• NathalieSara

Dopkläder?

Min underbara son ska döpas i Juni och jag vill inte ha den vanliga dopklänningen utan lite annorlunda kläder kanske små söta shorts + tröja!

Nån som kan tipsa om lite sidor?

// Mamma+Son 

• Svar på tråden Dopkläder?
  • SofiaEmmy

oj vad fina kläder Skrattande det första västsetet till pojkar var underbar - får jag en pojk denna gången ska jag definitivt ha något sånt på honom till mottagningen efter dopet (vill gärna ha klänning under cermoninGlad)

• Dixie

fast dopkläningen har ju en viktig symbolik i dopet - varför välja bort den om man väljer att döpa sitt barn??

• älskarlivet81

Jag undrar också varför ni väljer bort dopklänningen, då det är en symbol som har med dopet att göra..

• SofiaEmmy
    älskarlivet81 skrev 2011-05-25 08:36:37 följande:
    Jag undrar också varför ni väljer bort dopklänningen, då det är en symbol som har med dopet att göra..
    Jag väljer inte bort klänningen på cermonin - byter till mottagningen sen som jag skrev, men du kanske inte menade mig i ditt inlägg Glad

Sen undrar jag om man kan välja bort klänningen på ett kristet dop? Har TS kollat upp det? Annars är det nog bra att göra det så du inte står där i juni utan klänning och ska behöva diskutera med prästen.

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=655384
  • Snabeldrake

Måste man inte ha dopklänning om man har ett kristet dop i kyrkan? Hmm har jag för mig... Inte varit med om att det funnits andra alternativ ens. Fast efter ceremonin får man ju ha vad man vill på barnet. 

• Fija m 2 pojkar

Nej, man måste inte ha dopklänning när man döps. Det kan ju vara så att barnet inte kan ha dopklänning av olika skäl (ålder, medicinska orsaker). Många församlingar har dopklänning att låna ut om man inte själv har eller vill skaffa.

Symboliken är flertydig med dopklänningen. Den vita färgen står för det oskuldsfulla och rena, längden att klänningen är något man växer i efterhand, precis som tron kan vara.

På 1970-talet var det trendigt med korta dopklänningar (alltså som en vanlig klänning), så alla är inte långa...

/ Skånepräst

• vendea

På den här sidan finns massa snygga klänningar och kostymer till dop för våra lilla prinsessor och prinsar :
    www.dinodoni.com 

Svar på tråden Dopkläder?