djurallergi
Hej!
Det råder ju lite olika rekommendationer gällande barn och ev risk för utveckling av allergi. Den ena säger att barn som det finns särskild risk för att utveckla allergi hos, ska inte utsättas för pälsdjursallergen. Den andre säger att barn som växer upp med pälsdjur har mer sällan problem med allergi.
Detta läste jag på en läkarsida på internet:
"Om man lider av pälsdjursallergi är det viktigt att undvika husdjurets allergen så mycket som möjligt, eftersom man har en ökad risk för att utveckla eller förvärra astma. Symptomen kan minskas med behandling, men själva överkänsligheten kan man inte bli av med.
Är svår husdjursallergi den enda allergin man lider av, kan det bli aktuellt med en tillvänjningsbehandling, hyposensibilisering ("vaccination" mot allergenet), en tillvänjningsbehandling med mycket frekventa injektioner av allergen i stigande doser i en period på upp till 5 år."
Den kursiva texten tyckte jag var intressant. För mig står det där i klartext att man ska utsättas för allergen som en behandling mot astma och allergi. Är det då inte så att djur är BRA att utsätta alla barn för, även de med större risk för allergi? ( klart man måste ta svåra symptom på allvar och inte spela med någons hälsa, men rent generellt)