• adnils

Kommunals akassa

Jag är med i kommunals a-kassa och har arbetat på ett vikariat.
    Nu har jag sagt upp mig själv då vi ska flytta.

Jag har fått ett sommarjobb dit vi ska flytta.

Funderar på vad som händer med min akasas?

Det kommer vara ca 1 månad då jag inte kommer ha ett arbete. Kan jag få ersättning för det?
    Eller hur lång är kommunals karens?
    Undrar också om jag kommer ha rätt till akassa när mitt sommarjobbsvikariat slutar? (Det är ca 7 veckor)

• Svar på tråden Kommunals akassa
  • Emmi27

så här står det om egen uppsägning:'

16. Får jag ersättning om jag säger upp mig själv?
    Om du uppfyller arbetsvillkoren och det enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring inte finns godtagbara skäl till varför du slutat din anställning kan ersättning utbetalas efter avstängningstiden. Om du säger upp dig under samma ersättningsperiod utan godtagbart skäl en andra gång, blir du även då avstängd viss tid. Om det sker en tredje gång under samma ersättningsperiod så upphör rätten till ersättning.

Om du har förbrukat dina 75 ersättningsdagar jämsides med deltidsarbete kan du ha rätt att sluta din anställning på egen begäran om inkomsten från deltidsarbetet understiger fastställd dagpenning som heltidsarbetslös.

Men jag fattar inte varför det inte står nåt om karensdagarna, har hört att det brukar vara 45 dagar vid egen uppsägning. Tycker du ska ringa och fråga!

• Anonym

jag har också för mig att det ska vara 45 dagar dvs 9 veckor.

Tyvärr kan du inte få a-kassa under den månad du är arbetslös men du får räkna av dem på dem så att det åtminstone är 4 veckor mindre på de totalt 9 veckor som du har karens. Får du inte tag i nått jobb efter att ditt sommarjobb upphört (så till vida du inte tackar nej till fortsatt anställning om så erbjuds) så behöver du därefter bara vänta ytterligare 5 veckor innan du kan få a-kasseersättning.

Svar på tråden Kommunals akassa