• MrJoe

    Bilinköp

    Hej på er.

    Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig.

    Jag och min fru ska skaffa bil, inget speciellt utan en Ford Focus Flexifuel. Det lutar åt att köpa den privat via blocket. Min fråga är bara hur mycket vi kan pruta? Jag inser att detta är högst individuellt, jag är inte rädd för att pruta men samtidigt vill jag ha en känsla av avd som är rimligt.

    Vi ska lägga 45.000kr på bilen. Vad är då rimligt att pruta ner från? Vad klassar ni som ett skambud? Och anser ni att det spelar roll hur länge bilen legat ut på Blocket eller annan sida? Om en bil legat ute 1 månad, tycker ni det är långe varpå man kan pruta mer?

    Tack för era svar 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-20 17:11
    Låt säga följande: Anser ni det skamligt att erbjuda 45.000 för en bil som säljaren lagt ut för 53.000? Om ni gör det, var går smärtgränsen?

  • Svar på tråden Bilinköp
  • acer

    Bara pruta såklart. Vad ska de säga då? Har du tänk betala 45000, så säg 42000 som kanske är lite väl långt i ditt exempel. Men när säljaren höjer ögonbrynen säger du bara "okej, jag kan gå upp till 45000" men det är lite mer än jag tänk mig...

    Tycker det är kul att pruta, och det brukar funka. TIll skillnad från förra bilköpet, eller det gick ju bra att pruta men sen blev det ett samtal till Bilbärgning Norrköping på hemvägen... Behöver jag säga mera. Men köper man privat från ex annons på Blocket så är det bara ligga i o pruta. Säg nåt liknande att "det fanns ju en och annan sån här modell som ligger ute på annons nu..." så säljaren fattar att det är köparens marknad och itne tvärt om!

  • blygarn

    Absolut går det att lägga skambud, det är ju lite fräckt såklart och ingen gillar ju nån som prutar. Men måste man bli av med bilen så måste man ju...

  • blygarn

    Men varför FF egentligen? Inte mycket billigare drivmedel, mer service och dyrare inköp. Vi har en focus kombi från 02 med 1.6 liters motor (köp Inte 2.0) bensin, drar lite och är riktigt pigg!

  • Patzz

    Det är absolut inte skamligt att pruta 8000 spänn på en bil. Tvärtom så räknar nog säljaren med att många kommer att pruta kring 10000. Gör han inte det så lär han väl säga nej till budet. Lycka tillCool

  • MrJoe

    Tack för era svar. Anledning till att vi vill skaffa en FF är dels att skatten är i stort obefintlig, gratis parkering i många städer, fria vägtullar i Sthlm m.m men sen är det dessutom så att det är frugan som verkligen vill ha FF:en

  • Pixboy

    Ofta kan man ganska lätta pruta ned bilen till närmsta runda siffra, ex från 48000 till 45000 givetvis lättast om man gör det över telefon eller på plats och sedan kan man med ett leende be att få bilen med en full tank bensin/diesel/etanol

  • moggleif

    När jag sålde bil så försökte dem pruta men inte en spänn prutat blev det. Jag behövde inte sälja bilen men tyckte det var onödigt att ha den kvar. Hade jag inte fått vad jag ville ha så hade jag haft kvar den. Säljaren bestämmer! Men vissa säljare tror ju sig försöka få mer än vad de borde. Kolla vad övriga ligger på och hitta en rimlig nivå. Men hade jag sålt så hade du inte fått pruta en spänn.

  • moggleif

    Lämpligen är man beredd att betala vad säljaren begärt och utifrån det försöker man pruta så mycket man bara kan, helst ska man ju hitta "fel" som är prutbara.

  • Pixboy

    Man får ha lite sunt förnuft också, har annonsen precis kommit ut på Blocket eller har bilen varit osåld i en månad. Men likaså skall man då fråga sig varför den varit osåld så länge.
    Läs på och kolla många annonser så får man en rätt bra bild över vad bilen skall kosta.
    Ofta kan det vara värt att ta en helgtripp till en mindre ort för att köpa än att köpa den i någon av storstäderna, det är nästan lättare än att försöka pruta

  • Memnok77

    Det viktigaste är att man gör klart för säljaren att man tänker pruta redan i telefonsamtalet så att man inte går igenom hela köret med provkörning och däcksparkning innan man kommer fram till att han/hon inte tänker sänka sig en enda krona. Då har man bara slösat bort bådas tid.


    Sedan skall du absolut inte köpa en ford flexifuel, etanolen har en väldigt osäker framtid i sverige.

  • Pixboy

    Fast du kan ju tanka bensin också, andra hands värdet på etanolbilar börjar komma ner så gillar du bilen så oroa dig inte för tillgång på etanol

  • Memnok77
    Pixboy skrev 2011-06-17 14:32:11 följande:
    Fast du kan ju tanka bensin också, andra hands värdet på etanolbilar börjar komma ner så gillar du bilen så oroa dig inte för tillgång på etanol
    Jo, fast om man nu ändå skall tanka bensin är det rätt onödigt att köpa en flexifuel. Att andrahandsvärdet är på väg ner är också något som borde vara en varningsflagg....
  • Pixboy

    Är priset det rätta behöver man inte hindra sig av det står flexifuel därbak. För något år sen fick man betala extra för det men nu ligger de på samma som bensinarna

    Men du har fortfarande möjlighet att tanka etanol och det lönar sig fortfarande och etanol kommer troligtvis finnas kvar ett par år till så man behöver inte undvika etanolbilar

  • kexkille

    Nja nån flexifuel blir det nog aldrig för oss!
    Vi köpte en 07as Mondeo turbo diesel..
    Vi är mer än nöjda, och rekommenderar varmt en sådan!

Svar på tråden Bilinköp