Någon med erfarenhet av att äga hyreshus ?
Vi bor i ett område där det typ aldrig flyttar någon, och flyttar någon så är det lägenheter 1-2:a vilket är för litet för oss.. Nu har det kommit ut en fastighet med lägenheter till salu. DÄr det finns möjlighet att bo själv i huset.
Jag har ingen erfaranhet av att hyra ut fastigheter, min man har egen firma vid sidan av sitt företag så han är ju duktig på siffror och sån`t..
Finns det någon här på forumet som har några erfarenhet, tips.,mm
så här står det om fastigheten i mäklarens annons.
Obs! Vi har ej varit och kollat på huset, så jag har ingen aning om skick, stammbyte osv...
Beskrivning av bostaden
Tvåplans hyresfastighet med totalt 4 lägenheter. Det finns en stor kallvinda ovanför en av lägenheterna (vilket skapar möjlighet att göra en större lägenhet). Fjärrvärme installerat 2010. Gemensam tvättstuga, bastu och förråd i källaren. Driftsnetto ca 205.000 kr/år. 269 kvm boarea, källare ca 60 kvm och garage/förråd 100 kvm (går ev. att bygga om till parhus/lägenheter), samt loft ca 80 kvm. I månadshyran ingår el och motorvärmarplats. En lägenhet har reducerad hyra pga hyresgästen utför viss fastighetsskötsel. Uppgifterna i bostadsbeskrivningen härrör huvudsakligen från säljaren och kontrolleras av fastighetsmäklaren endast om omständigheterna ger anledning till detta.
Byggnaden
Driftskostnad
Allmänt om fastigheten
Tomt 1 331 kvm
Taxeringskod: 320
Taxeringsvärde: 1 058 000 kr
Taxeringsvärde för byggnad: 796 000 kr
Taxeringsår: 2010
Pantbrev: Totalt 1 670 000 kr
Övrigt: Trädgårdstomt, det finns 4 parkeringsplatser.