• Skarpa

Skillnad i smärta vaxning och epilering

Har börjat fundera på att köpa en epilator för att ta hand om håren på benen, för jag är så less på att ha ful och irriterande stubb dagen efter jag rakat.

Vill inte lägga ut en massa pengar på en apparat som gör för ont för att använda. Undrar nu om det är stor skillnad i smärta när det gäller vaxning och epilering. Om inte, så kan jag testa att vaxa först och se om jag står ut med det

Undrar också om någon har tips på någon bra och prisvärd epilator.

• Svar på tråden Skillnad i smärta vaxning och epilering
  • Pickeli

Asså det gör ONT! som långsam vaxning, men efter ett par minuter är du typ bedövad. Och det är värt det!

Google it!
  • Passionsfrukt

För mig gjorde vaxning inte speciellt ont och jag upplevde att  det inte riktigt funkade. Köpte en Philips Satinelle Soft för tre år sedan och det var... weird. Alltså det gjorde liksom inte ont tyckte jag, men det var en jätteweird känsla. Liksom en stickande känsla.
    Philipsen var dock skitbra och jag har kört med den sedan dess. Det gör mycket  mer ont att epilera armhålor och bikinirand än att vaxa, men benen tycker jag är inga problem alls. Efter ett par gånger tyckte jag inte ens att det stack längre, numera kör jag på utan känsel och med färre hårstrån.
    Philipsen var bland de billigaste, kring femhundringen, och jag vet inte om just den modellen finns längre. OBS dock att jag tycker den blivit sämre med tiden, läste nånstans att man borde byta ut sin epilator ungefär vartannat/vart tredje år men vet inte om det stämmer. Skall själv snart satsa på en lite dyrare modell.

Sådär for the record kan jag säga att jag numera vaxar/epilerar allt kroppshår, för mig är det totalt out of the question att raka då det 1) växer tillbaka genast 2) irriterar huden 3) bildar stubb. Epilerar eller vaxar man så är man i bästa fall utan hår i fyra veckor. Smärtan vänjer man sig vid (jag känner inte av något annat än bikinilinjen då jag gör den ganska sällan) och man måste även hitta rätt produkt som passar just sig (kallvax, varmvax, Veet, epilator). Vill man vara fin får man lida pin är gammalt men sant.

• TjockKatt

STOR skillnad tycker jag. Vaxning gör inte ont alls. epilering är smärta! Tar mycket längre tid och man kan inte få med ett lika stort område på en gång som när man vaxar.

• BuoBä

Vax och epilator gör ont på olika sätt.

Om vax är AAAAAAAAAAaaaaaajjj så är epilator AAJ AAJ AAJ Aaj Aaj aaj aj aj aj till man stänger av den. Men man vänjer sig vid båda.

Man blir inte lika slät av epilator som av vax, men man slipper kladdet och det är lättare att använda på sig själv på baksidan av benen, så personligen är jag väldigt glad i min epilator. Det är en Braun Silk-épil 7.

• Skarpa

Lite olika bud, verkar det som

Tror jag chansar och skaffar en epilator då, men hålle rmig från de dyraste modellerna

• Pickeli
    Koo skrev 2011-05-20 17:14:45 följande:
    Lite olika bud, verkar det som

Tror jag chansar och skaffar en epilator då, men hålle rmig från de dyraste modellerna
    Kan rekomendera att göra det regelbundet. Och hålla efter hela tiden, jag kör en gång i veckan nu på sommaren. För håret växer ut olika snabbt, vissa hå på utväxt missar du när du epilerar och då har du lite stubb igen efter en vecka. Så kör regelbundet så gör det inte alls lika ont.
    Google it!
  • Passionsfrukt
    Pickeli skrev 2011-05-20 17:32:13 följande:
    Kan rekomendera att göra det regelbundet. Och hålla efter hela tiden, jag kör en gång i veckan nu på sommaren. För håret växer ut olika snabbt, vissa hå på utväxt missar du när du epilerar och då har du lite stubb igen efter en vecka. Så kör regelbundet så gör det inte alls lika ont.
    Kloka ord!
  • Kexet

Eliplatorn är vidrig. Införskaffade den (en ganska dyr philips) för några år sedan, gav den ett flertal försök men smärtan var outhärdlig. Gick inte. Omöjligt!

Sedan dess har mördarmaskinen lagat längst in i skåpet och dammat.

• Kexet

Kexet skrev 2011-05-21 12:57:24 följande:
    Eliplatorn är vidrig.
    Haha. Gick lite fort där. EPILATORN ska det natuligtvis stå, men det förstod ni säkert.
  • Skarpa

Jag har beställt en epilator nu. Blev en lite dyrare från Braun. De har så man får lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka också efter man testat den, så jag får se hur den känns

• Skarpa
    Passionsfrukt skrev 2011-05-27 20:29:33 följande:
    Hur har det gått??? Glad
    Jag har inte haft tid att testa den ännu, men jag ska ge mig på det snart, för nu börjar stubben på benen vara den rekommenderade längden för att köra
  • Passionsfrukt
    Koo skrev 2011-05-27 22:46:56 följande:
    Jag har inte haft tid att testa den ännu, men jag ska ge mig på det snart, för nu börjar stubben på benen vara den rekommenderade längden för att köra
    Yes!
    Vill gärna höra hur det gått efteråt. Hoppas det funkar för dig så att du inte lade ut pengar i onödan.
  • Skarpa

Nu så! Har jag testat. Det var en baggis att epilera benen, även om jag trodde det skulle gå lite snabbare. Fick köra några varv. Under armarna testade jag också och det var tusen resor värre, så det står jag nog över Tyst Ska göra ett försök till när jag har lite kortare hår där än jag har nu, dock.

Återstår bara att se hur länge håret på benen håller sig borta

• silhuett

Jag tycker största nackdelen är att det tar sån tid och det LÅTER så förbannat mycket. Blir trött i huvudet av att epilera mig..

• Passionsfrukt
    Koo skrev 2011-06-02 18:22:55 följande:
    Nu så! Har jag testat. Det var en baggis att epilera benen, även om jag trodde det skulle gå lite snabbare. Fick köra några varv. Under armarna testade jag också och det var tusen resor värre, så det står jag nog över Tyst Ska göra ett försök till när jag har lite kortare hår där än jag har nu, dock.

Återstår bara att se hur länge håret på benen håller sig borta
    Va kul att det funkade! Armhålorna är det lite värre med, det kräver vana. Med armhålorna finns det dessutom större risk att håret växer inåt, därför vaxar jag armhålorna hellre än epilerar.
    Hoppas det tar länge innan håret växer ut! Kom ihåg att det också beror på i vilket skede av tillväxtfasen man är! Håren växer ju i olika fart olika tider på året osv, jag har märkt det själv att ibland växer det jättesnabbt och ibland har det tagit en månad innan jag fått stubb.
    Lycka till! Glad
Svar på tråden Skillnad i smärta vaxning och epilering