

Massor med besök på bvc, men eftersom lillen har så fin viktuppgång så är man tydligen frisk! Träffade barnläkaren ytterligare någon gång men inga prover togs. Krävde remiss till allergin och allergitest gjordes som var bra,vilket den tydligen oftast är på barn under 2 år oavsett allergi. Fortsatta gaskramper åtskilliga gånger per dygn, ffa senare delen av natten, diarréer, bajsar fortfarande nattetid vid 9 mån ålder, enorm sömnbrist hos hela familjen. Allt är normalt enligt bvc - så klart!

Tilläggas kan att vi varit på utlandssemester två gånger under hans första år med oerhörda diarréer som följd. Inte heller då vill man ta avföringsprover, för han har ju haft diarré sedan födseln, ja just ja - normalt alltså.

Vid hans ettårskontroll krävde vi remiss till barnläkare med gastrospecialitet, vilket så klart tog två doktorer på vägen samt åtskilliga telefonsamtal och därefter 2 mån väntetid. Väl på plats pratar läkaren om trolig veteallergi samt clostridium - vilket också proverna några dagar senare visar på.

Jag delar absolut din frustration mot nonchalant bemötande, helt fruktansvärt!! Jag är övertygad att vår son fick Clostridium på förlossningen eller vid något återbesök eftersom han varit dålig sedan två veckors ålder.

Hur har det gått för er? Är han frisk, sover han? Du kan anmäla, men jag skulle börja med att kontakta verksamhetschefen på bvc/vårdcentralen. Dessutom kan man begära ersättning via patientförsäkringen, jag tänker yrka på felaktig diagnos, sveda&värk samt ökade kostnader (blöjor, Minifom och probiotika -åtskilliga tusenlappar), vet inte om man får något, och vi har uppföljning med läkaren i slutet av juni så vi får väl börja där..

Vore intressant att höra hur det gått för er.

Men HERREGUD! Hur svårt kan det vara för läkarna att hitta rätt orsak till problemen? Tack för tipset om patientförsäkringen. Hade ingen aning om att det existerade! TACK!

Nästa vecka har jag samtal med verksamhetschefen på Barnmottagningen där vi bor. Jag hoppas på några bra svar samt positiva provresultat angående sonens hälsa. Han ska ev få en sond ner i magen för att mäta magsyrorna. Men det vet jag först i nästa vecka. Han får nu Zantac och mår så mycket bättre. Han sover och jag sover Vad det gäller hans Clostridium så har jag ingen aning, men får detta svaret i nästa vecka.

Var i landet bor ni?? Vi bor i Skåne.
  • popkornet

Stort grattis till ett fungerande liv, det var väl på tidenGlad Jag fick en känsla av att vi tillhörde samma mottagning men vi bor i Västerås så det finns tydligen fler bvc som skulle behöva lite utbildning...

Det låter ju som om er son också har problem med halsbränna / sura uppstötningar, härligt att Zantac verkar ha hjälpt! Vår son fick Lanzo en period för att minska obehaget samt för att sluta refluxen, fungerade bra men läkaren glömde följa upp ordinationen och bvc-tanterna ville inte kontakta honom så vi slutade, trots allt en medicin för vuxna! Dessutom en biverkan av Lanzo: GASER!! Vår nuvarande läkare vill ge honom Nexium, som Zantac tror jag, men eftersom vi kör vete-fritt plus behandling mot Clostridierna ville hon ta en sak i taget. Men lugnet har lagt sig hos oss också, lillen sover ok. Nästan inga gaser, dock har jag bytt 6 blöjor innan lunch idag...!! Så det är som vanligt, ha ha! Ja byta blöjor har man lärt sig i alla fall, grannarna tror att vi styckar lik pga alla blöjor i svarta hundbajspåsar som vi slänger utanför dörren i väntan på nästa promenad till soprummet, men nu har jag inhandlat turkosa påsar - har man diarré ska man ha det med klassSkrattande

• Lill Mys
    popkornet skrev 2011-06-16 12:32:09 följande:
    Stort grattis till ett fungerande liv, det var väl på tidenGlad Jag fick en känsla av att vi tillhörde samma mottagning men vi bor i Västerås så det finns tydligen fler bvc som skulle behöva lite utbildning...

Det låter ju som om er son också har problem med halsbränna / sura uppstötningar, härligt att Zantac verkar ha hjälpt! Vår son fick Lanzo en period för att minska obehaget samt för att sluta refluxen, fungerade bra men läkaren glömde följa upp ordinationen och bvc-tanterna ville inte kontakta honom så vi slutade, trots allt en medicin för vuxna! Dessutom en biverkan av Lanzo: GASER!! Vår nuvarande läkare vill ge honom Nexium, som Zantac tror jag, men eftersom vi kör vete-fritt plus behandling mot Clostridierna ville hon ta en sak i taget. Men lugnet har lagt sig hos oss också, lillen sover ok. Nästan inga gaser, dock har jag bytt 6 blöjor innan lunch idag...!! Så det är som vanligt, ha ha! Ja byta blöjor har man lärt sig i alla fall, grannarna tror att vi styckar lik pga alla blöjor i svarta hundbajspåsar som vi slänger utanför dörren i väntan på nästa promenad till soprummet, men nu har jag inhandlat turkosa påsar - har man diarré ska man ha det med klassSkrattande
    Zantac funkar bra för vår son. Inte mer gaser än vanligt Varför testar ni inte det? Är det BVC som skött sig "illa" eller även läkarna? Hos oss har det varit total kaos... Ska verkligen försöka yrka om ersättning men har inte styrkan nu. Har hamnat i en enorm dipp nu när jag hunnit reflektera över allt som hänt Hur har du och din man delat upp tiden/sömnen osv? Jag har dessvärre fått ta det mesta då min man jobbar galet mycket. Är helt slut nu.
  • popkornet
    Lill Mys skrev 2011-06-16 13:11:18 följande:
    Zantac funkar bra för vår son. Inte mer gaser än vanligt Varför testar ni inte det? Är det BVC som skött sig "illa" eller även läkarna? Hos oss har det varit total kaos... Ska verkligen försöka yrka om ersättning men har inte styrkan nu. Har hamnat i en enorm dipp nu när jag hunnit reflektera över allt som hänt Hur har du och din man delat upp tiden/sömnen osv? Jag har dessvärre fått ta det mesta då min man jobbar galet mycket. Är helt slut nu.
    Det är bvc-sköterskorna plus barnläkaren som vi träffat där som inte skött sig, jag har hämtat ut journalen och vid VARJE besök står det om hur jag klagar på gaser, magont, diarré och sår i rumpan, men INGEN åtgärd!!! Känner mig helt slut och överkörd, och säkert just därför man inte orkat leta diagnoser och behandlingsalternativ själv, men ska man behöva det?! Min man jobbar också en hel del och jag har hela föräldraledigheten, plus att vi har en 4åring med 15 h förskoletid per vecka, så helt klart är man paj.. Vi bor i hus och har inrättat ett sovrum på nedre plan där vi turats om att sova, annars hade det varit ohållbart! Har inte mycket hjälp av släkten heller, svärmor har tagit 4 nätter på 14 månader, det är all avlastning, känner stort behov av att umgås med min man på tu man hand också, men det har ju inte varit möjligt. Nej usch vad bitter jag blivit, men försöker se ett slut på eländet, trots allt betydligt bättre nu ju!!! Och jag fick ett uppsving av att äntligen få en diagnos, ett svar och ffa en bekräftelse på att vi faktiskt haft/har problem, är så j-a irriterad på alla kommentarer som  "Ni kan ju prova med ett lugnt bad på kvällen så sover han nog hela natten...", att ingen fattar att han verkligen inte är frisk! Så nu jävlar ska vi ha ersättning, inte för stora hopp om det bara, men vi lär väl i stort sett kunna kopiera varandrasGlad Som sagt, har uppföljning nästa vecka, och du med, så sen får vi väl försöka skriva ihop något.

Faktiskt skönt att höra någon i samma situation, även om jag gärna besparat er gosse och familjen allt lidande..

Glöm inte att du är en supermorsa, annars hade varken du eller lillen stått på benen idag!
  • FruK

Låter mycket likt min son. Vi Har dock haft mycket bättre tur med läkare och undersökningar. Gastro gjordes vid 3 månaders ålder, vilket visa svår reflux, magsår o magkattar. Nu är han 10 månader och har konstanterats via blodprov + pricktest + patchtest att han är allergisk mot; Mjölk, ägg, soja, blåbär, nötkött, havre, vete, majs, råg, ris, nötter. Detta bidrar till att han var väldigt dåligt immunförsvar och får infektioner väldigt ofta. Hittills har han haft 7 öroninfektioner, 4 luftvägsinfektioner, Clostridium två gånger, tre gastroskopier, 3 sondmatningar (pga stora viktnedgångar pga infektioner) varit inlagd på sjukhus 8 gånger.

Jag tycker du skall kräva ett patchtest.

Svar på tråden Kan han ha haft Clostridium difficile sen födseln?!