• MadeleineW

Barnpassning på obekväm arbetstid!

La nyss ut denna tråd i "ensam förälder" när jag såg att denna fanns.

Men vem på kommunen kontaktar jag för att söka om barnpassning på obekväm arbetstid?Måste det vara fler än jag som söker det eller måste dom fixa barnpassning fast det bara är jag som är i behov av det?
    Måste jag vara fast anställd för att det ska gå igenom? Nu har jag ett vikariat över sommaren med en eventuell förlängning.

Hur gör jag?

Tack!

• Svar på tråden Barnpassning på obekväm arbetstid!
  • rocky road

Detta gäller för Uppsala kommun enligt deras hemsida:

"Omsorg på obekväm arbetstid
    För detta finns särskilda regler antagna av Kommunfullmäktige 2000-06-19:
    Omsorg på obekväm arbetstid är avsedd för barn mellan 1-12 år vars föräldrar har sitt ordinarie arbete förlagt till kvällar, nätter/helger.
    Detta gäller dels ensamstående föräldrar med sådana arbetstider, dels sammanboende föräldrar där båda arbetar på sådana tider. Med sammanboende föräldrar jämställs här den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet om hon eller han är gift med föräldern eller har eget barn tillsammans med föräldern (7 kap.5§ FB).
    Omsorgsbehovet ska vara regelbundet och kontinuerligt återkommande och andra möjligheter att tillgodose behovet av omsorg ska ha prövats.
    Omsorg ska erbjudas förälder som annars riskerar att förlora möjligheten att försörja sig, t ex genom att de måste minska sin arbetstid eller inte kan behålla sitt nuvarande arbete.
    Arbetstidens förläggning ska styrkas med intyg/schema från arbetsgivaren.
    Den enskilde ska också styrka att hon/han prövat möjligheten att förändra sin arbetstid.
    En noggrann prövning ska göras av i varje enskilt fall och omprövning bör ske en gång/termin vid positivt beslut om beviljad omsorg."

Jag har ansökt om detta pga av att vi båda arbetar kvällar till kl 21. Det finns ingen förskola som har öppet så länge. Jag har ännu inte fått svar, så jag vet inte hur det kommer att lösas. Jag skickade ansökan till Barnomsorgsadministrationen.

• rocky road

Innan sommaren fick vi mail från förskolechefen som skrev att vi var beviljade obekväm barnomsorg t om feb 2012, enligt det schema vi skickat in till kommunen. När vi pratade med henne förra veckan så hade hon dock inte löst det praktiska ännu... Så vi vet ännu inte hur det ska gå till. Första dagen det behövs hjälp är 7 september...

• MadeleineW

Ah okej.. Jaa.. lite bakvänt... beviljar obekväm barnomsorg men har inte löst hur det ska ordnas som! Jag får helt enkelt skicka in en ansökan.. om jag får fortsättning på jobbet.. Tack för uppdateringen!

• Hej och Hopp
    rocky road skrev 2011-08-22 19:41:55 följande:
    Innan sommaren fick vi mail från förskolechefen som skrev att vi var beviljade obekväm barnomsorg t om feb 2012, enligt det schema vi skickat in till kommunen. När vi pratade med henne förra veckan så hade hon dock inte löst det praktiska ännu... Så vi vet ännu inte hur det ska gå till. Första dagen det behövs hjälp är 7 september...
    Jag har fått beviljat barnvakt på obekväm arbetstid - när vi har kvällsmöten på min förskola.
    Jag ordnade själv fram en person som kunde passa min dotter och dotterns förskolechef fick anställa henne.
    Den som anställs måste ju som alla som arbetar inom förskolan visa upp registerutdrag ur brottsregistret - innan det kunde hon inte anställas så jag fick betala själv i skarven.
    Hoppas det ordnar sig för dig/er!
  • rocky road

Nu har kommunen anställt en barnvakt åt oss. Det är en tjej som läser till förskollärare och som kommer vara hos oss en kväll i veckan. Hon hämtar barnen på förskolan när de stänger vid 17 och går hem till oss. Jag eller min sambo kommer hem mellan kl 19-21.15.

Hon ska få följa med och träna på hämtning mm två dagar nu innan det kör igång ordentligt på onsdag.  

• MadeleineW

Det låter ju kanon! Då ser jag verkligen en chans att det ordnar sig om jag skulle få jobb!

Tack för era svar=)

• mia maria

Alltså det där är ju väldigt olika från kommun till kommun!
    I vår kommun så finns det ett enda s.k nattis, dvs dagis som har öppet även kvällar o nätter (ej helger än).
    Dock är inte detta dagis kommunalt, så kommunen kan fortfarande inte erbjuda barnomsorg på obekväm arbetstid.

Jag stod i kö i ca 4 år innan jag fick plats åt mina barn på detta dagis.

Ring skolkansliet i din kommun o fråga TS, så vet du vad som gäller där du bor!

Svar på tråden Barnpassning på obekväm arbetstid!