• Noiis

Hur lång tid tar det innan remissen kommer?

I tisdags var jag hos läkaren som skulle skicka en akutremiss till kirurgen.
    Redan på tisdagen så vart jag ombedd av läkaren att ringa sjukhuset som skulle få remissen och meddela att jag kunde ta "tider med kortvarsel". dom hade såklart inte fått remissen ännu. Igår ringde jag för att fråga hur lång väntetid dom beräknades att ha men då hade remissen inte heller hunnit in.

jag trode ju att remisser skickades direkt via datorerna och inte att de skulle ta speciellt många dagar innan den inkom. okej jag är medveten om att det inte har gått så lång tid än. men när borde remissen senast vara inne hos sjukhuset? läkare e ju inte helt felfria så jag undrar när jag borde ringa min läkare och efterlysa remissen  

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan remissen kommer?
  • Amazina

Ofta dikteras remisser av läkaren och skrivs sedan av läkarsekreteraren. (Vissa läkare gör det dock själva om de har tid). Sedan skickas de antingen elektroniskt eller med journalpost till sjukhusets postcentral som sedan bär runt det på avdelningarna. Så det kan ta allt från 2 minuter till några dagar... Om din läkare sa så så borde han ju ha kolla på förloppet och då låter det ju som att det borde fixas på elektronisk väg, kan man tycka...

• Moster Marlene

Det är bara att fortsätta ringa. Jag hade oturen att min remiss fastnade hos en sekreterare och det tog ca en månad innan remissen kom fram. Och min var också en "akutremiss".

Lycka till!

• Noiis

Jag ringde till sjukhuset som skulle ha remissen i fredags och fick ett mer utförligt svar att från min VC så skickades dom per post! i går ringde jag igen *tjatig* men då hade den kommit som tur var

Svar på tråden Hur lång tid tar det innan remissen kommer?