• Kasihi

Hur sent låter ni era 9 mån vila på dagen?

Sonen hade varit vaken sen 13.00 och blev megatrött nu när vi är ute. Han somnade i vagnen för 20 min sen. Klockan är ju en del men vi var långt hemifrån. Hur gör ni vid sådana här lägen? Hur sent får era 9 mån vila för att det inte ska ställa till det med natten? Han hade bara vilat en gång idag och brukar behöva två vilstunder.

• Svar på tråden Hur sent låter ni era 9 mån vila på dagen?
  • sosso98

Jag låter mitt barn vila så länge han behöver hans sömn på natten har aldrig ändrats bara för att han sover mer på dagen ibland.

• vittra

Vår dotter får sova när hon är trött så vi håller henne aldrig uppe om det blir sådär, ibland blir det lite upp och ned som idag när hon vaknade för att jag flyttade henne från bilen till vagnen. Då hade hon bara sovit typ 5 min men tyckte att hon var utvilad och vägrade somna om. Därför var hon galet trött redan runt halv sex så var tvungen att lägga henne en stund. Är inte hela världen tycker jag. Väckte henne däremot efter ett tag, tror hon sov en trekvart. Får väl se när hon blir trött ikväll, oftast är hon uppe till runt 21 om hon sovit så här kring middagstid. Våra dagar ser ju helt olika ut från dag till dag och vissa dagar behöver hon en sen vila och då får hon det

• Erica80

Våran får inte sova längre än till 18:30.. Men det är om vi är hemma. Är vi ute på äventyr så blir det som det blir.

• 1969

Vår lille sov fortfarande 3 ggr om dagen vid 9 mån. Han sov en 20-minutare mellan 17 och 18 någon gång. Sen gick han in för natten vid 20 ändå. Under sin 10:e månad gick vi över till 2 sov.

• ingensoldat

vår son är 9,5 mån. vi har sedan en vecka börjat med max 2 sovstunder per dag, en på fm och en på em. sovstunden på em är oftast mellan 15-16 (ibland tidigare), men inte senare än det. han somnar sedan för natten vid 20.30

• mie02

Hej, vår son är 9 mån. Sover vanligtvis 2 ggr, ca kl 11 och 15.30. Tidigare har han kunnat sova senare utan att det påverkat natten, men nu det sista har det blivit sena kvällar om han sovit sent eller länge på em.

• Egendomligt

Vi brukar snarare ha problem med att han (8,5 månad) inte sover :) Vi försöker lägga honom ca kl 20 numera, tidigare har han somnat kl 18-19, men vi hoppas att han ska kunna sova lite bättre på morgontimmarna om vi lägger honom senare, men ibland får det bli som det blir helt enkelt. Idag somnade han kl 14 och vaknade 14.40, vilket var uppenbart för kort tid, vilket man märkte på honom. Men han vägrade somna igen, både direkt när han vaknade och flera gånger senare när vi försökte lägga honom. Så han somnade för natten kl 18.45...

• Jenny76

Min 9 månaders dotter sover 2x 35-45 minuter/dag. Första vid 10, andra vid 14 ca. Somnar runt 19 för natten.

Har märkt att om hon är väldigt trött på em så hon somnar i vagnen eller bilen, så spelar det ingen roll NÄR utan HUR LÄNGE hon sover.
    Senast var vi på kalas och åkte hem vid 18, hon somnade i bilenm, sov ca 10 minuter och somnade ändå 19:15!
    Så de gånger hon somnat en extra gång på em har vi väckt henne efter max 15 min.

Bör tilläggas att hon är väldigt sömnkänslig... Har sovit dåligt i stort sett hela tiden. Nu är hon i en "bra" period, och då försöker vi hålla på sovtider så vi får sova gott allihop!

• Rollindynamite

Min dotter får helst inte sova efter kl.17, då går det inte lägga henne för natten sen :P.  Hon sover oftast ca. 2 timmar, så om hon nån gång somnar lite sent, typ vid 15, så väcker jag henne vid 17 tiden. Men givietvis går det inte styra över jämt..

• Zeran

Sonen snart 10 mån, vilar 2 ggr sen ett par månader tillbaka. Fm vilan brukar bli vid 10:30-11 då sover han oftast 45 min. Sen brukar han oftast bli trött igen vid 14-15 då sover han förhoppningsvis 1-2 timmar.
    Ibland så kommer han inte till ro på em, trots att han är trött och då kan kl hinna bli 17 innan han somnar.
    Brukar aldrig vara några problem att få honom att somna vid 19:30-20 även om han vilat sent.

• Emeliie89

Vår son sover middag en gång per dag.. brukar vara mellan 12-14, ibland 13-15, beror ju på när vi vaknade på morgonen. Sover han senare än kl 15 så är det väldigt svårt att lägga honom på kvällen.

Svar på tråden Hur sent låter ni era 9 mån vila på dagen?