• Ungmamma93

Nyfödd navelproblem!

idag är min son 19 dagar gammal, och vi var på bvc i onsdags och hon sa då att naveln skavt lite och sa att jag skulle tvätta som vanligt.. nu har typ hälften lossnat, alltså inte hela stumpen, och han är ganska irriterad runtomkring,hon sa att den borde lossna vilken dag som helst.. men hela har ju inte lossnat...hjälp

ska jag bara fortsätta tvätta som vanligt?
     eller bör jag tvätta med alsollösning eller liknande?

• Svar på tråden Nyfödd navelproblem!
  • Ungmamma93

Jo, jag har läst det där tidigare, men blev inge klokare för det.. försökte ringa bvc, men de svarade inte och sen var telefontiden slut..

Den yttre torkade delen har lossnat, nu är det delen inuti naveln som inte lossnat, men det kommer den väl ,eller?

• Zavedos

Tvätta med klorhexidin, sa min BVC-tant

• Ungmamma93
    Zavedos skrev 2011-05-20 10:45:14 följande:
    Tvätta med klorhexidin, sa min BVC-tant
    var det samma problem för dig? eller sa de att du skulle tvätta med det redan från början?
  • Zavedos
    Ungmamma93 skrev 2011-05-20 10:46:59 följande:
    var det samma problem för dig? eller sa de att du skulle tvätta med det redan från början?
    Nä, vatten från början, om det kladdar.

Men det kladdade en hel del och då reklommenderade de sprit. Och halva naveln hängde likosm och fastnade i kläderna och det blödde, och en massa. I slutet tejpade jag faktiskt över en liten plåsterbit för att navelstumpen inte skulle fastna i allt. Men det ska man ju inte, det ska ju "luftas".

Båda mina barn har haft navelstrul. Men plötsligt så lossnar det!
  • Knabbo

vi tvättade med bara vatten, men hon vart lite röd o irriterad både före och efter naveln lossnade...då tvättade bvc naveln med alsolsprit när vi var där och då gav det med sig ganska omgående... men det tog tid innan det läkte ordentligt

vår tjej var känslig i naveln länge, fick lufta o se till att det var odentligt torrt... kan fortfarande bli röd efter bad o så.. o hon är 1½ år nu...

• lia76

Vi trättade med vatten och hade en tops med babyolja på för dt ehjälpte till att ta bort

(=
Svar på tråden Nyfödd navelproblem!