• lenlag79

choklad och lakrits vid amning?

När jag fick dottern i juni 20207 så fanns massor med restriktioner kring vad man fick äta och inte fick äta då man ammade sitt barn.
    Nu finns ju nästan inga restriktioner alls (har b.la kollat Livsmedelsverkets hemsida).

Är det någon som vet vad som gäller nu? Är det helt plötsligt ok att äta choklad, lakrits samt Brie ost då man ammar?
    Är mycket svag för dessa 3 saker så jag vore enormt tacksam för svar

• Svar på tråden choklad och lakrits vid amning?
  • hic sunt leones

Helt plötsligt? Har det funnits restriktioner mot dessa saker vid amning? Du blandar inte ihop det med graviditet?

• La Lola

Öh...det har väl aldrig varit en massa restriktioner kring amning o kost?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    hic sunt leones skrev 2011-05-20 23:22:12 följande:
     Du blandar inte ihop det med graviditet?
    Jo, jag skulle tro det.
  • Linda1976
    La Lola skrev 2011-05-20 23:42:51 följande:
    Öh...det har väl aldrig varit en massa restriktioner kring amning o kost?
    Nä, inte precis...
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Petra10

jo det har funnits restriktioner kring ammning vad jag kan minnas oxå. Jag har för mig att man inte fick äta jordgrubbar heller.... det har och göra med att barnet kan få magknip av vissa saker om man äter för mycker av de. Alltså jag har för mig att man kunde "förebygga" kolik.... lakris kunde oxå göra att det bildades mycket luft i magen på bebisen. Men man ska ju äta i små mängder då går det bra men inte om ma svullar ;)

• Linda1976
    Petra10 skrev 2011-05-21 08:23:03 följande:
    jo det har funnits restriktioner kring ammning vad jag kan minnas oxå. Jag har för mig att man inte fick äta jordgrubbar heller.... det har och göra med att barnet kan få magknip av vissa saker om man äter för mycker av de. Alltså jag har för mig att man kunde "förebygga" kolik.... lakris kunde oxå göra att det bildades mycket luft i magen på bebisen. Men man ska ju äta i små mängder då går det bra men inte om ma svullar ;)
    Nja... mer "om bebisen verkar ha kolik så testa att utesluta jordgubbar". Det är knappast ett kostråd av samma dignitet som slv´s gravidråd....
  • mymy

Prova. Får den lilla prickar ska du undvika det. Fråga hos BM.

• Linda1976
    mymy skrev 2011-05-21 08:28:06 följande:
    Prova. Får den lilla prickar ska du undvika det. Fråga hos BM.
    Eller kanske förslagsvis bvc-sköterskan? Ts går väl inte till bm - hon är ju inte gravid längre
  • La Lola
    Petra10 skrev 2011-05-21 08:23:03 följande:
    Det måste vara väldigt många år sen det stod i kostråden isf!
  • Petra10

länge sen.... 1 år ser inte jag som lång tid

Svar på tråden choklad och lakrits vid amning?