• ChAlAn

Frågor om att vaxa ben hemma.

Jag ska åka på semester om en dryg vecka och skulle gärna slippa raka benen varje dag. Jag googlade för att få info om att vaxa hemma men hittade nästan ingenting. Det jag kunde hitta var att man ska vänta några dagar ( helst en vecka) innan man solar och att håret bör vara minst 0,5 cm. Vi åker nästa lördag, alltså åtta dagar, och nu har jag lyckats spara ca två mm. Är det någon ide att jag ens försöker? Jag vill gärna ha tips på produkter också. Helst vill jag använda kallt vax. Tacksam för alla tips :)

• Svar på tråden Frågor om att vaxa ben hemma.
  • ThaGirl

Hei hei!

Jag har prövat Veets vax remsor.....Använd inte dom om du har för kort hår är ända tipset jag kan ge. På mej drar det inte av ett enda hårstrå om det är för kort. =/

Jag har inte provat något annat än så kan  inte ge dej mer än det. =) 

• ChAlAn

Ok, det var ju ett jättebra tips! Jag vill inte lägga pengar på något i onödan. Är inne på att skjuta upp projektet till efter resan istället. Känns dumt att gå med långa byxor nu när det är sol om jag ändå måste raka innan resan. Tar gärna emot fler tips dock! Tänker försöka under sommaren :)

• Betty Ballbreaker

Färdiga vaxremsor funkar inte så bra, så jag rekommenderar ett varmvax. Det är inte så krångligt, bara at värma i mikron. Och spara ut håret lite till, det blir nog för lite för vaxet att bita tag i annars.
    Ha ej hudlotion el dyl på huden innan. Dra remsorna rakt bakåt mot hårens riktning ( om man tvekar eller drar uppåt kan man få blåmärken).

• Just me

Varmvax håller jag med om, den är bäst! Weet´s varmvax! Jag har vaxat i flera år och vistas i solen utan problem, dock inte samma dag utan då är dte bäst att vaxa tex på kvällen. Smörj in benen sen efter vaxning + dusch

Ha det underbart på semestern!  

• ChAlAn

Tack för era svar :). Jag kanske ska testa nu i alla fall då. Om jag vaxar på fredag, alltså om en vecka, så har det ju hunnit växa en del. Kommer inte vara i solen före söndag eftersom vi reser lördag eftermiddag. Misslyckas jag så är det ju inte hela världen, hyveln kommer ju åka med hur som helst! - Betty, det där du sa om hårens riktning oroar mig lite. Mina hår växer lite olika, inte så att de spretar åt alla håll men allt går inte neråt. Kan det sabba tro?

• Just me
    ChAlAn skrev 2011-05-20 12:32:13 följande:
    . Mina hår växer lite olika, inte så att de spretar åt alla håll men allt går inte neråt. Kan det sabba tro?
    Det är ingen fara alls! Huvudsaken at du gör i rätt riktning . Mina kan också stå åt olika håll. Se bara till så att du värmer ordentligt men inte för kokhet så du bränner dig. Värmer du inte ordentligt och du får på ganska tjockt med vax kan det göra något mera ont och dessutom går mycket till spillo så försök att bre på och jämna ut till en fin slät yta när du lägger på vaxen. 
    Det kommer att gå super ska du se!
    Vax e det bästa som finns, jag har vaxat i närmare 10 år och mina hårstrån på benen har slutat växt på vissa ställen så om några år då har jag nog inga hårstrån alls
    Så blev det för min mamma, hon har vaxat i väldans massa år och hon har inga alls.. fan så skönt det måste vara och slippa  bry sig för jämnan
    Vill också poängtera att då är det ajabaja med rakhyveln då det inte blir samma resultat..
    är så glad nu efteråt att jag sluppit rakhyveln för hade jag använt både vax och hyvel då hade jag inte haft så här "lite hår" samt väldigt mjuka hårstån ... 
Svar på tråden Frågor om att vaxa ben hemma.