• Iluna

hur många nappflaskor bör jag inhandla?måste man koka dom?

Jag kommer inte amma mitt barn utan ge ersättning. undrar hur många flaskor jag bör barkera upp med nu innan?
    sen hur viktigt är det att man kokar allt innan, som flaskor, nappar och sånt?

• Svar på tråden hur många nappflaskor bör jag inhandla?måste man koka dom?
  • Pyret85

När de är spädbarn, så skall allt kokas.
    jag hade MAM 3 flaskor som jag varvade. diskade efter varje måltid. och kokade de varanna dag de första månaderna.

sedan kokade jag bara flaskorna en gång i veckan efter 5 månader.
    napparna kokar jag när jag kommer ihåg, var betydligt oftare när han var ritkigt liten.

• Iluna

men de räckte med bara tre flaskor?? tänkte om han åt på natten, gick de inte åt mer än tre flaskor?? för att jag går upp å diskar mitt i natten finns inte på kartan..

• MattiasH
    Iluna skrev 2011-05-20 08:51:19 följande:
    Jag kommer inte amma mitt barn utan ge ersättning. undrar hur många flaskor jag bör barkera upp med nu innan?
    sen hur viktigt är det att man kokar allt innan, som flaskor, nappar och sånt?
    Jag skulle köpa så många som möjligt för att slippa ha det ständiga kravet på sig att diska.

Det är väl förstås hygieniskt och bra att diska på en gång, men ibland hinner/orkar man verkligen inte, då är det skönt att åtminstone ha valet att slippa en stund till.
  • emelyl

Allt beror ju på hur just ditt barn äter..
    Vi hade 4 flaskor. Men vår son har ätit max 2ggr/natt när han ätit från flaska. När han ammades var det betydligt oftare - men det förstår vi ju nu varför, han blev ju inte mätt.

• Oleanna

Jag har 5 flaskor som jag kokar och sedan häller upp kokande vatten  i och har i kylen. Dessa kan värmas upp senare och blanda i ersättning. Funkade kanon så man slipper vänta när man har en liten hungrig en.

• SilverEmma

Fyra flaskor har vi haft. De har kokats en gång innan de användes, efter det enbart diskats. Men ingen av ungarna har ätit så ofta på natten, max två gånger.

• Lindreas

Vår grabb åt varannan timme, länge. Tror vi hade tio flaskor, vi diskade en gång om dagen.

• VildVittra

Vi har två NAM ulivent...super lätta att ta i sär och göra rent.

Jag ammade tyvärr bara i 3 månader sen har det varir ersättning på fulltid och sen välling.
    Men vad som funkade hos oss kanske inte alls funkar hos er...du får prova dig fram..kanske börja med två -tre flaskor och se hur det går?

Lycka till i vilket fall

Kram

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 18 aug 2011
  • vimsigastemamman

Vi har bara en flaska som jag steriliserar i mikron (mam antikolik) när jag kommer ihåg. Nappar har vi desto fler av då de har en förmåga att komma bort för att sedan hittas på de mest märkliga ställen. Har inte kokat några nappar alls.

• Iluna

jag har köt två mam antikolik, tycker väl att de är väl lika bra att göra allt från början för att minska risken för kolik..men om ja ska köpa fler flaskor, bör de va av samma sort eller ska jag köpa några andra billigare?? aj har 4 st nappar nu..å de räcker väl precis förstas tiden, sen lyckas ju de små rackarna alltid komma bort, så blir väl fler sen.

• sarsparis

Jag hade 3 mam ulitvent flaskor. vi tyckte aldrig att det var för få. På kvällen så man till att de var rena inför natten.
    Men då åt han max 2ggr/natt. vi kokade dom absolut inte efter varje gång, däremot kokade vi dom kanske 1ggr/v.
    men om du köper 3-4 st så lär du märka snabbt om du behöver fler. 

Nappar hade jag inte köpt för många av, de kanske inte gillar den nappen man köpt. vår son gillade absolut inte esska nappar utan skulle ha mams silikonnapp. Sen kanske barn överhuvudtaget inte gillar napp.  

• Empiiis

VI har 6 st MAM ulivent flaskor. Väldigt simpla att ta isär och diska.

Flaskorna (allt) kokades innan första användning. Efter det har vi bara diskat dem  och kokat kanske en gång i månaden (nappen har kokats fler gånger)

Vår lilla åt 3-4 ggr på natten först(3månader nu). Nu äter hon inte alls på natten. Men skönt att ha många flaskor och slippa diska hela tiden som vi fick göra när vi bara hade 2-3 flaskor. Simpelt att ha många flaskornär man ska iväg också. Bara att ta en  ny ren ist för att gå in på n ågon toalett för att diska den.

• Terese f

vi hade 8 st :D Då behövde vi "bara" diska de 1 gång per dag. Jag kokade dem varje vecka i början, men efter ca 1-2 mån orkade jag inte så då kokade jag dom kanske varanna vecka. Nu är dottern 9 mån och jag kokar alltid nya flaskor och nappar, sen orkar jag inte mer haha :D

Jag diskuterar inte med anonyma idioter!
Svar på tråden hur många nappflaskor bör jag inhandla?måste man koka dom?