• Majjsan74

Värt att inte köpa IKEA-säng?

Hej!
    Nu är det äntligen dags att köpa ny dubbelsäng för oss två (+ 2 småbarn när de kommer inspringandes på natten) Jag vill därför höra om era åsikter och erfarenheter gällande följande:
    Finns det någon anledning att INTE köpa en IKEA-säng? De är ju absolut billigast iaf, så jag undrar om det är sån stor skillnad mot dyrare sängar? Vi har ännu inte varit ute och provat sängar, men tidigare så har iaf inte jag känt någon skillnad  på exempelvis en medelfast ikeasäng och en medelfast Hästens säng.

Har också hört om en som köpt ny säng, och sambon slutat snarka! Kan det verkligen stämma? Nån med liknande erfarenhet?

Tack för alla ev svar!

• Svar på tråden Värt att inte köpa IKEA-säng?
  • LinnaLi

Kan bara säga att jag har varit grymt nöjd med vår IKEAsäng. Har haft den i över 10 år. Nu känns det som om vi vill byta ut den, och det blir nog en IKEA till :P

...för evigt, för alltid...
  • Majsan70

Tror att IKEA matchar de dyra sängarna  ganska bra på de tester som gjorts. Vi har själv sängdärifrån o den är precis lika bra som den dux säng vi hade innan.

• katalysator

De lite dyrare IKEA-sängarna är superbra. Men om du går till butiken och provar lite olika madrasser så känner du snabbt att deras billigare modeller inte är något att ha annat än möjligen som gästsäng :) Men ni ska ju förhoppningsvis ha sängen i minst 10 år så det är väl värt att lägga på lite extra på både botten och bäddmadrass. (Och "lite extra" på IKEA kommer ju fortfarande inte ens upp i hälften av kostnaden för en säng någon annanstans :P)

• Majjsan74

Tack för svar! Ja, det är de lite dyrare som jag är spekulant på..
    Nu finns det ju dessutom en ännu "lyxigare" Ikea-variant på sängarna verkar det som (på deras hemsida).
    Det får nog bli IKEA tror jag....

Nån som har någon erfarenhet av snarkning vs. ny säng?

• Cornellia

Jag är sjukt nöjd med vår IKEA säng. Har haft den absolut billigaste varianten i typ 10 år och den är jättebra.

Tyvärr skulle vi köpa ny säng i vintras, och då satsade vi på en lite dyrare IKEA variant. Miss!
    Nu efter 3 månader så kommer vi göra oss av med den nya sängen och köpa en billig istället.

BF 1/9 2011
  • katalysator

Cornellia: Det är inte så att du köpte en annan fasthetsgrad än den gamla sängen då?

Lyckligtvis har man ju tre månader på sig att provsova sängen om det inte blir rätt direkt =) 

• Cornellia
    katalysator skrev 2011-05-20 15:32:12 följande:
    Cornellia: Det är inte så att du köpte en annan fasthetsgrad än den gamla sängen då?

Lyckligtvis har man ju tre månader på sig att provsova sängen om det inte blir rätt direkt =) 
    Nej, men den här ha någon form av foam i sig som tydligen ska vara bra, men både jag och maken avskyr det.

Jo, vet att man kan byta, men vi fick den här dyrare sängen eftersom vi reklamerade vår gamla billiga säng som inte fanns här på vårt varuhus.

Men men, även om vi säljer den här på blocket, så förlorar vi ju inget på det eftersom vi i princip fått den.
    BF 1/9 2011
  • Archandra

Vi köpte nya sängar för två år sedan pga att IKEA-sängarna vi hade hade blivit alltför obekväma. Då var vi på sova-butiken och prövade sängar och hittade en Jensen kontinentalsäng som var helt fantastiskt skön. Sen begav vi oss till IKEA för att jämföra med deras dyraste sängar. Efter den jämförelsen säger jag: Aldrig mer IKEA-sängar. Skillnaden var som natt och dag.

Två månader efter inköpet av nya sängar hade både jag och maken blivit av med nack- och ryggvärk som särskilt han hade dragits med i flera år. En bra säng är A och O för att sova gott, och det finns en anledning till att IKEA:s sängar är så billiga.

• Helle333
    Majjsan74 skrev 2011-05-20 10:43:06 följande:
    Hej!
    Nu är det äntligen dags att köpa ny dubbelsäng för oss två (+ 2 småbarn när de kommer inspringandes på natten) Jag vill därför höra om era åsikter och erfarenheter gällande följande:
    Finns det någon anledning att INTE köpa en IKEA-säng? De är ju absolut billigast iaf, så jag undrar om det är sån stor skillnad mot dyrare sängar? Vi har ännu inte varit ute och provat sängar, men tidigare så har iaf inte jag känt någon skillnad  på exempelvis en medelfast ikeasäng och en medelfast Hästens säng.

Har också hört om en som köpt ny säng, och sambon slutat snarka! Kan det verkligen stämma? Nån med liknande erfarenhet?

Tack för alla ev svar!
    Så länge du inte köper en säng som har en stomme av spånplatta så är det inget större fel på dem. Enda anledningen att vi fått problem med våran är för att jag drog åt en skruv för hårt och har flyttat runt sängen för många gånger så att en bräda har spruckit och därmed gnisslar sängen. Men annars är jag jättenöjd med den och det är ju som sagt var mitt eget fel att det där hände
  • Rosenöga
    Majjsan74 skrev 2011-05-20 11:47:32 följande:
    Tack för svar! Ja, det är de lite dyrare som jag är spekulant på..
    Nu finns det ju dessutom en ännu "lyxigare" Ikea-variant på sängarna verkar det som (på deras hemsida).
    Det får nog bli IKEA tror jag....

Nån som har någon erfarenhet av snarkning vs. ny säng?
    Han kanske köpte en riktigt dålig säng så att han låg vaken. I så fall snarkar man ju inte längre.
  • Skogsflikkan

Jag är jättenöjd med mina madrasser som jag köpte därifrån, det jag INTE är nöjd med är den så kallade stommen... den gnisslar, knakar och lever bus så fort man rör sig i sängen...  Så vill man ha sex om nätterna när barnen sover så ska man inte ha den stommen... å andra sidan så köpte jag den absolut billigaste sängstommen som fanns på ikea, för jag skulle gå ifrån mitt ex och var inte gjord av pengar... 

Svar på tråden Värt att inte köpa IKEA-säng?