Jättebra idé att bära barnet istället för den ständiga vagnen. Det är frihet. Synd att inte fler har upptäckt det. Vagn funkar ju inte i trappor och på smala stigar, tunnelbanetåg och rulltrappor etc. Jag bär både 2-åring och 4-åring ibland. Inte ensam flera timmar i sträck förståss. Man måste bytas av, man behöver vara två vuxna som vill bära barnet när man är på utflykt. Fast jag och min sambo har haft var sitt att bära på det senaste två åren, och sträckorna blir kortare då.
Mina tips: Bärsjal som är riktigt virad runt din överkropp är verkligen skönast för ryggen utan tvekan, då får du bäst stöd och slipper ryggont helt (för mig i alla fall). För att ha barnet på ryggen blir ju som att bära en tung ryggsäck. Men bärsjal kan kännas varmt för er båda om det är hett ute. Har du bärsjal ska du har väldigt lite kläder under, linne, likadant barnet som får mycket värme av dig, vilket är perfekt om det är svalare. Bärsjal är ändå det som flest kvinnor i världen bär sina barn med, även stora barn hela dagarna (3:dje världen). Så det kan inte vara fel.
Bärställning man har på ryggen måste likt en kvalitetsryggsäck ha ett spännen att sänna över ditt bröst och din midja, då är detta också ett bekvämt bärsätt. Utan sådana spännen skulle jag vilja säga att du skadar din rygg mycket under långa promenader, speciellt du som är tjej för vi brukar ju vara lite svagare i musklerna. Din Ergo Baby verkar ju inte ge barnet ett ryggstöd, kass isåfall tycker jag. Köp ett ryggsele med högt stöd längs barnets rygg som går upp mot huvudet helst över huvudet. Barnet kommer ju att somna på stuberten för det är så behagligt att sitta där. Men det gungar rätt mycket och huvudet slås hit och dit om du inte har ett kuddliknande stöd. Helt nödvändigt för mig har varit nackstödskudde den som vi använder i bilen, en cirkelformad du vet, en bra sort som verkligen ger stöd så att barnets huvud sitter som i ett mjukt städ, (inte för mycket gosedjursliknande stödkudde.)
Kom ihåg bara att ben och fötter som dinglar blir lite svalare på barnet (om det är kallare ute) och sätt på barnet skor som verkligen inte trillar av, kanske bara strumpor/ strumpbyxor är bekvämt. Mina barn har tappat skor tidigare, det var ju inte så smart när de sedan skulle ner på marken för att gå. Och kom verkligen ihåg SOLHATT på barnet (superviktigt nu på sommaren) gärna en som har knytband under hakan, hattar blåser lätt av, eller så kastar barnet ner hatten. Och det är faktiskt påfrestande att böja sig ner mot marken ofta när man har ett barn på ryggen eller bröstet.
Mitt sista tips är: styrketräna rygg, bröst och mage i god tid innan semesterutflykten. Då kommer du inte att få ont eller bli trött, och utflykterna blir roliga.
Lycka till.